Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prevence syndromu vyhoření v ped.profesi (KZV / PSVN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZV / PSVN - Prevence syndromu vyhoření v ped.profesi, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Vznik syndromu vyhoření v pedagogickém povolání. Žití člověka v současné civilizované společnosti.2. Souvislost chronického stresu a dehumanizované percepce sociálního okolí.3. Definice burn-out syndromu a pojetí H. J. Freudenbergera.4. Vyhasnutí motivace a stimulujících podnětů v péči o jedince.5. Utlumení empatie, ztráta pozitivních vztahů k osobám, jimž je poskytována služba. Ztráta motivace.6. Vzorce chování - odosobnění, projevy cynismu, vymizení sebereflexe.7. Projevy psychosomatického rázu a sociální povahy: stav celkové únavy organizmu, apatie, ochablost - vegetativní obtíže, změny srdeční frekvence, zažívací obtíže, dýchací obtíže - bolesti hlavy, poruchy spánku, poruchy krevního tlaku.8. Problematika nízké empatie u osob s původně vysokou empatií - postupné narůstání konfliktů v důsledku nezájmu, lhostejnosti a apatie.9. Riziko vzniku závislostí. Nebezpečí rozpadu individuality.10. Aktivní podíl oboru výchova ke zdraví na prevenci syndromu vyhoření v pedagogickém povolání.11. Psychohygienická pravidla využívání volného času.Semináře:1. Vliv životního stylu na zdraví.2. Poradenské zázemí.3. - 9. Rekondiční aktivity v nabízených modulech: Relaxační procedury. Pohybová aktivita v adekvátních pohybových režimech. Výživa. Profesní salutogeneze.10. Duševní hygiena, snižování stresu a úzkosti, biofeedback, poradenství při syndromu vyhoření11. - 14. Efektivní intervenční programy z hlediska optimalizace dalších civilizačních onemocnění (bolesti zad, únavový syndrom, hypertenze, diabetes, syndrom vyhoření, redukce stresu a úzkosti). Test.Cvičení:1. - 28. Poradenství pro zdravý životní styl a tvorba projektu posluchačů. Tvorba projektu "Aktivní podíl oboru výchova ke zdraví na prevenci syndromu vyhoření v pedagogickém povolání". Vytvořit seminární projekt pro vybranou skupinu pedagogických pracovníků (lokalita dle volby studentů). Studenti si vytvoří realizační týmy z 5 - 6 studentů, připraví a realizují projekt. Následuje evaluace a kolokvium.,, aplikace pohybových aktivit u osob s postižením, měření TK, glykemie, dýchání monitoring. Poradenská činnost je směrována vyváženě v oblasti zdravého životního stylu, kdy je cílem postihnout fyzické, duševní, sociální a duchovní aspekty zdraví.

Získané způsobilosti

profesní kompetence v oblasti podpory zdravého životního stylu ve vychovatelské profesi

Literatura

JUNG, C. G.:. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, l994. KUBÍČKOVÁ, M.:. Jak obnovovat síly. Regenerace. č. 1. (2009). s. 36-37. KREJČÍ, M.:. Jóga v praxi pedagoga. České Budějovice: JU: 1995. KREJČÍ, M.:. Prevence syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. In Krejčí, M., Kokeš, R. PACZion - s radostí zůstat učitelem. České Budějovice: JU, 2009. CAPPONI, V., NOVÁK, T.:. Sám sobě psychologem. Praha: Grada, 1992. LAUSTER, P.:. Sebevědomí. Praha: Knižní klub, 1993. ŠVINGALOVÁ, D.:. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujícími s lidmi. Liberec: Technická univerzita, 2006. MÍČEK, L., ZEMAN, V.:. Učitel a stres. Brno: MU, 1992. ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O.:. Učitelé a zdraví. Brno: Psychologický ústav AV, 1998. DAŇKOVÁ, B.:. Vztah imunitního systému a psychologických zátěžových jevů. Bakalářská práce. Č. Budějovice: PF JU, 2009.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce, seminářích a ve cvičeních. Úspěšné absolvování zkoušky. Tvorba projektu "Aktivní podíl oboru výchova ke zdraví na prevenci syndromu vyhořenív pedagogickém povolání".Vytvořit seminární projekt pro vybranou skupinu pedagogických pracovníků (lokalita dle volbystudentů). Studenti si vytvoří realizační týmy z 5 - 6 studentů, připraví a realizují projekt. Následuje evaluace a kolokvium.

Garant

doc. PaedDr. Emil Řepka, CSc.

Vyučující

Mgr. Pavlína MOUČKOVÁdoc. PaedDr. Emil Řepka, CSc.Mgr. Pavlína MOUČKOVÁdoc. PaedDr. Emil Řepka, CSc.