Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fyziologická ekologie rostlin (KBE / 322)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBE / 322 - Fyziologická ekologie rostlin, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah přednášky:Poř. před. Téma přednášky Přednášející1. Úloha rostlinné složky v ekosystémovém provozu K.R. Edwards2. Fyziologický a termodynamický základ rostlinných funkčních znaků a strategií; důsledky pro vegetační dynamiku K.R. Edwards3. Fotosyntéza ve vztahu k bilanci a spektrálnímu složení slunečního záření J. Květ4. Fotosyntetická produkce rostlinstva na různých úrovních J. Květ5. Vodní provoz rostlin a jejich adaptace k suchu J. Květ6. Adaptace vodních a mokřadních rostlin k jejich prostředí J. Květ7. Úloha vegetace ve vodní bilanci a biogeochemických cyklech na krajinné úrovni; vliv vegetace na klima J. Květ8. Adaptace rostlin k teplotním podmínkám J. Květ9. Adaptace rostlin k podmínkám hor a (sub)polárních oblastí J. Květ10. Přístupnost minerálních živin a jejich příjem rostlinami. Limitace nedostatkem min. živin. Jejich bilance v porostech. K.R. Edwards11. Stechiometrie obsahu min. živin v rostlinách a půdách různých stanovišťEkologie parazitických, mixotrofních a masožravých rostlin K.R. EdwardsJ. Květ12. Adaptace rostlin k zátěži na slaných stanovištích K.R. Edwards13. Adaptace rostlin k zátěži na znečistěných stanovištích K.R. Edwards14-15. Analýza adaptivních strategií růstu, vývoje, pohlavního rozmnožování a vegetativního rozrůstání rostlin D, BastlováVždy 15 min při přednáš.1 až 13 Hodnocení růstu a vývoje rostlin pěstovaných jednak v optimálních podmínkách, jednak za nedostatečného zásobení vodou anebo minerálními živinami J. KvětK.R. Edwards.Obsah cvičení: 1. den = 7 hDopoledne: Rozdíly ve stavbě celých rostlin a listů vyrostlých v podmínkách:(a) plného oslunění; (b) stinných. .Odpoledne: Závislost fotosyntézy na ozářenosti v listech z podmínek výslunných a stinných.2. den = 8 hCelý den: v laboratoři a ve vybraném dostatečně vysokém porostu:1. Zhodnocení vlivu vertikální struktury porostu na vertikální distribuci relativní ozářenosti fotosynteticky aktivním zářením (PhAR), teploty a vlhkosti vzduchu, pokryvnosti listoví (LAI), morfologické a, anatomické stavby listů (zejm. specifické listové plochy - SLA) a podle možnosti též rychlosti čisté fotosyntézy, transpirace a vodního deficitu listů v různých vrstvách listoví. Výpočet extinkčního indexu dopadajícího PhAR.2. Vážení usušených rostlinných vzorků z předchozího dne.3. den = 8 hCelý den: (a) Ranní a odpolední měření vertikálních profilů ozářenosti PhAR, průhlednosti (Secchiho deskou), pH, konc. kyslíku a vodivosti ve vodě s vodními makrofyty anebo řasami.(b) Experimentální hodnocení fotosyntetického využívání oxidu uhličitého anebo hydrogenuhličitanu různými druhy makrofyt (včetně mechorostů) a řas.4. den = 7 hCelý den: Závěrečné hodnocení všech měření a přednesení jejich výsledků.

Literatura

Crawford, R.M.M. 1989. Studies in Plant Survival, Blackwell, Oxford. Crawford, R.M.M. 2008: Plants at the Margin. Ecological Limits and Climate Change. Cambridge Univ. Press, Cambridge, U.K. Dykyjová, D. et al.1989: Metody studia ekosystémů. Academia, Praha. Fitter, A.H., Hay, R.K.M. 2002: Environmanetal Physiology of Plants, 3rd.ed. Academic Press, London. Husová, M., Moravec, J. 1994: Synekologie. In: Moravec, J., et al.: Fytocenologie, pp. 145-222, Academia, Praha. Körner, Ch. 1999: Alpine Plant Life, Springer-Verlag, Berlin. Kozlowski, T.T., Pallardy, S.G. 1997: Physiology of Woody Plants, Academic Press, San Diego. Kramer, P.J., Boyer, J.S., 1995: Water Relations of Plants and Soils. Academic Press, Orlando. Květ, J. 1994: Funkce fytocenóz a jejich složek v provozu ekosystémů. In: Moravec, J., et al.: Fytocenologie, pp. 223-245, Academia, Praha. Lambers, H., Chapin, F.S. (III), Thijs, L.P. 2008: Plant Physiological Ecology, 2nd ed., Academic Press, London. Larcher, W., 1988: Fyziologická ekologie rostlin. Academia, Praha. Larcher, W. 2001: Ökophysiologie der Pflanzen, 6th ed., Eugen Ulmer, Stuttgart. Larcher, W. 2003: Physiological Plant Ecology, 4th ed., Springer-Verlag, Berlin. Moravec, J., Jeník, J. 1994: Složení a struktura rostlinného společenstva. In: Moravec, J., et al.: Fytocenologie, pp. 41-62, Academia, Praha. Nátr, L. 2002: Fotosyntetická produkce a výživa lidstva, ISV, Praha. Nátr, L.2000: Koncentrace CO2 a rostliny, ISV, Praha. in Czech. Nátr, L.2006: Země jako skleník. Proč se bát CO2? Academia, Praha. Slavíková, J. 1986: Ekologie rostlin, SPN, Praha.

Požadavky

Periodicita: pouze v akademickém roce začínajícím sudým letopočtem (např. 2000/2001).Další informace: Kurs obsahuje také v co největší míře studentské prezentace ve vztahu k tématům jednotlivých přednášek nebo doplňující tato témata.

Garant

RNDr. Jan Květ, CSc.

Vyučující

Mgr. Daša Bastlová, Ph.D.doc. Dr. Keith Raymond EdwardsRNDr. Jan Květ, CSc.Mgr. Daša Bastlová, Ph.D.doc. Dr. Keith Raymond EdwardsRNDr. Jan Květ, CSc.