Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekologie horských ekosystémů (KBO / 307)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 307 - Ekologie horských ekosystémů, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah přednášek:Hory. Vznik: vrásnění, sopečný, erosní. Vliv stáří. Charakteristika vegetace: pásmovitost, srážkový stín, hranice alpinského pásma, závislost na velikosti pohoří a zeměp. výšce. Strategie přežití rostlin. Hranice výskytu rostlin. Jezera. Vznik: ledovcová, sopečná, termokarstová, krasová, meteorická, rybník- přehrada-jezero-tůň, stratifikace, míchání: dimiktická, monomiktická, amiktická, polymiktická, polární, dystrofní, tektonická, tůně. Význam jako archiv sedimentů, monitoring dlouhodobých změn, paleolimnologie. Acidifikace, trendy, projevy, druhová bohatost, Černé j. na Šumavě. Isoetes. Hlavní skupiny a zástupci planktonu, bentosu. Toky. Říční fenomén, pohyb vody a důsledky pro přežití živočichů a řas, efekt na zásobení živinami. Hlavní skupiny a zástupci. Kryoseston. Definice. Hranice výskytu, přežívání, význam kryosestonních řas v Arktidě a Antarktidě. Zástupci z řas. Rašeliniště. Typy, vznik, charakteristiky prostředí, torfobiontní flora, paleoekologie. Tepui - stolové hory. Vznik, flora. Ostrovní fenomén obecně. Arktida, Antarktida. Charakteristiky, oázy, endolitické snice a řasy, kryoseston, ledovcové potoky, paleoekologie, vrty, dlouhodobé změny teploty Země. Adaptace, aklimatizace, ontogenetické změny, speciace, geografická izolace, šíření rostlin, polyploidizace, kvetení, opylení. Strategie přežití rostlin na nestabilních substrátech. Skupiny organismů s nejvyšší hranicí přežití, rychlost růstu. Laboratorní model. Možnost modelovat gradienty a extrémní podmínky v laboratoři: teplota, světlo, živiny. Sběr. Metody sběru a studia rostlin a řas v horách.Obsah cvičení:Mikroskopování a určování materiálu. Seznámení s laboratorní kultivací sinic a řas, mikrometoda v sérologických destičkách, zkřížené gradienty teploty a světla.

Literatura

BEGON, HARPER & TOWNSEND (1997): Ekologie. HRUŠKA, J. (1999): Kyselé deště a horská rašeliniště. – Vesmír (8): 438. HRUŠKA, J. (1999): Rašelina a rašeliniště. – Vesmír (8): 450. HYNES, H. B, NOEL (…. ). The ecology of running water. KOLMANOVÁ, A. & POKORNÝ, P. (1999): Trpaslík vítězí nad obrem – Vesmír (8): 449. LIŠKA, J. (2000): Vázaný a nevázaný život lišejníků. – Vesmír (11):623. ODUM, E. G. (1997): Základy ekologie. 733pp. POKORNÝ, P. (1996): Tepui – Vesmír (10):557. POKORNÝ, P. (2000): Osudy zaniklého jezera. – Vesmír (4): 209-214. PROCHÁZKA a kol. (1998): Fysiologie rostlin. – Academia. SVOBODA, J. (1996): Život v Arktidě. - Vesmír (5): 277.

Požadavky

Periodicita: pouze v akademickém roce začínajícím sudým letopočtem (např. 2000/2001).

Garant

doc. Mgr. Jiří Doležal, Ph.D.RNDr. Jaromír Lukavský, CSc.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Doležal, Ph.D.RNDr. Jaromír Lukavský, CSc.doc. Mgr. Jiří Doležal, Ph.D.