Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy ekologické metodologie (KZO / 162)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZO / 162 - Základy ekologické metodologie, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah přednášky:1. plánování výzkumného programu, principy sběru dat (Poláková S.)a. jak si klást multidisciplinární vědecké otázky týkající se ekologie (Poláková S.)b. jak sbírat data s ohledem na specifickou otázku, logistické a časové možnosti, základní statistické principy, které musí být zohledněny při sběru ekologických dat, náhodné vzorkování, opakovaná měření (Poláková S.)c. absolutní a relativní počty, pravděpodobnost detekce, populační indexy, druhová bohatost a diverzita, podobnost vzorků, základní principy vzorkování, monitoringu a pozorování, předběžný sběr dat, přítomnost-nepřítomnost versus abundance, prostorová a časová škála, hustotně závislé vztahy (Poláková S.)2. rostliny (Koutecký P., Kaštovský J.)a. počty a pokryvnosti, čtverce, point-kvadrát, transekt (Koutecký P.)b. mapování terestrické vegetace, mapování vodní vegetace, semenné pasti, mapování semenné banky, značení a mapování jedinců (Koutecký P.)c. fytoplankton, bentické řasy (Kaštovský J.)3. bezobratlí (Čížek L., Boukal D.)a. přímé hledání a sběr - beating, fogging, vacuum sampling, capture-recapture, pasti - padací, vodní, světelné (Čížek L.)b. sběr parazitických bezobratlých z rostlin a živočichůc. extrakce ze substrátu - půdní, bentické, opadankové, vodní a suchá extrakced. sběr vodních bezobratlých - kicking, vodní pasti, planktonky, cylindrové pasti, netting, vodní pumpy (Boukal D.)4. další pomocné metody pro ekologii (Kučerová L., Hais M., Poláková S.)a. základy molekulární biologie pro ekology - na jaké otázky může molekulární biologie odpovědět (mikrosatelity, stanovení pohlaví, příbuzenské vztahy, identifikace jedinců), uchovávání vzorků pro molekulární biologii (Kučerová L.)b. GIS (Hais M.)c. Využití internetových databází - LPIS, NATURA 2000, CORINE (Poláková S.)5. obratlovci (Kubečka J., Poláková S.)a. ryby - dospělci, vajíčka, plůdek. Příbřežní počty, podvodní pozorování, lov do sítí, lov elektřinou, hydroakustika, odlov (Kubečka)b. obojživelníci - značení a rozpoznávání jedinců, lov sítí, lov do pastí, transekty nebo bodové vzorkování, odstraňovací experimenty (Poláková S.)c. plazi - značení a rozpoznávání jedinců, odchyt (Poláková S.)d. ptáci - transekty, liniové transekty a bodové sčítání, mapování teritorií, chytání do sítí či sklopných pastí, capture-recapture, kroužkování, počítání hnízd, migrující ptáci, pobytové stopy, playback, odhad home range, sledování pomocí vysílaček (Poláková S.)e. savci - drobní savci, ostatní savci, pobytové stopy, pasti, netopýři - detektory a lov do sítě, pachové pasti, pasti na srst, fotopasti, odhad home range, sledování pomocí vysílaček (Poláková S.)6. sběr environmentálních data. voda - pH, konduktivita, srážky, kalnost, vodní chemie, uchovávání vzorkůb. půda - vlhkost, pH, konduktivita, slanost, půdní chemie, uchovávání vzorkůc. vzduch - rychlost větru, vlhkost, teplota, sluneční záření (Poláková S.)d. krajina - sklony svahů, nadmořská výška (Poláková S.)e. odhad toku energie prostředím - primární a sekundární produkce, transfer energie, stabilní izotopy (Poláková S.)f. Klasifikace habitatů - výběr habitatů, preference, kvalita habitatu (Poláková S.)Obsah cvičení:Na terénní praxi bude vybráno zájmové území, o němž si studenti zjistí základní informace a budou mít zhruba měsíc na vymyšlení projektu, který by se dal v daném území uskutečnit. Budou pracovat po dvojicích. Každý projekt musí propojovat minimálně dvě témata (botanika, zoologie, parazitologie, environmentální ekologie). Důležitá bude jak otázka, kterou si budou klást, tak metody, kterými si na ni chtějí odpovědět. Projekt budou průběžně konzultovat s vyučujícími. Samotná terénní praxe bude trvat týden, během něhož budou studenti jednak samostatně pracovat na svém projektu, tak jim budou hromadně demostrovány jednotlivé metody. Během práce na projektu budou studentům k dispozici odborníci z daných oborů, aby jim pomáhali například s určováním rostlin. Hodnocen bude závěrečný výstup z projektu.

Literatura

Boitani L, Fuller T. K. (2000): Research techniques in animal ecology. Controversies and consequences. Columbia University Press, N. Y., 476 str. Ford (2000): Scientific method for ecological research. Cambridge University Press, 588 str. Southwood R., Henderson P. A. (2000): Ecological methods. Blackwell publishing ltd., 575 str. Sutherland W. J. (2006): Ecological census techniques - a handbook. Cambridge University Press, 432 str.

Požadavky

Periodicita: pouze v akademickém roce začínajícím sudým letopočtem (např. 2010/2011).

Garant

RNDr. Simona Poláková

Vyučující

XXX David Boukal, Ph.D.Mgr. Lukáš Čížek, Ph.D.RNDr. Martin Hais, Ph.D.doc. RNDr. Jan Kaštovský, Ph.D.Mgr. Petr KOUTECKÝ, Ph.D.prof. RNDr. Jan Kubečka, CSc.Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D.