Předmět Gerontologie 2 (KCHP / GERP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / GERP - Gerontologie 2, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky:1. Péče o seniory. Nové metody a techniky. Individuální a skupinovápráce. Aktivizace.2. Sociální gerontologie. Komunikace se starými lidmi.3. Trénování paměti. Druhy paměti.4. Základní metody a techniky trénování paměti.5. Reminiscenční terapie. Základní myšlenky. Práce s reminiscenční skupinou.6. Reminiscenční terapie. Knihy života - práce s minulostí klienta.7. Krizová intervence u seniorů.8. Význam dobrovolnické činnosti v péči o seniory.9. Odlehčovací péče. Podpora pečujících rodin. Svépomocné a podpůrné skupiny.10. Videotrénink interakcí. Význam a využívání VTI v péči o seniory.11. Pracovní a pohybová a terapie.12. Taneční terapie pro seniory, jednotlivé formy.13. Artererapie a muzikoterapie.14. Pre-terapie. Simpres. Bazální stimulace.Semináře:V rámci semináře budou jednotlivé teoretické kapitoly předmětem analýzy a diskuse.1. Péče o seniory. Nové metody a techniky. Individuální a skupinovápráce. Aktivizace.2. Sociální gerontologie. Komunikace se starými lidmi.3. Trénování paměti. Druhy paměti.4. Základní metody a techniky trénování paměti. Praktické ukázky.5. Reminiscenční terapie. Základní myšlenky. Práce s reminiscenční skupinou.6. Reminiscenční terapie. Knihy života - práce s minulostí klienta.7. Krizová intervence u seniorů.8. Význam dobrovolnické činnosti v péči o seniory.9. Odlehčovací péče. Podpora pečujících rodin. Svépomocné skupiny.10. Videotrénink interakcí. Význam a využívání VTI v péči o seniory.11. Pracovní a pohybová a terapie.12. Taneční terapie pro seniory, jednotlivé formy.13. Artererapie a muzikoterapie.14. Pre-terapie. Simpres. Bazální stimulace.
Získané způsobilosti
Student je schopen vysvětlit krizovou intervenci, dobrovolnictví a význam sociální gerontologie. Student zná aktivizační programy a jejich využití při práci se seniory. Student umí použít konkrétní aktivizační program při práci se seniory.
Literatura
Friedlová, K. Bazální stimulace. Dostupné z: http://www.bazalni-stimulace.cz. Kalvach, Z. a kol. Geriatrie a gerontologie. Grada, 2004. RHEINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 1999. JANEČKOVÁ, H., KALVACH,Z., HOLMEROVÁ,I. Programování aktivit, motivování, akceptování a kognitivní rehabilitace. In: KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK, R., et al. Geriatrie a gerontologie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 864 s. ISBN 80-247-0548-6. Liebmann, M.:. Skupinová arteterapie. Praha, Portál 2005. Lairová, S.:. Trénink paměti. Praha, Portál, 1999. Veleta, P., Holmerová, I. Úvod do taneční terapie pro seniory. ČALS, Praha. 2002. Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie. Portál, Praha. Česká geriatrická revue. odborný časopis ČGGS. Koukolík, F. Lidský mozek. Praha, Portál. 2000. Gamon, D., Bragdon, A. D. Mozek a jak ho cvičit = Building mental muscle : conditioning exercises for the six intelligence zones (Orig.)Praha : Portál, 2002 (284 s. : il. ISBN: 80-7178-680-2. Birkenbihl, F. V. Nebojte se myslet hlavou. Portál, Praha. 2002. Bragdon, A.D.,Gamon, D. Nedovolte mozku stárnout Use it or lose it! How to keep your brain fit as it ages (Orig.) Praha : Portál, 2002.ISBN: 80-7178-567-9. Gerontologické aktuality. odborný časopis ČALS a ČGGS. Samuel, D. Paměť. Jak ji používáme, ztrácíme a můžeme zlepšit. Grada, Praha. 1999. Howard, J. P. Příručka pro uživatele mozku. Portál, Praha. 1998. Koběrská, P. a kol. Společnou cestou. Portál, Praha. 2003. GATTERER, G., CROY, A. Geistig fit im Alter. Springer-Verlag, Wien 2002. Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec. Portál, Praha. 1999. PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se staršími lidmi. 1.vyd. Praha: Portál, 1998. 156s. ISBN 80-7178-184-3. Zgola, J.M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Grada, Praha. 2003.
Požadavky
Předmět je ukončen ústní zkouškou. Podmínky pro udělení zkoušky- aktivní příprava a práce na seminářích- úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
Garant
doc. Michal Opatrný, Dr. theol.
Vyučující
PhDr. Lenka Maťhovádoc. Michal Opatrný, Dr. theol.