Předmět Pedagogická a školní psychologie (KCHP / KPESP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / KPESP - Pedagogická a školní psychologie, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Úvod: vymezení předmětu, interdisciplinární vztahy, historie předmětu, důležité osobnosti a literatura. Jak studovat předmět, pravidla a požadavky na studenty. (výklad)2) Vývoj dítěte, vliv raného vývoje: vývojový pohled jako základní předpoklad ped. práce, Developmental learning and loving (L.S. Benjamin), symbióza, individuace a diferenciace (M.S.Mahler), attachement - vazba (J. Bowlby, Ainsworth), vývojové úkoly (E.H. Erikson), nature - nurture, rodina - škola - vrstevnická skupina (Fontana 21 - 49, 263 -270, doporučená literatura, výklad)3) Učení, hra: behaviorismus, kognitivismus, sociální učení (Skinner, Bandura, Bruner); hra, její význam a druhy (Fontana 145 - 186, 50-61).4) Motivace, sebepojetí, vliv emocí, vedení dětí ke spolupráci (Fontana passim, Faber - Mazlich, Morrish, výklad).5) Kognitivní činitelé: kognitivní vývoj (J.Piaget, L.Vygotskij, R. Feuerstein), řeč (N.Chomsky), inteligence, tvořivost (Fontana 83 - 101, 102-132, 65 - 81, 132 - 144, Laniado, Lebeer).6) Vztah pedagog-dítě: sociální interakce v edukaci, styl výchovy, socializace, hodnoty a mravní vývoj (Fontana 275 - 298, 232-243, Čáp 303 - 326).7) Řízení skupiny a třídy: skupina a skupinové jevy, šikana (Fontana, Kolář).8) Rozdílnost dětí, děti se speciálními potřebami: zdravotní postižení - SPU, SPCH, MP; CAN; následky rané deprivace; dysharmonický vývoj; mimořádně nadané děti (výklad).9) Pedagogická diagnostika a plánování, kariérní poradenství: dynamická a funkční diagnostika; pedagogické cíle; strategie vyučování; formy myšlení při vyučování; volba povolání (výklad)10) Osobnost a profesionalita pedagoga: úspěšnost pedagoga, jeho styl, postoje; pedagog a stres (Fontana 363 - 377).
Získané způsobilosti
Orientace v hlavních tématech pedagogické a školní psychologie, aplikace teoretických modelů při praxi, vyhledávání informací při řešení praktických problémů, zkušenost prohloubení základních témat v monografické studii.
Literatura
Čáp, J. Psychologie pro učitele, Praha. 1987. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha. 1997. Gage, N.L., Berlinger, D.C. Educational Psychology, Boston. 1984. Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie. Olomouc, 1998. Čáp, J. Pedagogická psychologie, Praha. 1992. Keogh, B. Temperament ve třídě. Praha, 2003. Telcová, J. Úvod do pedagogické psychologie. Vašátková, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové, 2005.
Požadavky
Aktivní domácí příprava dle konkretizovaných požadavků.Aktivní účast na semináři: aktivní účast zahrnuje zapojení v diskusi a reagování na dotazy na základě přečtené literatury. Vyžadována 50% účast.Okruhy ke zkoušce:dle vypsaných zaměření přednášek (viz obsah předmětu)
Garant
PhDr. Jaroslav Hála
Vyučující
PhDr. Jaroslav Hála