Předmět Vývojová psychologie (KCHP / KPSV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / KPSV - Vývojová psychologie, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět se zaměřuje na ontogenetický vývoj člověka od prenatální fáze vývoje do smrti. V jednotlivých vývojových stádiích pak bereme v úvahu hledisko vývoje v oblasti sociální, kognitivní a emoční. K celkovému přehledu slouží jako výchozí teze E. Eriksona pro psychosociální vývoj, formulace vývojových fází S. Freudem pro psychosexuální vývoj a v aktuální genezi vývoj myšlení J. Piageta. V oblasti vývoje v raném dětství je student sezůnámen se stádii formulovanými M. Mahlerovou a teorií vztahové vazby. Zvláštní zřetel je věnována psychopatologickému vývoje v jednotlivých krizových obdobích v životě člověka. Patří sem i stádia umírání zformulovaná E. Kubler-Rossovou. V rámci metodologické roviny se probírají specifické metody zkoumání ve vývojové psychologii - cross-section a longitudinální výzkumná metoda. Nezbytnou součástí jsou teorie vývojové psychologie. Nosnými tématy jsou především poznatky ve vymezení psychologických specifik pro pedagogickou oblast, zejména v předškolním věku, mladším a starším školním věku, pubescence a adolescence.Bloky:1. Vymezení předmětu vývojové psychologie, její užití a vztah k příbuzným vědám se zřetelem k výchovným a pedagogickým oborům. Specifické metody. Teorie vývoje.2. Vymezení vývojových fází podle S. Freuda a E. Eriksona3. Aktuální geneze kognitivních funkcí.4. Výlvoj v prenatálním věku, první rok života, batolecí období, vývojové fáze podle M. Mahlerové, krizová vývojová období - anaklitická deprese při separaci.5. Vývoj dítěte v předškolním věku a kritické momenty tohoto období. Výchovné přístupy6. Mladší a starší školní věk, problematika dospívání, adolescentní moratorium. V7chovné přístupy.7. Mladá a střední dospělost.8. Pozdní dospělost a stáří, problematika integrity a umírání.9. Výchovné aspekty v přístupu k věkových zvláštnostem dětí, vývoj tvořivosti a vývoj dětské kresby a malby. Ohrožení duševního vývoje.
Získané způsobilosti
Student se naučí znát vývojová stádia v ontogenezi člověka a rozumět jejich následnosti a vývojovým úkolům.
Literatura
Říčan, P. Cesta životem, Praha : Panorama, 1990 a další vydání. 1990. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha : Grada, 1998. Praha Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.Newman, E. M. Development through Life. Homewood. 1984. Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : Vydavatelství UP, 1997. Zebrowska, M. Vývojová psychologie detí a mládeže, Bratislava. 1980. Vágnerová, M. Vývojová psychologie, Praha. 1999. Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře, Praha. 1991. Erikson, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha : Lidové noviny, 1999.
Požadavky
Účast na přednáškách (povolena max. 1 absence), znalost literaturyOkruhy k přípravě na zkoušku - ZS 2014/2015:1. Předmět a základní pojmy ontogenetické psychologie (Vývoj, fylogeneze, 2. antropogeneze, ontogeneze, evoluce, involuce) 3. Metody ontogenetické psychologie.4. Činitelé ontogenetického vývoje (biologická, psychologická a sociální determinace ontogeneze; nativismus, environmentalismus)5. Piagetova teorie psychické ontogeneze. 6. Freudova teorie psychosexuálního vývoje. 7. Eriksonova teorie osmi věků člověka. 8. Socio-emocionální vývoj dítěte (Bowlby, Ainsworthová, Mahlerová, Spitz)9. Prenatální období10. Porod a novorozenecké období11. Kojenecké období12. Období batolete13. Předškolní období14. Mladší školní věk15. Pubescence16. Adolescence17. Mladá dospělost 18. Střední dospělost19. Pozdní dospělost 20. Stáří
Garant
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.