Předmět Sociální práce s os. se zdrav postiž. 2 (KCHP / KPZP2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / KPZP2 - Sociální práce s os. se zdrav postiž. 2, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Měnící se paradigmata přístupu k osobám se ZdP.2. Postižení, společnost a právo3. a 4. Instituce, školy a speciální zařízení pro jedince se ZdP.Organizace občanů se ZdP., Mezinárodní organizace ZdP.5. Základní orientace v soc. práci se ZdP. a speciální pedagogice(pojem kvality života), poradenství v soc. práci se ZdP.6. až 9. Aplikace teorií sociální práce do praxe při práci s osobami se specifickými potřebami7. a 8. Problematika osob se sluchovým postižením (stupně, příčiny, podstata problematiky, zdravotně-sociální dopady), kompenzační pomůcky a jejich využití9. Problematika osob se zrakovým postižením (stupně, příčiny, podstata problematiky, zdravotně-sociální dopady), tyflotechnika a její využití10. Problematika osob s postižením hybnosti a dlouhodobě nemocných (typy, příčiny, podstata problematiky, zdravotně-sociální dopady), protetické pomůcky osob s poruchou mobility11. Problematika jedinců s poruchami chování (typy, příčiny, zdravotně-sociální dopady)12. Problematika osob s narušenými komunikačními schopnostmi(typy, příčiny, zdravotně-sociální dopady)13. Problematika osob se specifickými vývojovými poruchami učení(typy, příčiny, zdravotně-sociální dopady)14. Problematika osob s vícenásobným postižením (typy, příčiny, zdravotně-sociální dopady)
Získané způsobilosti
Absolvováním uvedeného předmětu bude student schopen definovat podstatu problematiky jedinců se zdravotním postižením v souvislostech moderní teorie lidských práv a aktuálních myšlenkových oborových paradigmat. Dále vysvětlit souvislosti fenoménu zdravotního postižení v kontextu zdravotně sociálním. Rozlišit jednotlivé typy zdravotního postižení a specifikovat individuální potřeby jednotlivých typů zdravotního postižení v kontextu následné kvality života.
Literatura
Jesenský J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika; integrace školní a sociální. Paido:Brno 2004. ISBN 80-7315-071-9. Vítková, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy teorie praxe. MU Brno: 2003 . ISBN 80-86633-23-3. JAN- OLAV HENRIKSEN, ARNE JOHAN VETLESENJ. Blízké a vzdálené,Etické teorie a principy práce s lidmi, Sdružení Podané ruce, Brno Nakladatelství Albert, Boskovice 2000. Lechta, V.:. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha, Portál, 2002. LECHTA a kol.,V.:. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál 2005. Lechta,V. (ed.):. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha. Portál, 2010. Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
Požadavky
Při ústní zkoušce student prokáže orientaci v základních tématech uvedeného oboru, schopnost samostatného uvažování o obsahu oborových témat v kontextu ostatních spol. věd. oborů, též prokáže znalost základní odborné literatury.
Garant
Mgr. Markéta Elichová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Radka Prázdná, Ph.D.Mgr. Radka Prázdná, Ph.D.