Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální patologie 1 (KCHP / KSPA1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / KSPA1 - Sociální patologie 1, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tématické okruhy výuky sociální patologie I1. Mechanismy vývoje a formování osobnosti, základní činitelé pro vznik SPJ.Moderní společnost jako společnost riziková, postmoderní společnost, základní pojmy: sociálně patologický jev, sociální deviace, podmínky pro vznik sociálně patologického jevu, podmínky zohledňující vznik sociálně patologického jevu, sankce, sociální kontrola.Přehled základních sociologických teorií sociálních deviací.2. Raný vztah, teorie vazby a její význam v procesu socializace, význam mentalizace. Vymezení pojmu psychická deprivace, faktory ovlivňující vznik a rozvoj deprivace. Subdeprivace a její důsledky. Základní psychické potřeby. Primární a sekundární socializace.3. Prostředí výchovy dětí a mladistvích. Funkce rodiny, odolnost rodiny. Podmínky rodinného fungování, dysfunkční rodinný systém. Význam rizikových a protektivních faktorů v rodině. Chudoba, nezaměstnanost a násilí.4. Šikana, vývoj šikany, podmínky šikany, mobbing, stadia šikany a způsob řešení šikany. Problematika internetu a virtuální komunikace.5. Týrané a zneužívané děti a dospívající. Fyzické týrání a jeho projevy. Psychické týrání a jeho projevy. Sexuální zneužívání a jeho projevy. Rodina a týrané a zneužívané dítě. Přenos násilí, sociální stres, sociální izolace rodiny, struktura rodiny. Syndrom přizpůsobení sex. zneužívání. Důsledky zneužívání v dospělosti. Rizikové faktory syndromu zneužívaného a zanedbávaného dítěte: na úrovni rodiny, na společenské úrovni, kulturní úrovni. Sanace rodiny.6. Viktimologie, sekundární viktimizace, viktimogenní oblasti.Agrese v rodině mezi partnery, definice, charakteristika a formy domácího násilí, základní postup a možnosti pomoci obětem domácího násilí, pomocná síť institucí v případě domácího násilí.

Získané způsobilosti

Porozumění a diagnostika hlavním okruhům sociálně patologických jevů rozlišit jejich specifika a vývoj. V praxi pak konkrétně posoudit závažnost forem kriminality, další pomoc v systému sociální péče. Meziresortní systém.

Literatura

KOLÁŘ, M.:. Bolest šikanování. Praha: Portál, 1998. Kalina, K. Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup, Úřad vlády, Praha, 2003. Praha, 2003. ISBN 80-86734-05-6.Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha, Academia, 2003. ISBN 80-200-0625-7.ŠRAJER, J., MUSIL L. Etické kontexty sociální práce s rodinou. České Budějovice, Brno: ALBERT, 2008. České Budějovice,Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.Chmelík, J. Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha, Linde, 2001. Špatenková, N. a kol.:. Krizová intervence v praxi, Grada, Praha 2004. Chmelík, J. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-739-6. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2002. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha, Academia, 2003. ISBN 80-200-1289-3.Sobotková. I. Psychologie rodiny. Praha, 2001. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2000. Labáth, V. Riziková mládež. Praha, Slon, 2001. ISBN 80-85850-66-4.Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství, 1994. Weiss, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha, Grada 2005. ISBN 80-247-0929-5. Vykopalová, H. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc, UP, 2002. ISBN 80-244-0337-4.Komenda, A. Sociální deviace. Historická východiska a základní teoretické přístupy. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0019-7.Munková, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha, Academia, 1999. Hrabal, Vl. Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK. 1992. Kolektiv autorů. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. IREAS Praha, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5.Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.časopis Dingir. Redakce: Černokostelecká 36/ 100 00 Praha 10. Macek, P. Adolescence. Praha, Portál 1999. ISBN 80-7178-348-x. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál. 1997. Fromm, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha, Lidové noviny 1997. ISBN 80-7106-232-4. Plaňava, I., Pilát, M. (ed.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Principal a Barrister, 2003. Rauchfleisch, U. Doprovázení a terapie delikventů. Brno, Scan 1999. ISBN 80-85834-83-9. Mann, J. Jedy, drogy, léky. Praha, Academia 1996. ISBN 80-200-0508-0. Streatfield, D. Kokain. Dějiny. Praha, BBart 2003. ISBN 80-7257-957-6. MIOVSKÝ, M. et al.:. Konopí a konopné drogy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-0865-2. Bonanate, L. Mezinárodní terorismus. Columbus 1994. ISBN S0 - 85928 - 45 - 0. Matoušek, O. Mládež a delikvence. Praha, Portál, 2003. Martinek, B. Náboženská společnost a stát. Historie Svědků Jehovových v Československu. Praha, Dingir 2000 ISBN 80-902528-3-4. Hajný, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha, Grada 2002. ISBN 80-2470135-9. Čáp, J. Psychologie pro učitele, Praha. 1987. Říčan, P. S Romy žít budeme - jde to a jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.Chmelík, J. Symbolika extrémistických hnutí. Praha, Armex Trivis. DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1995. 245 s. ISBN 80-7169-192-5. Matoušek, O. Ústavní péče. Praha, Slon, 2001. ISBN 80-85850-08-7.Koukolík, F. Zlo na každý den. Praha, Galén 2001. ISBN 80-7262-088-6.

Požadavky

Studium základní literatury, účast na přednáškách, zápočet. znalost terminologie a porozumění problematice písemným testem.

Garant

Mgr. Markéta Elichová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Irena Bublíková