Předmět Pedagogická a školní psychologie (KCHP / NPEPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / NPEPS - Pedagogická a školní psychologie, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod: vymezení předmětu, interdisciplinární vztahy, historie předmětu, důležité osobnosti a literatura. Jak studovat předmět, pravidla a požadavky na studenty. (výklad)2. Vývoj dítěte, vliv raného vývoje: vývojový pohled jako základní předpoklad ped. práce, Developmental learning and loving (L.S. Benjamin), symbióza, individuace a diferenciace (M.S.Mahler), attachement - vazba (J. Bowlby, Ainsworth), vývojové úkoly (E.H. Erikson), nature - nurture, rodina - škola - vrstevnická skupina (Fontana 21 - 49, 263 -270, doporučená literatura, výklad)3. Učení, hra: behaviorismus, kognitivismus, sociální učení (Skinner, Bandura, Bruner); hra, její význam a druhy (Fontana 145 - 186, 50-61).4. Motivace, sebepojetí, vliv emocí, vedení dětí ke spolupráci (Fontana passim, Faber - Mazlich, Morrish, výklad).5. Kognitivní činitelé: kognitivní vývoj (J.Piaget, L.Vygotskij, R. Feuerstein), řeč (N.Chomsky), inteligence, tvořivost (Fontana 83 - 101, 102-132, 65 - 81, 132 - 144, Laniado, Lebeer).6. Vztah pedagog-dítě: sociální interakce v edukaci, styl výchovy, socializace, hodnoty a mravní vývoj (Fontana 275 - 298, 232-243, Čáp 303 - 326).7. Řízení skupiny a třídy: skupina a skupinové jevy, šikana (Fontana, Kolář).8. Rozdílnost dětí, děti se speciálními potřebami: zdravotní postižení - SPU, SPCH, MP; CAN; následky rané deprivace; dysharmonický vývoj; mimořádně nadané děti (výklad).9. Pedagogická diagnostika a plánování, kariérní poradenství: dynamická a funkční diagnostika; pedagogické cíle; strategie vyučování; formy myšlení při vyučování; volba povolání (výklad)10. Osobnost a profesionalita pedagoga: úspěšnost pedagoga, jeho styl, postoje; pedagog a stres (Fontana 363 - 377).11. Monografická prohloubení v rámci semináře (dle výběru, může být doplněn): vazba, přínos pedagogiky prof. R. Feuersteina, komunikace s dětmi, šikana, ADHD/ADD.
Získané způsobilosti
Studenti mají základní orientaci v tématech pedagogické a školní psychologie, které jsou využitelné pro praxi pedagoga volného časuV semináři prokazují schopnost aplikovat poznatky o psychologických aspektech pedagogické práce v konkrétní práci se skupinou
Literatura
Čáp, J., J. Mareš. Psychologie pro učitele. Praha, 2001. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha. 1997. Faber, A., E. Mazlich. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly. Brno, 2007. Laniado, N. Jak od malička rozvíjet inteligenci dětí. Praha, 2004. Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha, 2011. Morrish, D.G. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha, 2003. Gage, N.L., Berlinger, D.C. Educational Psychology, Boston. 1984. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie. Olomouc, 1998. Lebeer, J. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha, 2006. Škoda, Doulík. Psychodidaktika. Praha, 2011. Mahlerová, M.S., F.Pine, A.Bergmanová. Psychologický zrod dítěte. Praha, 2006. Piaget, Inhelder. Psychologie dítěte. 1966. Keogh, B. Temperament ve třídě. Praha, 2003. Bowlby, J. Vazba. Praha, 2012. Vašátková, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové, 2005.
Požadavky
Aktivní účast na semináři (povolená 20% absence): aktivní účast zahrnuje zapojení v diskusi a reagování na dotazy na základě přečtené literatury.
Garant
PhDr. Jaroslav Hála
Vyučující
PhDr. Jaroslav Hála