Předmět Teorie a metody soc.práce s rodinou (KCHP / TSPR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / TSPR - Teorie a metody soc.práce s rodinou, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Definice rodiny. Funkce rodiny. Historie rodiny. Historický exkurs.2. Teorie rodiny. Moderní rodina v západní společnosti.3. Česká rodina v sociodemografických údajích. Specifika české rodiny.4. Struktura rodiny, posuzování funkčnosti rodiny, poruchy rodiny ve vztahu k dítěti, poruchy rodičovství5. Dítě ve zvlášť obtížných životních situacích, posuzování potřeb ohroženého dítěte.6. Komunikace s dětským klientem a jeho rodiči, rodina jako klient, profesionální návštěva v rodině7. Druhy terapeutické a poradenské práce s rodinou.8. Videotrénink interakcí9. Úmluva o právech dítěte10. Děti žijící mimo vlastní rodinu, náhradní rodinná péče.11. Rozvod a porozvodová péče.12. Specifické situace v rodině - Klinické rodiny (Rodina se zanedbávaným, týraným dítětem (dospělým).13. Rodina a nemoc. Rodina s postiženým dítětem, dospělým.14. Rodina mladistvého delikventa. Rodina svobodné matky. Rodina se členem závislým na návykových látkách. Romská rodina. Rodina uprchlíků.
Získané způsobilosti
Student získá teoretické vědomosti z oblasti sociální práce s rodinou, bude schopen chápat souvislosti a pojmenovat krizové situace, vyskytující se v rodině. Získá dovednost pomoci klientům a předcházet krizovým situacím. V rámci seminářů se diskutuje o zkušenostech, získaných během absolvované odborné praxe.
Literatura
Adams, R., Dominelli, L. and Payne, M. Critical Practice in Social Work. Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Šrajer, J., Musil, L. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Matoušek, O.:. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-502-8.Sobotková, I.:. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2001. Sobotková, I.:. Psychologie rodiny. Možný, I. Rodina a společnost. Praha Slon, 2006. BECHYŇOVÁ, V. KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. Adams, R., Dominelli, L. and Payne, M. Social Work: Themes, Issues and Critical Debates. Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Matoušek, O. a kol. Sociální služby. MOŽNÝ, I.:. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 2002. Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce.
Požadavky
Student se aktivně účastní seminářů, u nichž je účast povinná. Je možná jedna absence. Přednášky jsou nepovinné. Jedním z požadavků je písemná práce. Seminární práce musí být věnována konkrétnímu sociálnímu problému, cílové skupině, zpracování možných intervenčních postupů apod. v rámci sociální práce s rodinou. Je nutné použít jeden zahraniční zdroj (resp. cizojazyčný). Konkrétní téma práce si vybírá každý student sám po konzultaci s vyučujícím.Rozsah: 1000 - 2000 slov (méně/více jen v opodstatněných případech)Pokyny: plynulý text s logickou návazností (!). Práce musí mít nosnou odbornou myšlenku.1. Úvod - uvedení do dané problematiky příp. zdůvodnění vybraného tématu. 2. Teoretická část stať.3. Závěr - shrnutí nejdůležitějších získaných poznatků a přínos (jen velice stručně).4. Seznam zdrojů - obsahuje všechny použité odborné (!) zdroje, z nichž byly čerpány poznatky a informace (minimálně 2, z nich jeden je zahraniční viz výše). Oba mohou být elektronické.Formální stránka práce: viz Metodická pomůcka pro zprac. závěrečných prací (na webu TF).Datum odevzdání a forma (tištěná či elektronická podoba práce) jsou oznámeny na začátku semestru.Druhým požadavkem, který student musí absolvovat, je ústní zkouška z probraných tematických okruhů a doporučené literatury k prostudování. Termín ústního zkoušení bude řádně vypsán v systému Stag dle Studijního a zkušebního řádu TF JU.
Garant
Mgr. Veronika Zvánovcová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Monika FlídrováMgr. Lucie MALIŇÁKOVÁMgr. Veronika Zvánovcová, Ph.D.Mgr. Monika FlídrováMgr. Anna SýkorováMgr. Veronika Zvánovcová, Ph.D.