Předmět Vývojová psychologie (KCHP / VYPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCHP / VYPS - Vývojová psychologie, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět se zaměřuje na ontogenetický vývoj člověka od prenatální fáze vývoje do smrti. V jednotlivých vývojových stádiích pak bereme v úvahu hledisko vývoje v oblasti sociální, kognitivní a emoční. K celkovému přehledu slouží jako výchozí teze E. Eriksona pro psychosociální vývoj, formulace vývojových fází S. Freudem pro psychosexuální vývoj a v aktuální genezi vývoj myšlení J. Piageta. V oblasti vývoje v raném dětství je student sezůnámen se stádii formulovanými M. Mahlerovou a teorií vztahové vazby. Zvláštní zřetel je věnována psychopatologickému vývoje v jednotlivých krizových obdobích v životě člověka. Patří sem i stádia umírání zformulovaná E. Kubler-Rossovou. V ráůmci metodologické roviny se probírají specifické metody zkoumání ve vývojové psychologii - cross-section a longitudinální výzkumná metoda. Nezbytnou součástí jsou teorie vývojové psychologie. Nosnnými tématy jsou především poznatky ve vymezení psychologických specifik pro pedagogickou oblast, zejména v předškolním věku, mladším a starším školním věku, pubescence a adolescence.Bloky:1. Vymezení předmětu vývojové psychologie, její užití a vztah k příbuzným vědám se zřetelem k výchovným a pedagogickým oborům. Specifické metody. Teorie vývoje.2. Vymezení vývojových fází podle S. Freuda a E. Eriksona3. Aktuální geneze kognitivních funkcí.4. Výlvoj v prenatálním věku, první rok života, batolecí období, vývojové fáze podle M. Mahlerové, krizová vývojová období - anaklitická deprese při separaci.5. Vývoj dítěte v předškolním věku a kritické momenty tohoto období. Výchovné přístupy6. Mladší a starší školní věk, problematika dospívání, adolescentní moratorium. V7chovné přístupy.7. Mladá a střední dospělost.8. Pozdní dospělost a stáří, problematika integrity a umírání.9. Výchovné aspekty v přístupu k věkových zvláštnostem dětí, vývoj tvořivosti a vývoj dětské kresby a malby. Ohrožení duševního vývoje.
Získané způsobilosti
Student se naučí zůnát vývojová stádia v ontogenezi člověka a rozumět jejich následnosti a vývojovým úkolům.
Literatura
Říčan, P. Cesta životem, Praha : Panorama, 1990 a další vydání. 1990. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha : Grada, 1998. Praha Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.Newman, E. M. Development through Life. Homewood. 1984. Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : Vydavatelství UP, 1997. Zebrowska, M. Vývojová psychologie detí a mládeže, Bratislava. 1980. Vágnerová, M. Vývojová psychologie, Praha. 1999. Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře, Praha. 1991. Erikson, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha : Lidové noviny, 1999.
Požadavky
Přednášky a studium literatury. Zkouška ve formě testu.
Garant
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.