Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do četby Koránu (KFI / NÚČK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / NÚČK - Úvod do četby Koránu, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. definice, rozdělení, arabština obecně2. arabština v Koránu, osoba Proroka, dělení do období3. redakce Koránu4. exegeze - tafsír5. recitace Koránu, překlady, místo v mešitě atd.6. monoteistický vesmír7. monoteistické dějiny8. monoteistický zákon9. monoteistická politika

Získané způsobilosti

Student umí pracovat s textem koránu. Umí specifikovat vývoj a vznik textu. Orientuje se v současných výzkumech.

Literatura

Korán. (Překlad I. Hrbek( Praha. Academia 2000. 780 s, (nebo jiné vydání). Cook, M. Muhammad. Praha: Odeon a Argo 1994, 99 s. Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995. Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad 1993, 296 s. Křikavová, A. - Mendel, M. - Müller, Z. Islám - ideál a skutečnost. Praha: Baset 2002, 311 s. Kuschel, K.J. Spor o Abraháma. Praha: Vyšehrad 1997, s. 156-. 194. Körner, F.:. Alter Text ? neuer Kontext: Koranhermeneutik in der Türkei heute. Freiburg, 2006. Gnilka, J.:. Bibel und Koran: was sie verbindet, was sie trennt. Freiburg, 2004. Tottoli, R.:. Biblical Prophets in the Qur?an and Muslim literature. London, 2002. Neuwirth, A.:. Der Koran als Text der Spätantike : ein europäischer Zugang. Berlin, 2013. Abú Zaid, N. H.:. Gottes Menschenwort: für ein humanistisches Verständnis des Koran. Freiburg, 2008. Ernst, C. W.:. How to read the Qur an: a new guide, with select translations. Chapel Hill, 2011. Neuwirth, A.:. Koranforschung -eine politische Philologie? : Bibel, Koran und Islamentstehung im Spiegel spätantiker Textpolitik und moderner Philologie. Berlin. Boullata, I. J.:. Literary structures of religious meaning in the Qur an. London, 2000. Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur an: God?s arguments. London, 2009. Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur an: God?s arguments. London, 2009. Wheeler, B. M.:. Moses in the Qur an and Islamic exegesis. London, 2002. Reynolds, G. S.:. New perspectives on the Qur?an: the Qur?an in its historical context 2. London, 2014. El-Awa, S. M. S.:. Textual relations in the Qur an: relevance, coherence and structure. London, 2006. Jomier, J.:. The Bible and the Qur?an. San Francisco, 2002. http://sociology.sunimc.net/htmledit/uploadfile/system/20100501/20100501221625192.pdfBerg, H.:. The development of exegesis in early Islam : the authenticity of Muslim literature from the formative period. London, 2000. Esack, F.:. The Qur?an: a beginner?s guide. Oxford, 2009. Reynolds, G. S.:. The Qur?an and its biblical subtext. London, 2010. Neuwirth, A. ? Sinai, N. ? Marx, M. (eds.):. The Qur an in context : historical and literary investigations into the Qur anic milieu. Leiden, 2011.

Požadavky

Písemně odevzdaný referát nejpozději poslední týden výuky na emailovou adresu klapetek.martin@gmail.com, nejméně 75 % účast na výuce, zvládnutí zápočtového testu.Podle počtu účastníků kurzu budou poslední hodiny věnovány prezentaci referátů. Téma referátu oznámí student na počátku kurzu vyučujícímu osobně při semináři (případně zašle informaci emailem). Vyučující včas vytvoří ze studentských návrhů referátů seznam s tím, že především bude sledovat návaznost jednotlivých témat. Obsahová stránka referátu - student si zvolí téma podle své volby (například s ohledem na téma bakalářské práce apod.). Název referátu v krátkosti vystihne téma: Něco/někdo v Koránu (např. Ježíš v Koránu, Bůh ..., Židé ..., násilí ... , ženy ..., modlitba ..., zahrada ... atd.). Při psaní referátu doporučuji následující postup. Nejprve si projít základní literaturu k problematice islámu (např. Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu nebo Křikavová, A. Mendel, M. Müller, Z.: Islám ideál a skutečnost.) a tam si zvolit konkrétní fenomén. K tomuto fenoménu si potom v internetové konkordanci najít příslušné koránské verše a seznámit se s jejich českým tafsírem z Hrbkova překladu. Dále je potřeba doplnit informace k tomuto fenoménu o další odbornou relevantní literaturu (encyklopedie, slovníky, časopisecké studie apod.). Až v poslední řadě je možné používat internetové zdroje a to pouze v těch případech, kdy je to naprosto nezbytné (muslimská sebeinterpretace fenoménu - např. pohled na manželství z oficiálních stánek muslimské obce apod.).Formální stránka referátu se drží vzorů z Veber, T. - Bauman, P.: Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. České Budějovice: TF JU 2010. Samozřejmostí je úvodní strana s názvem fakulty, kurzu a referátu a jménem autora. Strany referátu budou číslovány. Na konci referátu musí být seznam všech použitých zdrojů. Student zašle referát poslední týden výuky na emailovou adresu klapetek.martin@gmail.com. Vyučující po získání všech textů vytvoří z referátů čítanku, kterou emailem poskytne účastníkům kurzu.

Garant

Mgr. Martin Klapetek, Ph.D.