Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Filosofická etika (KFI / PFFE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / PFFE - Filosofická etika, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Co je to etika? (předmět etiky, etika a morálka, vztah etiky k jiným disciplínám)Anzenbacher 17-18, Sokol 66-73, Thomson 11-152. Co je to dobro (intuicionismus, emotivismus, decisionismus, preskriptivismus, deskriptivismus, Nietzsche, otázka zla) a co je hodnota? (Scheler, Hildebrand)Anzenbacher 211-215, 248-273, Hála 5-23, Ricken 27-613. Existuje nějaký cíl lidského života? (eudaimonismus, hedonismus, evoluční etika)Anzenbacher 144-155, Kuna 32-36, Spaemann 21-30, Thomson 65-744. Je dobro dáno cílem? (teleologismus a deontologismus, utilitarismus, principy utilitarismu, kvantitativní a kvalitativní přístup, situační etika)Anzenbacher 31-39, Kohák 131-158, Spaemann 53-625. Je dobro dáno zákonem? (norma, Kantova etika, kategorický imperativ, autonomní a heteronomní etika)Kohák 159-172, Sokol 103-109, Thomson 105-1156. Jak se má člověk chovat, aby žil v souladu se sebou samým, se "zákonem vepsaným do svého nitra"? (antická pojetí přirozeného zákona, přirozené a pozitivní normy, tomistické pojetí přirozeného zákona, sekularizované novověké pojetí přirozeného zákona)Anzenbacher 84-93, Sousedík 33-45, Grotius (Filosofický časopis 4/2014)7. Má přirozený zákon nějaké společensko-politické důsledky? (novověké pojetí přirozeného zákona, kontraktualismus, diskuse o lidských právech ve 20. století)Kohák 25-39, Thomson 85-928. Lze zákon poslouchat slepě? (svědomí, epikie, princip dvojího účinku)Anzenbacher 78-84, Ricken 141-149, Spaemann 63-729. Jak si trvale osvojit dobré jednání (definice ctnosti, středová pozice ctnosti, úloha prozíravosti (fronésis, prudentia) v celku ctností, tělesné, rozumové a mravní ctnosti - ctnost v antice, homérský, platónský a aristotelský pojem ctnosti)Anzenbacher 129-138, Kuna 17-22, Pieper 9-4110. Máme emoce (vášně) kultivovat nebo potlačovat? (platónské, aristotelské a stoické řešení, typologie emocí a jejich kultivace ctnostmi11. Lze se ctnosti naučit? (získané a vlité ctnosti, středověké pojetí ctnosti, kardinální ctnosti)Anzenbacher 138-141, Kuna 35-4612. Jak souvisí teorie a praxe? (ctnosti jako vyvrcholení etiky a jejich praktický význam, problém spravedlnosti a politický rozměr ctnosti)Anzenbacher 141-143, Kuna 47-57

Získané způsobilosti

Student zná základní etické pojmy a teorie. Umí se orientovat v různých etických přístupech k morálním otázkám a dilematům a je schopen vlastní aplikace těchto přístupů na konkrétní příklady.

Literatura

Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, Zvon, 1994. ISBN 80-7113-111-3.Fuchs, E. Co dělá naše jednání dobrým?. Jihlava, 2003. Ricken, F. Obecná etika. Praha: OIKOYMENH, 1995. Tugendhat, E. Přednášky o etice. Praha , 2004. Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. Pieper. Ctnosti. Sokol Jan. Etika a život. Praha, 2010. Hála Vlastimil. Možnosti hodnotové etiky. Praha, 2000. Thomson, M. Přehled etiky. Praha, 2004. Sousedík, S. Svoboda a lidská práva. null. Praha, 2010. ISBN null.Kuna, M. Úvod do etiky cnosti. Ružomberok, 2010. Spaemann, R. Základní mravní pojmy a postoje. Praha, 1995.

Požadavky

1. Student musí znát základní informace o dané problematice.2. Student prokáže přiměřenou úroveň vlastního promyšlení problematiky a schopnost kritické diskuse na dané téma (tzn. nestačí pouze definovat základní pojmy z otázek!).3. Písemná zkouška (10 otázek) a po ní následující ústní zkouška. Pro připuštění k ústní zkoušce je třeba získat 8 bodů. Otázky spočívají v definici základních pojmů. Studentům jsou dopředu přístupné.Otázky k písemné části1. autonomní etika2. ctnost3. decisionismus4. deontologie5. deskriptivismus6. dobro7. emotivismus8. epikie9. etika10. eudaimonismus11. hédonismus12. heteronomní etika13. hodnota14. intuicionismus15. kardinální ctnosti16. kategorický imperativ17. konsekvencialismus18. metaetika19. pozitivní zákon20. preskriptivismus21. prozíravost22. přirozený zákon23. skrupulozita24. společenská smlouva25. spravedlnost26. svědomí27. teleologie28. utilitarismus29. zákon30. zloOtázky k ústní zkoušce1. Definice etiky. Morálka a etika. Rozdělení etiky.2. Definice dobra. Různé přístupy a jejich hodnocení3. Teleologismus a deontologismus. Příklady, hodnocení.4. Eudaimonismus, rozdíl mezi eudaimonia a hedoné. Představitelé, hodnocení.5. Hedonismus, rozdíl mezi eudaimonia a hedoné. Představitelé, hodnocení.6. Utilitarismus. Principy, kvalitativní a kvantitativní přístup, hodnocení.7. Pojem normy a zákona. Etika zákona. Hodnocení tohoto přístupu.8. Autonomní a heteronomní etika, hodnocení.9. Kategorický imperativ. Jeho východiska a důsledky. 10. Přirozený zákon. Definice, rozsah, různé teorie, hodnocení. 11. Novověký kontraktualismus (Hobbes, Locke, Rousseau), hodnocení.12. Svědomí. Definice, struktura svědomí, meze svědomí. Epikie13. Princip dvojího účinku, příklady, hodnocení.14. Vášně (emoce). charakteristika vášní, rozdělení, hodnocení vášní v celku života.15. Definice ctnosti. Rozdělení ctností. Etika ctností a její odlišnost od jiných etických směrů.16. Středová pozice ctností, různé chápání středu, úloha rozumu.17. Spravedlnost a její druhy. Příklady18. Prozíravost. Antropologické zakotvení. Souvislost rozumových a mravních ctností.19. Láska, milosrdenství a odpuštění, definice, různé koncepce, hodnocení.

Garant

doc. Tomáš Machula, Ph.D., Th.D.

Vyučující

doc. Tomáš Machula, Ph.D., Th.D.