Předmět Základní témata náboženské pedagogiky (KPD / NONP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / NONP - Základní témata náboženské pedagogiky, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Základní pojmy náboženské pedagogiky (antropologické aspekty náboženské víry, předmět NP, cíle náboženské výchovy)2) Náboženská zkušenost (definice, znaky, vztah k problému současné společnosti, vztah k náboženské víře)3) Symbol jako náboženská forma řeči (definice, pohled různých vědeckých disciplín: filosofie, psychologie, sociologie, religionistika, teologie, náboženskopedagogické důsledky)4) Didaktické zásady uvádění do náboženských forem řeči (mýtus, legenda, podobenství; metafora, přirovnání)5) Meditace a slavení v náboženské výchově (základní pojmy,základní meditační cvičení, formy slavnosti v učební skupině)
Získané způsobilosti
Studenti stanoví kritéria pro zhodnocení oprávněnosti a podmínek pro náboženskou výchovu a vzdělání v současné společnosti. Blíže charakterizují oblasti náboženské výchovy, které odpovídají náboženskému rozměru člověka. Kriticky hodnotí šance a úskalí náboženské výchovy a vzdělávání v současné evropské kultuře.
Literatura
Muchová, L. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok, 2009. ISBN 978-80-8084-425-7.Leitner, R. (u.a.). Religions-pädagogik !. Theoretische Grundlagen und Arbeitsmaterialien. Wien. ISBN 3-224-15929-4.Leitner, R. (u.a.). Religions-pädagogik 2. Theologische Grundlagen religionspädagogische Felder und schulische Hilfen. Wien, 1988. ISBN 3-224-15932-4.Leitner, R. (u.a.). Religions-pädagogik 3. Beiträge zur religioösen Dimension der Unerrrichsfächer und einzelner Themengereiche. Wien, 1992. ISBN 3-7100-0011-4.Muchová, L. Vyslovit nevyslovitelné. Didaktika uvádění do světa symbolů. Brno, 2005. Muchová, L. Budete mými svědky. Brno, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.Halbfas, H. Lehrer-Handbuch Religion. Düsseldorf. ISBN 3-491-78359.-3.Halbfas, H. Religionsunterricht in der Grundschule 1 - 4. Düsseldorf, 1983. Schweitzer, R. (u.a.9. Entwurf einer pluralitätsfähigkeiten Religionspädagogik. Freiburg, 2002. ISBN 3-451-27495-7.Böcker a spol. Handbuch Religiöser Erziehung I, II. Düsseldorf. 1987. Grom, B. Nábožensko-pedagogická psychológia. Trnava: Spolek sv. Vojtecha. 1992. Halbfas, H. Religionsunterricht in Sekundarschulen 5 - 10. Düsseldorf, 2003.
Požadavky
Aktivní účast na přednáškách (účast na diskusích). Zpracování eseje, která reflektuje otázky současné praxe náboženské výchovy a vzdělávání v ČR a v Evropě, jak vyplynou z diskusí během semesstru.Termín odevzdání: týden před konzultací k udělení zápočtu.
Garant
doc. PhDr. Ludmila Muchová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Ludmila Muchová, Ph.D.