Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby žen 2 (KOP / AOPK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / AOPK2 - Ošetřovatelský proces a potřeby žen 2, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky1.-2.Potřeba odpočinku a spánku. Faktory ovlivňující spánek, poruchy spánku.Potřeba být bez bolesti. Pohoda. Akutní a chronická bolest. Faktory ovlivňující bolest.Potřeba výživy - základní živiny, faktory ovlivňující výživu, poruchy výživy.3.-4. Potřeba tekutin, elektrolyty - rozdělení tělních tekutin, poruchy rovnováhy tekutin a elektrolytů.Potřeba vyprazdňování stolice. Faktory ovlivňující defekaci. Poruchy vylučování stolice.Potřeba vyprazdňování moče. Faktory ovlivňující močení. Poruchy vylučování moče.5.-6.Sexualita. Vývoj sexuality. Posuzování sexuálního zdraví.Potřeba bezpečí a jistoty - faktory ovlivňující bezpečí a jistotu, psychická odezva na neuspokojení potřeby.Potřeba sebekoncepce, sebeúcty, seberealizace - faktory ovlivňující sebekoncepci a sebepojetí. Chování signalizující poruchu sebekoncepce a snížení sebeúcty.7.-8. Potřeba etnicity a kultury - základní pojmy, systém zdravotní péče jako subkultura., kulturní šok.Potřeba víry, náboženství a duchovní přesvědčení. Náboženství a nemoc. Duchovní zdraví.9.-10. Potřeba být bez stresu - stresory, projevy stresu, obranné reakce, adaptace, stres a sestry.Smyslové vnímání a vědomí. Faktory ovlivňující senzorickou stimulaci. Senzorické poruchy.Ztráta, smutek, smrt. Posuzování ztráty a smutku. Ovlivňující faktory. Péče o umírajícího.Semináře1. (2 hod.) Bezpečnost a ochrana - souvisí s potřebami: potřeba být bez infekce, nemít tělesné poškození, vyhnout se násilí, vyhnout se rizikům prostředí, mít přiměřené obranné procesy a termoregulaci. Definice, hodnocení bezpečí a ochrany.2. (2 hod.) Zvládání zátěže - odolnost vůči stresu. Definice, hodnocení zvládání zátěže a odolnosti vůči stresu.3. (2 hod.) Životní princip - souvisí s potřebou mít rovnováhu mezi činy a hodnotami, zastávat určité myšlení a chování, názory. Definice, hodnocení potřeby určitého myšlení, názoru, chování.4. (2 hod.) Vnímání a poznávání - související potřeby: pozornost ke vjemům, orientace v čase, prostoru, osobě, potřeba vnímání, cítění, poznávání a komunikace. Definice, hodnocení vnímání a poznávání.5. (2 hod.) Vztahy - souvisí s potřebami: potřeba pečovat o někoho, potřeba rodinných vztahů, zvládání rolí. Definice, hodnocení potřeby pečovat o někoho, rodinných vztahů a zvládání rolí.

Získané způsobilosti

- student zná ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze- student se orientuje v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu- student zná problematiku lidských potřeb a umí klasifikovat základní potřeby klientů/pacientů- student zná Maslowovu hierarchii potřeb a její použití při posuzování potřeb- student umí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu podle aktuálního stavu pacientů- student umí získávat základní informace o bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb- student umí stanovit ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s neuspokojenou potřebou k danému onemocnění- student umí uspokojovat potřeby pacientů podle jejich aktuálnosti - student umí pečovat o fyziologické potřeby klientů/pacientů - o potřebu výživy, hydratace, vylučování, mobility, spánku, odpočinku i tělesné pohody, hygieny, sexuality- student umí pečovat o pacienty s bolestí- student umí pečovat u klientů/pacientů o základní psychosociální potřeby - student umí zajišťovat uspokojování potřeby jistoty a bezpečí- student umí zajišťovat uspokojování potřeb sebeúcty a seberealizace- student umí uspokojovat spirituální potřeby klientů/pacientů- student umí naplánovat ošetřovatelskou péči o klienta/pacienta dle jeho individuálních potřeb- student umí kompletně vyhodnocovat ošetřovatelský proces k aktuální nebo potencionální ošetřovatelské diagnóze- student má vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince- student umí vypracovat kazuistiku dle modelu Gordonové - ošetřovatelské diagnózy, plán a vyhodnocení- student umí využívat specifické měřící nástroje v ošetřovatelství ( VAS, Bartel, Northon...)

Literatura

NEJEDLÁ, J. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R. Ošetrovateľstvo I. Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R. Ošetrovateľstvo II. Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské Diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.Tóthová,V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha:Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.Tomagová,M.,Bóriková,I. a kol. Potreby v ošetrovateľstve. Osveta:Msrtin, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV ZP, 1999. ISBN 80-7013-324-4.MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství I. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do Ošetřovatelství II. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0428-0.České ošetřovatelství (sešit 3, 4). Brno: IDVPZ, 1999. KOLÁŘÍKOVÁ, A. a kol. Gynekologické ošetřovateľstvo. Martin: Osveta, 2000. ISBN 80-8063-052-6.MIKŠOVÁ, Z., JANOŠÍKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1442-6.MIKŠOVÁ, Z., JANOŠÍKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1443-4.JUŘENÍKOVÁ, P. et al. Ošetřovatelství. Učební texty pro SZŠ 1 - 4. Uherské Hradiště: Středisko službám školy, 1999. ELIÁŠOVÁ A. a kol. Pórodnické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2000. ISBN 80-8063-053-4.Beránková,Fleková,Holzhauserová. První pomoc. Praha: Grada, 2002. Strategické dokumenty 1, 2, 3, 4, 5. Praha: MZ ČR. ARCHALOUSOVÁ, A. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus, 200. ISBN 80-86225-33-.ARCHALOUSOVÁ.A, SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus, 2005. ISBN 80-86225-63-1.FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO, 2004. ISBN 80-7013-405-4.DOENGES, M. a kol. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada, 1996. VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1211-3.ČERVINKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské diagnózy. Brno: IDVZP, 2003. ISBN 80-7013-358-9.FENDRYCHOVÁ, J., VACUŠKOVÁ, M., ZOUHAROVÁ, A. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Brno: IDVPZ, 2002. ISBN 80-7013-357-0.RYŠAVÁ. M. a kol. Ošetřovatelské diagnózy a jejich přiřazení k vybraným lékařským diagnózám v neonatologii. Brno: IDVPZ, 2002. ISBN 80-7013-360-0.KAMENÍKOVÁ, M. KYASOVÁ, M. Ošetřovatelské diagnózy na porodním sále. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0285-1.FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v neonatologii. Brno: IDVPZ, 2000. ISBN 80-7013-322-8.ZÁČEKOVÁ, M., SIMOČKOVÁ, V., KONTROVÁ, L. a kol. Štandardy v pórodnické asistenci. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-221-9.STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1997.

Požadavky

90% účast na cvičeních, vypracování semestrální práce formou kazuistiky, semestrální test, ústní zkoušení

Garant

Mgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra Filausová

Vyučující

PhDr. Drahomíra FilausováMgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra Filausová