Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oš. p. o těhot. ženu při fyziol. porodu (KOP / AOPTO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / AOPTO - Oš. p. o těhot. ženu při fyziol. porodu, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní struktura výuky klinického stavu - fyziologický porod:Část medicínská (diagnostika a léčba):1. Charakteristika klinického stavu rodičky2. Příznaky a symptomatologie3. Diagnostické testy a vyšetření4. Medicínský managementČást ošetřovatelská (péče):5. Zhodnocení individuálního stavu a potřeb rodičky6. Ošetřovatelské diagnózy a intervence7. Standardní plán ošetřovatelské péče8. Realizace péče podle plánu9. Edukace rodičky - rodiny10. Vyhodnocení dosažených výsledků ve změně zdravotního stavu rodičkyZajištění kontinuity péčePřednášky :1. Organizace a systém práce na porodním sále, v prostředí určeném pro porod;2.-3. Fyzikální vyšetření, systematický screening rodičky;4.-5. Porodnické vyšetřování;6.-7. Kardiotokografie8. Porodní cesty;9. Porodní síly, podmínky normálního porodu;10. Dítě jako objekt porodu;11. Porodní mechanismus, fáze porodu;12.-13. Spontánní porod, porodní doby, trvání porodu;14.-15. Placenta, placentární oběh;16.-17. Analgezie a anestezie při porodu;18. Poranění za porodu;19. Posouzení stavu novorozence, poporodní adaptace;20. Nové směry vedení porodu. Humanizace porodnictví;Semináře a praktická cvičení :1.-2. Ošetřovatelské intervence při přijetí rodičky k porodu;Anamnéza;3. Fyzikální vyšetření, celkový sesterský screening;Zevní porodnické vyšetření rodičky;4. Vaginální vyšetření rodičky;5. Ozvy plodu6. Sledování děložní činnosti;7. Posouzení psychického stavu klientky;8. Komunikace v průběhu fyziologického porodu, spolupráce s doprovázejícími;9. Sledování stavu plodu a děložní činnosti přístroji (tokografie, kardiografie, posouzení srdeční činnosti plodu, využití kardiotokogragie);10. Vedení dokumentace během porodního děje;11. Spolupráce s rodičkou v 1. době porodní;12. Spolupráce s rodičkou v 2. době porodní, vedení vypuzovací doby;13. Chránění hráze, př. epiziotomie a porod dítěte;14. Spolupráce s rodičkou ve 3. době porodní, porod placenty;15. Spolupráce s rodičkou ve 4. době porodní;16. Systematické posuzování celkového somatického a psychického stavu rodičky;17. Relaxační techniky v průběhu porodního děje;18. Zákroky podporující a ulehčující porod;19. Ošetřovatelské intervence při porodním poranění dle standardů péče;20. Péče o novorozence, kontakt s matkou, vyšetření fyziologického novorozence, hodnocení stavu dle Apgarové;Techniky etického a psychologického přístupu k rodičce a novorozenci, k jejich blízkým osobám;

Získané způsobilosti

Student se orientuje v organizace a systému práce na porodním sále, v prostředí určeném pro porod;Student ovládá základní ošetřovatelské intervence při přijetí rodičky k porodu;práci s dokumentacíStudent zná zásady adekvátní komunikace s rodičkou a doprovázejícími v průběhu fyziologického porodu, Student zná a ovládá fyzikální vyšetření, systematický screening rodičky;Student ovládá porodnické vyšetření- zevní porodnické vyšetření rodičky; vaginální vyšetření rodičky;Student umí posoudit ozvy plodu, děložní činnost a kardiotokografický záznam Student zná způsoby sledování stavu plodu a děložní činnosti přístroji (tokografie, kardiografie, posouzení srdeční činnosti plodu, využití kardiotokogragie);Student zná a ovládá intervence, které porodní asistentka provádí u rodičky během 1., 2., 3. doby porodní a během doby poporodníStudent ví, jak systematicky posuzovat celkový somatický a psychický stav rodičky;Student zná relaxační techniky v průběhu porodního děje; zákroky podporující a ulehčující porodStudent zná zásady edukace rodičky a doprovázejícíchStudent má znalosti z anatomie porodních cest;Student charakterizuje porodní síly, zná podmínky normálního porodu;Student popíše porodní mechanismus, fáze porodu;Student charakterizuje spontánní porod, porodní doby, trvání porodu;Student se orientuje v problematice analgezie a anestezie při porodu;Student umí zhodnotit poranění za porodu; ovládá preventivní opatření a intervence při ošetřování porodního poranění dle standardů péče.Student je schopný pečovat stav novorozence a posoudit poporodní adaptaci;Student se orientuje v nových směrech vedení porodu. Humanizaci porodnictví;

Literatura

Roztočil, A. Intenzivní péče na porodním sále. Brno: IDVPZ, 1994. Doenges, E. M., Moorhouse, F. M. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0242-8.ČERVINKOVÁ, E et al. Ošetřovatelské diagnózy. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN . ISBN 80-7013-35.KAMENÍKOVÁ, M. KYASOVÁ, M. Ošetřovatelské diagnózy na porodním sále. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0285-1.SIMKINOVÁ, P. Partner u porodu. Praha: Argo, 2000. Eliašová, A. Porodná asistencia I Fyziológia. Martin:Osveta, 2008. ISBN 80-8063-261-8.ELIAŠOVÁ, A. Porodnické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2000. ZÁČEKOVÁ, M., SIMOČKOVÁ, V., KONTROVÁ, L. a kol. Štandardy v pórodnické asistenci. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-221-9.LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Grada: Praha, 2004. ISBN ISBN 80-247-0668-.ROZTOČIL, A. a kol. Vyšetřovací metody v porodnictví a gynekologii. Brno: IDVPZ, 1998. Stadelmann, I. Zdravé těhotenství, přirozený porod. One Woman Press, 2001. MARTIUS,G. a koll. Gynekologie a porodnictví. Martin: Osveta, 1997. PONŤUCH, A. a kol. Gynekologie a porodnictví. Avicenum, 1987. RABE,T. Memorix - porodnictví. Brno: IDVPZ. KANTA,J. Porod. Praha:Ikar, 1999. ROZTOČIL, A. Porodnictví. Brno: IDVPZ. MACKŮ, F.,MACKŮ,J. Průvodce těhotenstvím a porodem. Praha: Grada Publishing, 1998.

Požadavky

Aktivita studentů v semináři, samostatné vypracování zadání seminární práce a její hodnocení při výuce, písemný test k ověření znalostí ze seminářů, ústní zkouška.

Garant

Mgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra FilausováMUDr. Miloš Velemínský ml., Ph.D.

Vyučující

MUDr. Miloš Velemínský ml., Ph.D.Mgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra FilausováMUDr. Miloš Velemínský ml., Ph.D.