Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oš. p. o těhot. ženu při fyziol. porodu (KOP / BOPTO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / BOPTO - Oš. p. o těhot. ženu při fyziol. porodu, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní struktura výuky klinického stavu - fyziologický porod:Část medicínská (diagnostika a léčba):1. Charakteristika klinického stavu rodičky2. Příznaky a symptomatologie3. Diagnostické testy a vyšetření4. Medicínský managementČást ošetřovatelská (péče):5. Zhodnocení individuálního stavu a potřeb rodičky6. Ošetřovatelské diagnózy a intervence7. Standardní plán ošetřovatelské péče8. Realizace péče podle plánu9. Edukace rodičky - rodiny10. Vyhodnocení dosažených výsledků ve změně zdravotního stavu rodičkyZajištění kontinuity péčePřednášky :1. Organizace a systém práce na porodním sále, v prostředí určeném pro porod;Fyzikální vyšetření, systematický screening rodičky;Porodnické vyšetřování;2. KardiotokografiePorodní cesty;3. Porodní síly, podmínky normálního porodu;Dítě jako objekt porodu;4. Porodní mechanismus, fáze porodu;Spontánní porod, porodní doby, trvání porodu;5. Placenta, placentární oběh;6. Analgezie a anestezie při porodu;7. Poranění za porodu;8. Posouzení stavu novorozence, poporodní adaptace;Nové směry vedení porodu. Humanizace porodnictví;Semináře a praktická cvičení :1. Ošetřovatelské intervence při přijetí rodičky k porodu;Anamnéza;Fyzikální vyšetření, celkový sesterský screening;Zevní porodnické vyšetření rodičky;2. Vaginální vyšetření rodičky;Ozvy ploduSledování děložní činnosti;Posouzení psychického stavu klientky;3. Komunikace v průběhu fyziologického porodu, spolupráce s doprovázejícími;Sledování stavu plodu a děložní činnosti přístroji (tokografie, kardiografie, posouzení srdeční činnosti plodu, využití kardiotokogragie);Vedení dokumentace během porodního děje;4. Spolupráce s rodičkou v 1. době porodní;Spolupráce s rodičkou v 2. době porodní, vedení vypuzovací doby;Chránění hráze, př. epiziotomie a porod dítěte;5. Spolupráce s rodičkou ve 3. době porodní, porod placenty;Spolupráce s rodičkou ve 4. době porodní;Systematické posuzování celkového somatického a psychického stavu rodičky;Relaxační techniky v průběhu porodního děje;Zákroky podporující a ulehčující porod;6. Ošetřovatelské intervence při porodním poranění dle standardů péče;Péče o novorozence, kontakt s matkou, vyšetření fyziologického novorozence, hodnocení stavu dle Apgarové;Techniky etického a psychologického přístupu k rodičce a novorozenci, k jejich blízkým osobám;

Získané způsobilosti

Student se orientuje v organizace a systému práce na porodním sále, v prostředí určeném pro porod;Student ovládá základní ošetřovatelské intervence při přijetí rodičky k porodu;práci s dokumentacíStudent zná zásady adekvátní komunikace s rodičkou a doprovázejícími v průběhu fyziologického porodu, Student zná a ovládá fyzikální vyšetření, systematický screening rodičky;Student ovládá porodnické vyšetření- zevní porodnické vyšetření rodičky; vaginální vyšetření rodičky;Student umí posoudit ozvy plodu, děložní činnost a kardiotokografický záznam Student zná způsoby sledování stavu plodu a děložní činnosti přístroji (tokografie, kardiografie, posouzení srdeční činnosti plodu, využití kardiotokogragie);Student zná a ovládá intervence, které porodní asistentka provádí u rodičky během 1., 2., 3. doby porodní a během doby poporodníStudent ví, jak systematicky posuzovat celkový somatický a psychický stav rodičky;Student zná relaxační techniky v průběhu porodního děje; zákroky podporující a ulehčující porodStudent zná zásady edukace rodičky a doprovázejícíchStudent má znalosti z anatomie porodních cest;Student charakterizuje porodní síly, zná podmínky normálního porodu;Student popíše porodní mechanismus, fáze porodu;Student charakterizuje spontánní porod, porodní doby, trvání porodu;Student se orientuje v problematice analgezie a anestezie při porodu;Student umí zhodnotit poranění za porodu; ovládá preventivní opatření a intervence při ošetřování porodního poranění dle standardů péče.Student je schopný pečovat stav novorozence a posoudit poporodní adaptaci;Student se orientuje v nových směrech vedení porodu. Humanizaci porodnictví;

Literatura

Roztočil, A. Intenzivní péče na porodním sále. Brno: IDVPZ, 1994. JEKLOVÁ, A., TROJANOVÁ, B. Ošetřovatelská péče o těhotnou, rodičku a šestinedělku s vybranými onemocněními. Brno: NCONZO, 2004. ISBN ISBN 80-7013-411-.KAMENÍKOVÁ, M. KYASOVÁ, M. Ošetřovatelské diagnózy na porodním sále. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0285-1.Eliášová,A. Porodná asistencia I. Fyziológia. Martin:Osveta, 2008. ISBN 80-8063-261-8.ČECH, E., HÁJEK, Z. a kol. Porodnictví. Grada Publishing. Praha, 2006. ISBN ISBN 80-247-1313-.ROZTOČIL,A. a kol. Porodnictví. IDVPZ, Brno, 2001. SIMKINOVÁ, P. Partner u porodu. Praha: Argo, 2000. KOBILKOVÁ, J. et al. Základy gynekologie a porodnictví. Praha: Galén, 2005. ISBN ISBN 80-7262-315-.

Požadavky

Aktivita studentů v semináři, samostatné vypracování zadání seminární práce a její hodnocení při výuce, písemný test k ověření znalostí ze seminářů, ústní zkouška.

Garant

Mgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra FilausováMUDr. Miloš Velemínský ml., Ph.D.

Vyučující

MUDr. Miloš Velemínský ml., Ph.D.Mgr. Romana BelešováPhDr. Drahomíra Filausová