Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie ošetřovatelství (KOP / KVTEO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / KVTEO - Teorie ošetřovatelství, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednáška :1.Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Východiska ošetřovatelství. Vymezení oboru - systémový přístup. Pojmy definice ošetřovatelství. Obory ošetřovatelství. Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám2.-3.Historie ošetřovatelství. Neprofesionální ošetřovatelství - charakteristika. Medicína a ošetřovatelství : Ebersův, Smithův papyrus, Galenos, Hippokrates. Charitativní ošetřovatelství. Faktory ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. Začátek profesionálního ošetřovatelství : Florence Nightingalová. Historie českého ošetřovatelství : začátky ošetřovatelství. Anežka Přemyslovna. Charitativní a řádové ošetřovatelské péče. Diakonky. České ošetřovatelské školy. Rozvoj ošetřovatelského vzdělávání v České republice.4.Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče. Historická rezoluce WHO 1977, Mezinárodní konference v Alma-Atě, 1981 dokument WHO - Globální strategie zdraví, 1984 Evropská strategie péče o zdraví, Zdraví pro všechny pro období 1995-2000, Zdraví 21- zdraví 21.století. Mnichovská deklarace, Pražská deklarace.Projekt WHO "Ošetřovatelství v akci" . Poslání a funkce sester ve společnosti.5. Filozofie změny v ošetřovatelství. Společenské souvislosti ošetřovatelské praxe. Regulační systém ošetřovatelské praxe. Druhy regulace : statutární regulace a profesní regulace. Stanovisko ICN k regulaci ošetřovatelské profese. Regulace personálního plánování.6. Profesní vzdělání a kompetence kvalifikovaných sester v praxi. Základní principy evropské strategie WHO pro vzdělání sester a porodních asistentek.Nové kurikulum podle evropské strategie WHO. Rozšířené role a úkoly kvalifikovaných sester.7.Sesterské organizace / národní, mezinárodní/ a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství.Koncepce českého ošetřovatelství. Základní terminologie ošetřovatelství. Formy a metody ošetřovatelské péče.Metaparadigma ošetřovatelství - koncepce : člověk a jeho potřeby, zdraví, prostředí, ošetřovatelství. Osoba a ošetřovatelství - osobnost a její základní charakteristika, struktura, dynamika, vlastnosti a vývoj osobnosti, ošetřovatelský aspekt chápání osoby.8. Zdraví a ošetřovatelství - všeobecná charakteristika zdraví, modely zdraví, prevence a strategie zdraví. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči, k osobě a jejímu zdraví.Filosofie ošetřovatelství - holismus . Psychosomatická interakce - reakce člověka na podněty prostředí / stresory/. Holistické teorie vzniku onemocnění - homeostatiské.Holistiské teorie vzniku onemocnění - psychosociální a biobehaviorální. Alopatický a nonallopatický přístup k léčbě onemocnění.Seminář :1.Realizace mezioborové spolupráce ošetzřovatelství a jiných vědních oborů. Vztah sester k výzkumu. Pochopení a rozpracování definic ošetřovatelství. Charakteristika a význam oborů ošetřovatelství2.Osobnost českých dějin ošetřovatelství. První česká ošetřovatelská škola. Zajímavosti o nemocnici, zdrav.zařízení, pamětníci. Vliv válek na rozvoj ošetřovatelství3.Význam a přínos Pražské deklarace, Vídeňská deklarace. Konkrétní realizace 38 cílů evropské strategie v praxi4. Poslání a funkce sester a porodních asistentek v praxi5. Registrace z pohledu sestry. Úloha sestry a porodní asistentky v preventivních programech. Rozumíme principům evropské stzrategie WHO pro vzdělávání sester a porodních asistentek ?6. Význam sesterských organizací pro rozvoj oboru ošetřovatelství. Členství v organizacích dobrovolné x povinné ? Spolupráce mezinárodních a národních organizací.7. Charakteristika vztahu mezi jednotlivými koncepcemi meteparadigmatu ošetřovatelství. Interakce mezi osobou a ošetřovatelstvím.8. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči. Porovnání navzájem jednotlivých modelů zdraví. Úloha sestry a PA v preventivních programech. Holistická filozofie

Získané způsobilosti

Student/ka je schopen/a vymezit ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání.Student/ka zná historický vývoj ošetřovatelství u nás a ve světě a dokáže analyzovat historické souvislosti.Student/ka je schopen/a citovat a porozumět definicím ošetřovatelství.Student/ka zná legislativu související s poskytováním ošetřovatelské praxe.Student/ka umí používat ošetřovatelskou terminologii.Student/ka zná náplň kurikula.Student/ka zná mezinárodní aktivity směřující k transformaci ošetřovatelství a chápe závěry a přínos těchto aktivit pro rozvoj oboru ošetřovatelství.Student/ka definuje princip holistické péče.

Literatura

Mastiliaková,D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Učební texty. IDV PZ, Brno. 1999. KOHOUTOVÁ,I. Koncepce čes.ošetřovatelství. In: Nové trendy ošetřovatelství III.Sborník příspěvků z konference.Jihočeské ošetřovatelské dny s mezinárodní účastí,2004. TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.FARKAŠOVÁ,D. a kol. Ošetřovatelství- teorie. Martin, Osveta 2006 ISBN 80-8063-227-8. Salvage,J. Ošetřovatelství v akci. Podpora ošetřovatelství a porodní asistence v rámci programu "Zdraví pro všechny.." WHO. 1993. Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Mastiliaková,D. a kol. Úvod do oboru ošetřovatelství 1.-2. Systémový přístup. Učební texty pro vysokoškolské studium ošetřovatelství. Praha, Karolinum 2002, ISBN 80-246-0428-0. STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1997. Českou verzi vydala ČSS v Brně. 1996. Svobodný, P., Hlaváčková, L. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha : triton, 2004. ISBN 80-7254-424-1. Kutnohorská, J. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada 2010. ISBN 978-80-247-3224-4. LEMON - 1., 2., 3., 4., IDV PZ , Brno 1997. Porter, R. Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha : Prostor, 2001. Kozierová,B.,Erbová,G.,Olivierová,R. Ošetrovateľstvo 1,2. Osveta, Martin. 1995. Holčík, J., Žáček, A. Sociální lékařství. MU LF Brno, 1995. Zavázalová, H. a kol. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0467-1. Musilová,M. a kol. Vybrané kapitoly z ošetrovateľstva. Osveta, Martin. 1993. Kafková, V. Z historie českého ošetřovatelství. Brno : IDV PZ, 1991,ISBN 80-7013-123-3. Staňková, M. Z historie charitativní a řádové ošetřovatelské péče. In: Sestra - mimořádná příloha, červen 2003. Zákony a Vyhlášky MZ ČR. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Ministerstvo zdravotnictví ČR, Praha 2001(WHO, Regionální úřadovna pro Evropu).

Požadavky

Docházka na semináře 80%.Plnění stanovených úkolů daných v seminářiPlnění stanovených úkolů daných pro domácí přípravu - samostudium

Garant

Mgr. Ivana ChloubováPhDr. Věra Staskováprof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ivana Chloubováprof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.