Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management zdrav. a ošetřov. služeb (KOP / MMAGM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / MMAGM - Management zdrav. a ošetřov. služeb, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahové zaměření:Přednášky:1. (1 hod.) Vývoj manažerského myšlení a jednání a jeho projevy ve zdravotnictví. Kultura, identita a image zdravotnické instituce. Komparace modelů řízení ve zdravotnictví v ČR a ostatních zemích.2. (1 hod.) Organizační architektura zdravotnických institucí. Životní cyklus organizací. Právní rámec pro poskytování zdravotnické péče v ČR.3. (1 hod.) Osobnost manažera, styly vedení, kodex manažera, řízení času - time management. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování.4. (1 hod.) Strategické procesní řízení ve zdravotnických zařízeních. Problematika pochybení v ošetřovatelské a léčebné péči.5. (1 hod.) Systémy řízení kvality ve zdravotnictví. ISO, SAK ČR, JCIA, JCAHO, standardizace šetřovatelské péče, manažerská kontrola. Financování zdravotnických služeb - financování akutní lůžkové péče, ambulantní zdravotní péče, financování lékáren a léků.Semináře:1. (1 hod.) Specifické pojetí managementu ve sféře ošetřovatelské péče. Přístupy k rozvíjení tvůrčího myšlení manažera a jeho spolupracovníků.2. (1 hod.) Tvorba organizačních a řídících struktur ve zdravotnických institucích, tvorba strategií, plánů a jejich implementace. Globální synergie a lokální citlivost. Zdravotnické zařízení a vlivy prostředí - vnější a vnitřní vlivy, SWOT analýza konkrétního zdravotnického zařízení.3. (1 hod.) Testování manažerských stylů. Techniky vedení pro ženy. Delegování. Koučování. Způsoby sledování a průběžného vyhodnocování kvality ZP, návrh konkrétních indikátorů kvality zdravotní péče.4. (1 hod.) Workshop procesního managementu. Pochybení z perspektivy sestry, úskalí ošetřovatelské praxe, řešení problému pochybení, typy právní odpovědnosti5. (1 hod.) Zásady přípravy na akreditaci. Tvorba standardů ošetřovatelské péče. Metodologie tvorby auditu ošetřovatelské péče. Měření efektivnosti a produktivity nemocnice, příklad analýzy bodu zvratu.

Získané způsobilosti

Dle požadované způsobilosti vedoucího pracovníka skupiny podle § 145 vyhlášky č.424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků má absolvent má následující KOMPETENCE: Student je schopen se podílet na tvorbě cílů, strategie a politiky organizace, na řízení a organizaci zdravotnického zařízení.Student je schopen se podílet na řešení systémových otázek poskytování zdravotní péče, tvorbě a realizaci zdravotní politiky a návaznosti zdravotní a sociální péče.Student prokazuje schopnost na participovat na tvorbě a aplikaci koncepce svého oboru v praxi.Student je schopen účastnit se zavádění systému hodnocení kvality a bezpečnosti zdravotní péče a jejího kontinuálního zvyšování.Student zná klíčové manažerské kompetence v oblasti intrapersonální, interpersonální a metod.Student dokáže navrhnout strukturu manažerských aktivit; organizační strukturu; strukturu manažerských rolí.Student je schopen se podílet na strategické a operativní řízení; účel a poslání, vize a cíle organizaceStudent zná zásady a pravidla projektového řízení a dokáže je aplikovat v praxi.Student prokazuje znalost filozofické, psychologické a sociologické teze pro typologii osobnosti, jejího chování, postojů, přístupů a myšlení, multikulturní odlišnosti související s poskytováním zdravotní péče, nebo s organizačně provozní problematikou.Student je schopen uplatnit zásady profesní i manažerské etiky ve strategickém a operativním managementu zdravotnictví.Student zná problematiku organizační kultury, její vytváření, udržování a sdílení.Studen zná zásady a pravidla osobní efektivnosti a časového managementu, metody stanovení priorit a eliminace zlodějů času, zná zásady a pravidla osobního managementu, dobré osobní kondice a zvládání stresu.Student prokazuje znalost pojetí leadershipu jako způsobu ovlivňování pomocí komunikace, motivace a vedení.Student zná způsoby financování vybraných sektorů poskytovatelů zdravotní péče.Student zná právní rámec pro poskytování zdravotnické péče v ČR.Student je schopen popsat rozdíl mezi akreditací a certifikací.Student zná metodologii příprav na akreditaci a je schopen se aktivně na přípravě na akreditaci zdravotnického zařízení podílet.Student upřednostňuje a aplikuje technokratický i psychosociální přistup.Student plánuje, organizuje, rozhoduje, ovlivňuje, motivuje, komunikuje, vede a aplikuje strategické myšlení.Student buduje a udržuje vztahy s veřejností, zaujmout a získat.Student umí poznat sama sebe pro svůj osobní rozvoj a ovlivňování druhých.Student umí pracovat v týmu.Student buduje, udržuje a rozvíjí dobré vztahy se spolupracovníky a klientyStudent se podílí na vedení skupinové diskuse a vyhodnocování etických otázek a otázek organizační kulturyStudent rozpozná příčiny jednání lidí, motivační a demotivační faktory v závislosti na vnějších podmínkách a stupni rozvoje následovníků.Student vede otevřenou komunikaci, skupinovou diskusi a dialog, realizuje proaktivní chování, flexibilitu, pozitivní myšlení, systémové myšlení .Student dokáže motivovat jednotlivce k naplnění společných vizí a cílů.

Literatura

Zlámal, J., Bellová, J. Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-429-1.Škrla, P., Škrlová, M. Kreativní ošetřovatelský management. Advent - Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1.Gladkij, I. Management ve zdravotnictví. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-996-8.E-learning. Management zdravotnických služeb. Škrla, P. Především neublížit. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-413-4.Madar, J., a kolektiv. Řízení kvality ve zdravotnictví. Praha: GRADA, 2004. ISBN 80-247-0585-0.Holčík, J., Kańová, p., Prudil, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:- 90% účast na seminářích - 80% úspěšnost hodnocení v rámci e-learningu "Management zdravotnických služeb" http://moodle.zsf.jcu.cz/Podmínky udělení zkoušky: ústní prozkoušení

Garant

Ing. Iva Brabcová, Ph.D.Ing. Radka Prokešová, Ph.D.

Vyučující

Ing. Iva Brabcová, Ph.D.Ing. Radka Prokešová, Ph.D.