Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ošetřovatelských předmětů 1 (KOP / MMDI1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / MMDI1 - Didaktika ošetřovatelských předmětů 1, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1.- 2. Pedagogika a úvod do didaktiky, požadavky na moderní pedagogiku, Formy a metody v didaktice, učební styly,3. 4. Vyučovací celek struktura a příprava, základní prvky vyučovacího prostředí, Problematika výuky ošetřovatelských předmětů5. 6. Role a očekávání učitele, studenta, sestry ve vyučovacím procesu, Historický pohled na vyučovací prostředí. Klasická odborná učebna a její provoz7. 8. Příprava studentů k výuce high a low fidelity simulační výuky, Proces, zajištění prostředí, scénář, debriefing, virtuální učebna, potřeba jistoty a bezpečí při výuce ošetřovatelských předmětů11. 12. Vyučovací prostředí klinického pracoviště, zajištění, příprava, Student v prostředí praktické výuky Interaktivní proces při výuce ošetřovatelských předmětů, Příklad dobré praxe péče a výuka praktické výuky v zahraničí13.- 14. Naplňování role učitel v procesu učení, didaktický model výuky, koučink, Kritické myšlení15. 16. Cíle ve výuce, význam, efekt, Bloomova taxonomie, Výstupy z učení tvorba pro znalosti, dovednosti, postojeSemináře:1. 2. Vnímání didaktiky z vlastní zkušenosti (I. pohled studenta, II. vyučujícího, sestry, Mentora, závěr - výstup) Co je Didaktika, KOSTKA , pravidla (Ideální škola cestovní Kancelář - motivace, devalvace význam pro oš. pro didaktický přístup)3. 4. Diskuse nad domácím úkolem Co pacienti chtějí. Hudba jako didaktická pomůcka, Odborná učebna jako vyučovací prostředí (přínos a překážky odborné učebny akvárium + zpětná vazba7. -8. Simulační výuka modelové situace s využitím výukových modelů (psychomotorika, komunikace)9. -10. Ideální klinické pracoviště (4 fáze fantazie)17. 18. Tvorba a práce s cíli, s výstupy z učení (znalosti dovednosti postoje) SMART pracovní listy, Tunning kompetence)

Získané způsobilosti

Student/ka uvádí vztahy mezi formami a metodami výuky, interpretuje jejich pozitiva a negativa, určuje nejvhodnější možnosti a situace pro jejich využití.Student/ka definuje a vyjadřuje vlastními slovy principy efektivní komunikace ve vyučovacím procesu. Student/ka vysvětluje a podporuje zásady pro efektivní edukační prostředí a klimatu v učebně i na klinickém pracovišti. Student/ka popisuje a vysvětluje obsah a pojetí mentoringu, supervize a koučování včetně prvků motivace a sebereflexe. Student/ka klasifikuje dynamiku skupiny a vyvozuje závěry k jejímu využití při výuce. Student/ka používá kompetence k učení - k sebevzdělávání: povzbuzovat a pomáhá studentům /kám (kolegyním) při úvahách nad jejich praxí kritickým myšlením (zpětnou vazbou, reflexí, kladením otázek) se zaměřením na nutnost celoživotního vzdělávání. Student/ka vytváří strukturu a obsah k realizaci supervidované praktické výuky na klinických pracovištích. Student/ka určuje a provádí pedagogickou diagnostiku počátečních znalostí, dovedností a postoje edukanta/studenta jednotlivce i skupiny. Student/ka iniciuje, podporuje a poskytuje rady pro tvorbu studijních (edukačních) cílů edukanta /studenta. Student/ka efektivně používá hodnotící techniky, které edukanta/studenta posilují, povzbuzují a motivuje k dalšímu zdokonalení a profesnímu i osobnímu rozvoji.

Literatura

Adair,J. Efektivní motivace. Praha, 2004. ISBN 80-86851-00-1.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7.Pasch,M.,Gardner,T.G.at all. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 2005. ISBN 80-7367-054-2.Kalous, Z., Obst.O. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN ISBN 80-7178-258-.Maňák,J.,Švec. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.Drahovzal, J. Didaktika odborných předmětů. Brno, Paido. ISBN 80-85931-35-4.Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha, Portál. ISBN 978-80-7367-684-.D.Magurová, L. Majerníková. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin, 2009. ISBN 9788080633264.Adair, J. Efektivní komunikace.1.vyd. Praha : Grada, 2004. Kolář, Z.,Šikulová,R. Hodnocení žáků. Praha, 2005. ISBN 80-247-0885-X.Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál. ISBN 978-80-7367-712-.Stacke, E. Koučování pro manažery. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0937-6.Fišer-EPE, M. Koučování, zásady a techniky profesního doprovázení. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9.Nešpor, K. Léčivá moc smíchu. Praha, 2011. Nemcová J., Hlinková, E. a kol. Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, 2010. ISBN 987-80-8063-321-9.Nelešová,A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1.Šulistová,R., Trešlová, M. Pedagogika a edukační činnosti v ošetřovatelské péči. České Budějovice, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.Závodná,V. Pedagogika v ošetrovatesltve. Martin, 2006. ISBN 80-8063-108-5.Nešpor,K. Sebeovládání. Praha, 2013. Huntarová,M. Účinné vyučování v kostce. Praha, 1999. ISBN 80-7178-220-3.Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha, Grada. ISBN 978-80-247-4100-.Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha, 1999. ISBN 80-7178-290-4.

Požadavky

90% docházka, aktivní účast na přípravě výuky včetně použití moderních vyučovacích metod, vytvoření didaktické pomůcky nebo hodnotícího formuláře.

Garant

Mgr. Hana Hajduchová, Ph.D.PhDr. Mgr. Marie Trešlová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Marie Trešlová, Ph.D.