Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ošetřovatelská péče v geriatrii (KOP / MMOPG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / MMOPG - Ošetřovatelská péče v geriatrii, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahové zaměření:Přednášky:1. Gerontologie, geriatrie, geriatrické ošetřovatelství. Definice a náplň oboru, klinické a organizační aspekty.2. Stárnutí, vymezení stáří, kalendářní a funkční věk. Fyziologické změny stárnoucího organismu.3. Typické a netypické projevy stárnutí, polymorbidita, dysabilita.4. Geriatrické syndromy.5. Klinické vyšetření geriatrického pacienta. Anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní vyšetření, funkční stav.6. Komplexní geriatrické hodnocení. Definice, oblasti hodnocení, přínos pro práci sestry.7. Posouzení soběstačnosti, sebeobsluhy a funkční zdatnosti seniora. Nejčastější používané škály a interpretace výsledků.8. Syndrom geriatrické křehkosti, sarkopenie. Diagnostika a management.9. Poruchy mobility, rovnováhy, pády, imobilizační syndrom ve stáří. Hodnocení rizika, možnosti intervence.10. Inkontinence ve vyšším věku.11. Poruchy výživy ve stáří. Syndrom anorexie, malnutrice, dehydratace.12. Duševní zdraví ve stáří, poruchy chování, gerontopsychiatrické syndromy.13. Kognitivní poruchy syndrom demence.14. Kognitivní poruchy delirium.15. Poruchy nálady deprese.16. Poruchy spánku.17. Farmakologie ve stáří, úloha sestry (detekce nežádoucích účinků, management medikace, adherence).18. Prevence v geriatrii (péče o zdraví, životní styl, fyzická aktivita, vakcinace), zdravé stárnutí.19. Psychosociální problematika důstojnost, diskriminace, syndrom týrání a zneužívání, etické problémy.20. Paliativní a terminální péče v geriatrii.Semináře:1. - 2.Geriatrická křehkost a nestabilita. Fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící a měřící techniky, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost.3. - 5.Specializovaná ošetřovatelská péče u pacientů s velkými geriatrickými syndromy - fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost.6. - 7.Specializovaná ošetřovatelská péče se zaměřením na intelektuální poruchy u seniorů (demence, deprese, delirium). Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost.8. - 9.Specializovaná ošetřovatelská péče se zaměřením na intelektuální poruchy u seniorů (poruchy chování, syndrom terminální geriatrické deteriorace). Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost.10. - 12.Specializovaná ošetřovatelská péče u seniorů se syndromem anorexie, malnutrice a dehydratace - fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost.13. - 14.Aktivity k uchování stavu soběstačnosti a návyků u seniora, aktivizace seniora. Zajištění bezpečného a přehledného domácího prostředí. Life review. Motivační prostředky vhodné u pacientů s demencí.15. - 16.Péče o pacienty se smyslovými poruchami ve vlastním prostředí. Identifikace symptomů zhoršení.17. - 20.Systém komunitní zdravotní péče domácí péče, pečovatelská služba. Systém sociální péče - poradenství, služby, příspěvky na péči.

Získané způsobilosti

Znalosti:Student/ka umí definovat základní pojmy z oblasti geriatrie. Student/ka bude znát definici, náplň, klinické a organizační aspekty oboru geriatrie, gerontologie, geriatrického ošetřovatelství. Student umí definovat specifika v ošetřovatelském procesu u geriatrického pacienta..Student/ka dokáže vymezit a charakterizovat pojmy stáří, stárnutí. Student/ka dokáže vymezit stáří, kalendářní a funkční věk.Student/ka zná typické a netypické projevy stárnutí. Student/ka má poznatky o zvláštnostech chorob ve stáří, nejčastějších ošetřovatelských problémech a poruchách, potřebách seniorů.Student/ka zná a charakterizuje geriatrické syndromy.Student/ka charakterizuje klinické vyšetření geriatrického pacienta.Student/ka charakterizuje syndrom geriatrické křehkosti, sarkopenie, zná jeho diagnostiku a management.Student/ka dokáže popsat a vysvětlit co je to komplexní geriatrické hodnocení (comprehensive geriatric assessment CGA). Student/ka zná definici, oblasti hodnocení, přínos pro práci sestry.Student/ka je orientován v problematice poruch mobility, rovnováhy, pádů, imobilizačního syndromu ve stáří. Student/ka zná hodnocení rizika a možnosti intervence.Student/ka zná hodnotící a měřící techniky používané v geriatrické ošetřovatelské praxi pro hodnocení mobility, pohybu a sebepéče.Student/ka je orientován v problematice inkontinence ve vyšším věku.Student/ka je orientován v problematice poruch výživy ve stáří. Student/ka zná syndrom anorexie, malnutrice, dehydratace.Student/ka je orientován v problematice duševního zdraví ve stáří. Student/ka zná poruchy chování, gerontopsychiatrické syndromy.Student/ka je orientován v problematice kognitivních poruch u geriatrických pacientů.Student/ka charakterizuje poruchy nálady - deprese.Student/ka charakterizuje poruchy spánku.Student/ka zná zvláštnosti farmakologie ve stáří. Student/ka zná úlohu sestry (detekce nežádoucích účinků, management medikace, adherence).Student/ka charakterizuje prevenci v geriatrii (péče o zdraví, životní styl, fyzická aktivita, vakcinace), zdravé stárnutí.Student/ka rozumí vlivu hospitalizace nebo jiné institucionální péče o starší osoby.Studentka charakterizuje syndrom EAN, definuje etické problémy v geriatrii.Studentka zná specifika v komunikaci s pacientem v terminálním stádiu nemoci a jeho rodinou.Student/ka zná možnosti v poskytování konzultačních a poradenských služeb.Dovednosti:Student/ka integruje vědomosti z jiných předmětů, s důrazem na kliniku, diagnostické a terapeutické metody do ošetřování v geriatrii.Student/ka aplikuje teoretické znalosti při ošetřovatelském procesu u geriatrického pacienta. Student/ka umí posoudit stav pacientů a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu ke geriatrickým pacientům.Student/ka edukuje pacienty a jejich rodinné příslušníky se zaměřením na specifika geriatrických pacientů.Student/ka realizuje a hodnotí poskytovanou specifickou ošetřovatelskou péči, preventivní péči a edukační činnost.Student/ka vhodně používá hodnotící a měřící techniky používané v geriatrické ošetřovatelské praxi. Student/ka respektuje etická pravidla v každodenní péči, aplikuje znalosti etických teorií a zásad v oblasti etických dilemat Student/ka aplikuje aktivity k uchování stavu soběstačnosti a návyků u seniora, aktivizuje seniora. Student/ka používá různé motivační strategie vhodné u geriatrických pacientů.Student/ka používá příslušnou dokumentaci v ošetřovatelském procesu.

Literatura

Topinková, E. Geriatrie pro praxi. Praha, 2005. ISBN 80-7262-365-6.Pokorná, A. a kol. Ošetřovatelství v geriatrii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5.Tošnerová, T. Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1.vyd. Praha: Ambulance pro poruchy paměti, 2002. ISBN 80-238-9506-0.Kalvach Z. et al. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.Kalvach, Z., Zadák, Z, Jirák, R, et. al. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.Geriatrie a Gerontologie: odborný časopis České gerontologické a geriatrické společnosti. Mladá fronta. Schuler M., Oster P. Geriatrie od A do Z. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.Kalvach Z. a kol. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3.Hudáková A., Majerníková Ľ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.Klevetová, D., Dlabalová, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-2169-9 |.Nanda, International. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2012-2014 . 1. české vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8.Malíková, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3148-3.Venglářová, M. Problematické situace v péči o seniory. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-2170-5.Dienstbier, Z. Průvodce stárnutím aneb jak ho oddálit. Praha: Radix, 2009. ISBN 978-80-86013-88-0.Čevela R. a kol. Sociální gerontologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4544-2.Kalvach Z., Onderková, A. Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-455-5.Tošnerová, T. Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Ústav lékařské etiky 3. LF UK, Praha, 2002. Hermanová,M. a kol. Vybrané kapitoly z péče o seniory. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-478-8.

Požadavky

obhajoba a prezentace seminární práce, splnění zadaných úkolů ze semináře, aktivita studenta na semináři

Garant

Mgr. Hana Hajduchová, Ph.D.prof. MUDr. Eva Topinková, CSc.

Vyučující

prof. MUDr. Eva Topinková, CSc.