Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oš.péče o nem. s poruch.vnitř. prostředí (KOP / MMOPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / MMOPP - Oš.péče o nem. s poruch.vnitř. prostředí, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Metabolismus vody a elektrolytů. Nárazníkové systémy. Základní mechanismy poruch vodního a elektrolytového hospodářství. Prostředky k úpravě poruch vnitřního prostředí. Perorální a parenterální terapie. Infúzní technika.2. Enterální výživa, sondy. Komplikace parenterální a enterální terapie. Poruchy vodního metabolismu-dehydratace a hyperhydratace3. Poruchy metabolismu natria a chloridů. Poruchy metabolismu kalia, kalcia a dalších iontů4. Syndromy z poruch osmolality, Poruchy acidobazické rovnováhy.Semináře:1. Sestavení anamnézy u poruch vodní, elektrolytové a acidobazické rovnováhy. Stanovení problémů klientů v ošetřovatelském procesu. Objektivní a fyzikální vyšetření u poruch vodní, elektrolytové a acidobazické rovnováhy a na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz provedení zhodnocení klienta. Pomocná vyšetření při poruchách vodní, elektrolytové a acidobazické rovnováhy, příprava klienta na pomocná vyšetření a ošetřování po výkonu, stanovení patologických hodnot z odběrů biologického materiálu.Ošetřovatelská péče o klienty se zvláštnostmi perorální a enterální výživy, sondy, možnosti vstupů, péče o sondy, komplikace.2. Ošetřovatelská péče o klienty s parenterální terapií cestou periferního katétru možnosti vstupů periferních vstupů, péče o kanyly, roztoky, které mohou kapat do PVK, komplikace a prováděná vyšetření. Ošetřovatelská péče o klienty s parenterální terapii cestou centrálního venózního katétru možnosti centrálních vstupů, péče o katétry, roztoky, které mohou kapat do CVK, CVT, komplikace a prováděná vyšetření.3. Ošetřovatelská péče a proces u klientů s dialýzou, hemodialýzou a hemoperfúzí. Prováděná vyšetření, problémy klientů, komplikace, zajištění kontinuity terapie a ošetřovatelské péče v dialyzačním programu. Ošetřovatelský proces u klientů při poruchách vodní bilance (celková tělesná voda a poruchy její distribuce, bilance tekutin a její zaznamenávání, osmolalita).4. Ošetřovatelský proces u klientů při poruchách elektrolytové rovnováhy (natrium a porucha jeho metabolismu, kalium, chloridy, kalcium a magnezium a jejich poruchy metabolismu).Ošetřovatelský proces při poruchách acidobazické rovnováhy (reakce organismu na poruchy ABR, kompenzace poruch ABR, vyšetřování ABR).

Získané způsobilosti

Student zná prevenci, diagnostiku, léčbu, postupy při vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s poruchami vnitřního prostředí.Student umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče o nemocné s poruchami vnitřního prostředí.Student umí definovat principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesu péče o nemocné v jednotlivých klinických stavech.Student umí zvládat náhlé příhody, krizové situace s použitím technik managementu komplikací, zásady komunikace.Student zná předpisy v souvislosti s poskytováním specializované ošetřovatelské péče.Student zná možnosti v poskytování konzultačních a poradenských služeb; spolupráce s podpůrnými skupinami.Student zná a umí zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu.Student kontinuálně rozvíjí schopnosti aplikace a integrace získaných znalostí, vědomostí a postojů v přístupu k nemocným s poruchami vnitřního prostředí.Student umí posoudit stav pacientů a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu k nemocným v jednotlivých klinických stavech u poruch vnitřního prostředí. Student umí vyhodnotit výsledky vyšetření (laboratorní, fyzikální, zobrazovací metody, aj.).Student umí efektivně zhodnotit a řešit krizovou situaci v péči o nemocné s poruchami vnitřního prostředí.Student projevuje teoretické a praktické dovednosti a postoje v průběhu studia.Student umí navázat efektivní spolupráci a vzbudit zájem o vlastní zdraví nemocných s poruchami vnitřního prostředí.Student umí použít motivační prvky ve výchově ke zdraví nemocných. Student umí realizovat a hodnotit ošetřovatelskou péči u pacientů a poruchami vnitřního prostředí. Student umí realizovat a hodnotit ošetřovatelskou péči u pacientů v dialyzačním programu.Student umí edukovat pacienty a jejich rodinné příslušníky se zaměřením na specifika života dialyzovaných pacientů ve vlastním sociálním prostředí.Student umí edukovat v prevenci vzniku komplikací u pacientů s poruchami vnitřního prostředí, jejich blízkých a široké veřejnosti.Student samostatně pracuje s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádí její analýzu a individuálně přizpůsobuje k potřebám nemocného v jednotlivých klinických stavech.

Literatura

ŠEVČÍK, P. et al. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2003. ŠAFRÁNKOVÁ, A., NEJEDLÁ, M. Interní ošetřovatelství II. ISBN 80-247-1777-8. KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-247- 1830-9.Klener , P. et al. Vnitřní lékařství. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-430-X.Navrátil, L. a kol. Vnitřní lékařství pro nelékařské fakulty. Praha, 2003. Dítě, P. et.al. Vnitřní lékařství: učebnice pro lékařské fakulty. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-496-6.

Požadavky

Aktivita studentů v semináři, samostatné vypracování zadané seminární práce a její rozbor při výuce.

Garant

Mgr. Zdeňka PavelkováMUDr. Jana Vondráková, Ph.D.

Vyučující

MUDr. Jana Vondráková, Ph.D.