Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management zdrav. a ošetřov. služeb (KOP / NMAGM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / NMAGM - Management zdrav. a ošetřov. služeb, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahové zaměření:Přednášky:1. (1 hod.) Vývoj manažerského myšlení a jednání a jeho projevy ve zdravotnictví. Kultura, identita a image zdravotnické instituce.2. (1 hod.) Komparace modelů řízení ve zdravotnictví v ČR a ostatních zemích.3. (1 hod.) Organizační architektura zdravotnických institucí. Životní cyklus organizací.4. (1 hod.) Právní rámec pro poskytování zdravotnické péče v ČR.5. (1 hod.) Osobnost manažera, styly vedení, kodex manažera, řízení času - time management.6. (1 hod.) Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování.7. (1 hod.) Strategické procesní řízení ve zdravotnických zařízeních.8. (1 hod.) Problematika pochybení v ošetřovatelské a léčebné péči.9. (1 hod.) Systémy řízení kvality ve zdravotnictví. ISO, SAK ČR, JCIA, JCAHO, standardizace ošetřovatelské péče, manažerská kontrola.10. (1 hod.) Financování zdravotnických služeb - financování akutní lůžkové péče, ambulantní zdravotní péče, financování lékáren a léků.Semináře:1. (1 hod.) Specifické pojetí managementu ve sféře ošetřovatelské péče.2. (1 hod.) Přístupy k rozvíjení tvůrčího myšlení manažera a jeho spolupracovníků.3. (1 hod.) Tvorba organizačních a řídících struktur ve zdravotnických institucích, tvorba strategií, plánů a jejich implementace. Globální synergie a lokální citlivost.4. (1 hod.) Zdravotnické zařízení a vlivy prostředí - vnější a vnitřní vlivy, SWOT analýza konkrétního zdravotnického zařízení.5. (1 hod.) Testování manažerských stylů. Techniky vedení pro ženy. Delegování. Koučování.6. (1 hod.) Způsoby sledování a průběžného vyhodnocování kvality ZP, návrh konkrétních indikátorů kvality zdravotní péče.7. (1 hod.) Workshop procesního managementu.8. (1 hod.) Pochybení z perspektivy sestry, úskalí ošetřovatelské praxe, řešení problému pochybení, typy právní odpovědnosti9. (1 hod.) Zásady přípravy na akreditaci. Tvorba standardů ošetřovatelské péče. Metodologie tvorby auditu ošetřovatelské péče.10. (1 hod.) Náklady, výnosy, hospodářský výsledek, řešení ztrátového hospodářského výsledku nemocnice, měření efektivnosti a produktivity nemocnice, příklad analýzy bodu zvratu.

Získané způsobilosti

Dle požadované způsobilosti vedoucího pracovníka skupiny podle § 145 vyhlášky č.424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků má absolvent má následující KOMPETENCE: Student je schopen se podílet na tvorbě cílů, strategie a politiky organizace, na řízení a organizaci zdravotnického zařízení.Student je schopen se podílet na řešení systémových otázek poskytování zdravotní péče, tvorbě a realizaci zdravotní politiky a návaznosti zdravotní a sociální péče.Student prokazuje schopnost na participovat na tvorbě a aplikaci koncepce svého oboru v praxi.Student je schopen účastnit se zavádění systému hodnocení kvality a bezpečnosti zdravotní péče a jejího kontinuálního zvyšování.Student zná klíčové manažerské kompetence v oblasti intrapersonální, interpersonální a metod.Student dokáže navrhnout strukturu manažerských aktivit; organizační strukturu; strukturu manažerských rolí.Student je schopen se podílet na strategické a operativní řízení; účel a poslání, vize a cíle organizaceStudent zná zásady a pravidla projektového řízení a dokáže je aplikovat v praxi.Student prokazuje znalost filozofické, psychologické a sociologické teze pro typologii osobnosti, jejího chování, postojů, přístupů a myšlení, multikulturní odlišnosti související s poskytováním zdravotní péče, nebo s organizačně provozní problematikou.Student je schopen uplatnit zásady profesní i manažerské etiky ve strategickém a operativním managementu zdravotnictví.Student zná problematiku organizační kultury, její vytváření, udržování a sdílení.Studen zná zásady a pravidla osobní efektivnosti a časového managementu, metody stanovení priorit a eliminace zlodějů času, zná zásady a pravidla osobního managementu, dobré osobní kondice a zvládání stresu.Student prokazuje znalost pojetí leadershipu jako způsobu ovlivňování pomocí komunikace, motivace a vedení.Student zná způsoby financování vybraných sektorů poskytovatelů zdravotní péče.Student zná právní rámec pro poskytování zdravotnické péče v ČR.Student je schopen popsat rozdíl mezi akreditací a certifikací.Student zná metodologii příprav na akreditaci a je schopen se aktivně na přípravě na akreditaci zdravotnického zařízení podílet.Student upřednostňuje a aplikuje technokratický i psychosociální přistup.Student plánuje, organizuje, rozhoduje, ovlivňuje, motivuje, komunikuje, vede a aplikuje strategické myšlení.Student buduje a udržuje vztahy s veřejností, zaujmout a získat.Student umí poznat sama sebe pro svůj osobní rozvoj a ovlivňování druhých.Student umí pracovat v týmu.Student buduje, udržuje a rozvíjí dobré vztahy se spolupracovníky a klientyStudent se podílí na vedení skupinové diskuse a vyhodnocování etických otázek a otázek organizační kulturyStudent rozpozná příčiny jednání lidí, motivační a demotivační faktory v závislosti na vnějších podmínkách a stupni rozvoje následovníků.Student vede otevřenou komunikaci, skupinovou diskusi a dialog, realizuje proaktivní chování, flexibilitu, pozitivní myšlení, systémové myšlení .Student dokáže motivovat jednotlivce k naplnění společných vizí a cílů.

Literatura

Zlámal, J., Bellová, J. Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-429-1.Škrla, P., Škrlová, M. Kreativní ošetřovatelský management. Advent - Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1.Gladkij, I. Management ve zdravotnictví. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-996-8.E-learning. Management zdravotnických služeb. Škrla, P. Především neublížit. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-413-4.Madar, J., a kolektiv. Řízení kvality ve zdravotnictví. Praha: GRADA, 2004. ISBN 80-247-0585-0.Holčík, J., Kańová, p., Prudil, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:- 90% účast na seminářích - 80% úspěšnost hodnocení v rámci e-learningu "Management zdravotnických služeb" http://moodle.zsf.jcu.cz/Podmínky udělení zkoušky: ústní prozkoušení

Garant

Ing. Iva Brabcová, Ph.D.Ing. Radka Prokešová, Ph.D.

Vyučující

Ing. Iva Brabcová, Ph.D.Ing. Radka Prokešová, Ph.D.