Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Problemat. menšin a ošetřovatelské péče (KOP / NNPME)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / NNPME - Problemat. menšin a ošetřovatelské péče, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Globalizace, transkulturní ošetřovatelství ? holistická metodologie a její význam. Filozofické zdůvodnění multikulturalismu. Základní pojmy a historické souvislosti transkulturního ošetřovatelství, interkulturní vzdělávání a vztahy. Komplexní pohled na multikulturní výchovu.2. Model Gigerové ? Davidhizarové. Kulturně diferencovaná péče. Konzistence dědictví a její vliv na člověka. Kontinuum kulturní kompetence.3. Model Papadopoulus, Tilki a Tailor pro rozvíjení kulturní kompetence. Kulturně obecné a kulturně specifické kompetence. Model rozvíjení kulturní způsobilosti Josephy Campinty ? Bacote.4. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Giddeus a kulturální analýza. Kulturní vzorce.5. Etika a kulturně kompetentní zdravotní a sociální péče.6. Lidská práva a nerovnosti ve zdraví ? politika a iniciativy EU ohledně propagace kulturně kompetentní péče.7. Zacházení s kulturní pluralitou v zařízeních zdravotní péče: Velká Británie, Německo, Řecko8. Postavení cizinců ve vybraných zemích, otázky integrace a zdravotní péče, zákony a vyhlášky o poskytovaní zdravotní péče.9. Trisomiální pojetí sociokulturních a náboženských faktorů při rozhodování o zdravotní péči a poskytování služeb v muslimském arabském světě. Představy o potřebách mateřství a těhotenství muslimských Arabek.10. Mongolská minoritaSemináře:1. Etnické, náboženské a zakázané komunity: výběr komunity, historický vývoj komunity ve světě, v ČR. Životní filozofie komunity, charakteristické znaky. Duchovný vývoj, posuzování zdraví v komunitě. Tvorba pozitivizujících ošetřovatelských diagnóz.2. Sběr a třídění údajů v komunitě podle modelu Gigerové a Davidhizarové. Charakteristické znaky jednotlivých kultur v České republice.3. - 4. Různorodost kultur ve společnosti: česká kultura, rómská kultura, čínská, vietnamská, ukrajinská atd.5. - 6. Porovnání faktorů a subkultur ve vztahu k zdraví, zdravotnímu problému, zdravotní praktice, ošetřovatelskému aspektu.7. - 8. Tvorba multikulturních ošetřovatelských diagnóz, ošetřovatelské cíle a intervence.9. Specifika nonverbální komunikace s cizinci v ambulantní a nemocniční péči. Manažerské strategie na ošetřovacích jednotkách při řešení multikulturních problémů.10. Vliv kultury na sexualitu, na umírání a smrt, na diagnostické a terapeutické výkony. Výživa v multikulturní ošetřovatelské péči.

Získané způsobilosti

- Student/ka charakterizuje základní otázky vztahující se k problematice života menšin v pluralitní, multikulturní společnosti.- Student/ka charakterizuje základní pojmy a historické souvislosti transkulturního ošetřovatelství a interkulturního vzdělávání.- Student/ka vysvětluje význam multikulturní výchovy v širších souvislostech.- Student/ka analyzuje základní kulturní odlišnosti vybraných náboženských vyznání a národnostních minorit. - Student/ka se orientuje v poznatcích etiky, filozofie, historie a kulturní antropologie ve vztahu ke zvoleným národnostním menšinám.- Student/ka zná základní zákonné normy a doporučení vztahující se k problematice lidských práv.- Student/ka je orientován/a v základních otázkách spojených migračními trendy ve zvolených zemích.- Student/ka vhodně aplikuje model Gigerové a Davidhizarové na zvolené národnostní minority či náboženská vyznání.

Literatura

IVANOVÁ, K. Etika pro pracovníky ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-069-6.EDWARD, T. et al. Kulturální teorie: klasické a současné přístupy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-685-8.BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.HOFSTEDE, G. Kultury a organizace. Software lidské mysli: Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Universita Karlova, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-85899-72-8.Šišková, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-648-9.HARRINGTON et al. Moderní sociální teorie: Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.ŠPIRUDOVÁ,L. a kol. Multikultúrní ošetřovatelství II. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.BUDIL, I., T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.HORA, L. Otázky mravní kultury. Praha: Univerzita Karlova, 1990. ISBN ISBN 80-7066-239-.Davidová, E., Lhotka, P., Vojtová, P. Právní postavení Romů v zemích Evropské unie. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-727-5.Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-124-4.HALBERTSMA, T. Stepní říše. Zpráva o Mongolsku. Praha: Prostor, 2003. ISBN 978-80-7260-197-4.PAPADOPOULOS, I. Transcultural Health and Social Care. Churchill Livingstone, Elsevier, 2006. ISBN 978-0-443-10131-1.

Požadavky

Požadavky na zápočet: Podle modelu Gigerové a Davidhizarové vypracuje student etnoošetřovatelský odhad etnické, kulturní nebo náboženské skupiny.Požadavky na zkoušku: ústní zkouška

Garant

Mgr. Jana MaňhalováMgr. Věra Olišarováprof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana Maňhalováprof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.