Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie prevence závislosti (KOP / NPSPZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / NPSPZ - Psychologie prevence závislosti, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

TÉMATA PRO SEMINÁŘ (pořadí je nezávazné): .I. ÚVOD, ZÁKLADNÍ POJMY, PREVENCE vs. BOJ, psychologická prevenceII. POJMY: ZÁVISLOST a NEZÁVISLOST; POSTOJE - a MIMOINTELEKTOVÁ ASPEKTY MANIPULACE: Jídlo, hračky, auta - A VZTAHY jako nástroje manipulace.III. VÝZNAM OSOBNOSTI UČITELE pro edukaci / reedukaci žáků experimentujících s návykovými látkami a aktivitami. "Příklady táhnou!"IV. ÚZKOST A STRACH - funkční, resp. patologický. Vedle agrese je jednou z nejpřirozenějších reakcí živého tvora v ohrožení únik. (Fromm: Strach ze svobody.)V. KULTURNÍ A SPOLEČENSKÁ PODMÍNĚNOST ZÁVISLOSTÍ. Postupy, obřady, zábavy, hry. (Huizinga: Homo ludens; Berne: Jak si lidé hrají).VI. KULTY, SPOLKY, SEKTY - a závislost na nich.VII. VÝVOJOVÁ PODMÍNĚNOST ZÁVISLOSTI . Pojem "připoutání" a některé důsledky deprivace v raném věku pro dospělost. Vzory a nápodoba. Identifikace s autoritou, respektive se skupinou jako jedna z etap vývoje jedince.VIII. KDY(Ž) SE SEX STANE ZÁVISLOSTÍ. Sex jako forma komunikace?IX. KDY(Ž) SE JÍDLO STANE ZÁVISLOSTÍ. Jídlo a manipulace. ("O poruchách příjmu potravy"; "Biologie jako ideologie" aj.)X. KDY(Ž) SE PRÁCE STANE ZÁVISLOSTÍ. Výkonnostní X seberealizační X kompenzační X únik-ová funkce práce.XI. NEDROGOVÉ ZÁVISLOSTI A KOMUNIKACE. Děti jako cílová skupina manipulace (nejen) rek-lamou ("Biologie jako ideologie").XII. MÓDA A ZÁVISLOST(i). Barbie není jenom hračka.XIII. Prezentace s diskuse: ESEJ "Mé výslovné zisky ze semináře a z aktivit s ním nějak souvise-jících": k praktickému využitíXIV. Prezentace s diskuse: ESEJ "CO SI ODNÁŠÍM ze semináře" ?

Získané způsobilosti

Orientace v problematice PATOLOGICKÝCH závislostí nejen drogových: včetně závislostí na skupinách, sektách, symbolech, věcech, jídle a aktivitách - včetně workoholismu.Prevence patologických závislostí, jež jsou chorobným koncem cesty, která obvykle začíná nevinným experimentováním.

Literatura

Quarterly. ADIKTOLOGIE, vyd. Sdružení SCAN, Tišnov (ISSN 1213 3841), www.adiktologie.cz. Hajný M.,Klouček E., Stuchlík R.:. "Akta Y - DROGOVÝ PROBLÉM versus RODINA"; VOTOBIA, 1999. Szasz T.:. Ceremoniální chemie, VOTOBIA, 1996. Hassan, S.:. Jak čelit psychické manipulaci zhoubných kultů. Brno, Nakl. T. Janečka, 1994. Schmeichel F.. Jako vzduch k dýchání (Když se sex stane závislostí), MOTTO. Leibold G.. Mentální anorexie, SVOBODA, 1995. Cooper P.J.. Mentální bulimie a záchvatovité přejídání. Jak se uzdravit; VOTOBIA,1995. Gál F. a kol.. Násilí - zde a nyní, EGEM, 1994. Maloney, M. - Kranzová R.,:. O poruchách příjmu potravy. Praha, LN, 1997. Drtilová, J. - Koukolík, F.:. Odlišné děti. Praha, Vyšehrad, 1994. Monthly. PREVENCE sociálně nežádoucích jevů, vyd. Ústav psychol. poradenství a dg, Brno. Shedyová-Kurcinková, M.:. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha, 1998. Wágnerová M.. Psychologie školního dítěte, Karolinum, 1997. Krch F.D., Málková I.:. SOS nadváha. Průvodce úskalím diet a živ. stylu; Granit. Postman Neil:. Ubavit se k smrti, Mladá Fronta (Souvislosti), 1999. Fraňková, S. - Klein, Z.:. Úvod do etologie člověka. HZ Systém, 1997. Koukolík, Drtilová. Vzpoura deprivantů, Praha, Makropulos. 1996. Quarterly. ZÁVISLOSTI a my, vyd. Jiří Vacek, Liberec.

Požadavky

PRŮBĚŽNĚ -po celý (kurz):1. REFERÁT nebo KOREFERÁT: a. NA DOHODNUTÉ "KLÍČOVÉ" TÉMA, například: PŘÍPADOVÁ STUDIE (KAZUISTIKA) = osobně sledovaný případ ilustrativní či k společnému řešení, 2. PORTFOLIO: POSTUPNĚ VYTVÁŘENÝ SOUBOR POZNATKŮ PRO BUDOUCÍ PRÁCI V ROLI: vlastní OTÁZKY, PŘIPOMÍNKY a reakce na dění v semináři 3. PROJEKTY k prezentování v semináři či na školním webu :a. SEZNAM SE s nějakým "SVÝM" "abuzérem" (abused) či ZÁVISLÝM (addicted), člověkem b. PROJEKT vlastní PRIMÁRNÍ /sekundární PREVENCE NÁVYKOVÉHO chování skrze vlastní vyučované (aprobační) předměty (teaching qualificationc. ?? (vlastní téma)4. ESEJE:a. KULTURA - společnost - móda - reklama - A ZÁVISLOST(I).b. GENDER (rod)- a SEX (pohlaví) - ROLE - KOMUNIKACE - společenské NÁROKY - jejich možný VLIV na ÚZUS až ABÚZUS návykových či jinak životu nebez-pečných LÁTEK, AKTIVIT a VZTAHŮ. c. VLIV RODINNÉ KULTURY NA POSTOJE dítěte / adolescenta k "NÁVYKOVÝM" LÁTKÁM, AKTIVITÁM a VZTAHŮM. d. ŠKOLNÍ KLIMA - VLIV NA POSTOJE k "NÁVYKOVÝM" LÁTKÁM, AKTIVITÁM a VZTAHŮM.

Garant

doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.