Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ošetřovatelské postupy 1 (KOP / OOSP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / OOSP1 - Ošetřovatelské postupy 1, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. (3 hodiny)Dezinfekce (pomůcky v ošetřovatelské praxi, jednotlivé druhy dezinfekce, vyšší stupeň dezinfekce).Sterilizace (jednotlivé druhy sterilizace, obaly pro sterilizaci, exspirace, kontrola účinnosti sterilizace).Bariérová ošetřovatelská péče (nozokomiální nákazy, protiepidemický režim, péče o ruce, bariérová ošetřovatelská péče o nemocné s MRSA, ošetřování klientů se sníženou imunitou).Obvazová technika (obvazový materiál, příprava obvazového materiálu, aplikace obvazů, technika zhotovení obvazů = šátkové, náplasťové, prakové, obinadlové, bandáž dolní končetiny).Kompresivní terapie.2. (3 hodiny)Prádlo.Lůžko (základní vybavení lůžka, úprava lůžka po délce, po šířce, specializovaná lůžka, pomocná zařízení). Imobilizační syndrom.Ošetřovací jednotka. Vybavení pokoje. Signalizace.Příjem, překlad, propuštění.Léčebné a vyšetřovací polohy.3. (3 hodiny)Hygienická péče (ranní toaleta, celková koupel na lůžku, mytí vlasů, péče o zubní protézu, oblékání nemocného).Celková tělesná koupel dle konceptu. Bazální stimulace.Znečištěný nemocný.Hygiena dítěte.4. (3 hodiny)Problematika dekubitů (faktory vzniku, klasifikace, predilekční místa, zhodnocení a diagnostika).Manipulace s nemocnými (polohování klienta s hemiparézou, kinestetika v ošetřovatelství, handling and noviny, chůze s berlemi).Stravování (složení potravy, výpočet BMI, alternativní výživové směry, jednotný dietní systém, speciální diety, nutriční anamnéza, nutriční screening, kompenzační pomůcky, stravování dítěte, stravování diabetika).Fyziologické funkce (vědomí, TT, TK, D, P, pulsní oxymetrie, EKG.)5. (3 hodiny)Vyprazdňování stolice (poruchy vyprazdňování stolice, digitální vybavení stolice, inkontinence). Flexi seal.Klyzma (jednotlivé druhy klyzmatu)Péče o stomie.Pomůcky pro inkontinentní (video, praktický nácvik).6. (3 hodiny)Vyprazdňování moče (poruchy vyprazdňování moče, inkontinence, močové vývody )Cévkování (ženy, muže, výplach močového měchýře, suprapubický katétr).Pomůcky pro inkontinentní (video, praktický nácvik).7. (3 hodiny)Podávání léků (formy, podávání per os, per rektum, do nosu, do krku, do ucha, od oka, do pochvy, na kůži, podávání léků dětem)Zacházení s léky ? objednávání, uchovávání, exspirace.Opiáty.8. (3 hodiny)Injekce i.d., s.c.Oxygenoterapie. Inhalace.9. (3 hodiny)Aplikace injekcí i.m., i.v.Opakování

Získané způsobilosti

- student má vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na pacienta- student má teoretické znalosti k provádění výkonů z oblasti závislých i nezávislých činností sestry- student provádí ošetřovatelské výkony dle zásad ošetřovatelské barierové péče- student využívá etického přístupu při provádění praktických ošetřovatelských výkonů- student umí při provádění ošetřovatelských výkonů spolupracovat s klientem/pacientem- student má osvojeny vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb klienta/pacienta- student dokáže prakticky realizovat "celostní péči" o jednotlivce, chápe význam uspokojení potřeby pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí u jednotlivce- student postupuje při poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu- student zná standardní ošetřovatelské postupy a dodržuje je v praxi- student prokazuje manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů- student si uvědomuje důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče a dokáže pochybením v ošetřovatelské péči předcházet- student umí vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí a zhodnotit zdravotní stav klienta- student dokáže empaticky komunikovat a účinně edukovat klienta a jeho rodinu- student umí provádět ošetřovatelské výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony

Literatura

Doenges, E. M., Moorhouse, F. M. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0242-8.MIKŠOVÁ, Z., JANOŠÍKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1442-6.MIKŠOVÁ, Z., JANOŠÍKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1443-4.Páral, J. Malý atlas obvazových technik. Praha Grada, 2008. Krišková A. a kol. Ošetrovatel ské techniky. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-202-2.Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R. Ošetrovateľstvo I. Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R. Ošetrovateľstvo II. Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské Diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.Daniel Jirkovský a kol. OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY A INTERVENCE. Praha, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.Vytejčková R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha Grada, 2011. Vytejčková R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha Grada, 2013. www.eamos.czRozsypalová, M., Šafránková A. Ošetřovatelství I. Praha: Informatorium, 2002. Rozsypalová, M., Šafránková A. Ošetřovatelství II. Praha: Informatirium, 2002. Melicharčíková,V. Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 1998.

Požadavky

90% účast na seminářích, iniciativa a aktivita v hodině, samostudium a domácí příprava na předem stanovené témata, zápočtový test

Garant

Mgr. Jiří KaasMgr. Alena MachováMgr. Jana MaňhalováBc. Anežka RolantováMgr. Jitka Tamáš Otásková

Vyučující

Mgr. Jiří KaasMgr. Alena MachováMgr. Jana MaňhalováBc. Anežka RolantováMgr. Jitka Tamáš Otásková