Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ošetřovatelská péče o seniory (KOP / POPSE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / POPSE - Ošetřovatelská péče o seniory, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:č.1 Současné trendy v prodlužování lidského života, rozdělení staršího věku u dospělé populaceč.2 Morbidita a mortalita (délka života, nejčastější chronická onemocnění); tělesné změny u seniorů (jednotlivé tělesné orgány a systémy)č. 3 Zdravé stáří - vymezení cílů pro věkově starší populaci; rozvoj služeb a péče o seniory v rámci primární a terciární péčeč.4 Organizace zdravotní péče a sociálních služeb; základní odlišnosti oblastí primární, sekundární a terciární péče o senioryč 5 Podpora zdraví a prevence v primární péči (anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní a diagnostické testy, edukace, poradenství (dieta, tělesný pohyb; omezení kouření, alkoholu, léčba závislostí; prevence úrazů, pádů, popálení; péče o zuby a zubní náhrady; péče o rizikové skupiny seniorů při hormonální léčbě, při nadužívání analgetik a salicylátů, ochrana kůže před nadměrným sluněním, imunizace: tetanus, influenza, pneumokokové infekce, u rizikových skupin: hepatitida B)č.6 Sekundární péče: Akutní klinické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče)č.7 Terciární péče: Chronické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče)č.8 Klinické stavy poruchy vnímání, paměti, stavy úzkosti, smutku, lítosti, beznaděje, bezmocnosti, zmatenosti, demence, suicida, apod.)Semináře:dle standardních plánů péčeč.1 Práva seniorů, základní odlišnosti celostní ošetřovatelské péče o potřeby seniorů (nejčastější ošetřovatelské diagnózy)č.2 OP o seniora s poruchou dýchání;srdeční činnosti; termoregulaceč.3 OP o seniora s poruchou rovnováhy tekutin a elektrolytů,; s poruchou výživyč.4 OP o seniora s poruchou vyprazdňování moče; stoliceč.5 OP o seniora se sníženou pohyblivostí (poruchou pohybu) a protrahovaným pobytem na lůžkuč.6 OP o seniora s bolestí (akutní, chronickou) a tělesným nepohodlím: nauzea, zvracení, svěděníč.7 OP o seniora s deficitem sebepéče ( neschopnost: najíst se, umýt se, okoupat se, obléknout se, dojít si na toaletu, nakoupit si, uvařit si, udržovat si domácnost)č.8 OP o seniora s poruchami vnímání, a paměti; s projevy úzkosti, smutku, lítosti, duchovní tísně, beznaděje, bezmocnosti, zmatenosti, s demencí, se suicidálním pokusem

Získané způsobilosti

student je schopen určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče o seniorystudent je schopen definovat principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesustudent je schopen popsat fáze edukačního procesu v podpoře zdraví seniorastudent je schopen vysvětlit zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesustudent je schopen identifikovat nejvhodnější metody pro vedení efektivní edukace v rámci ošetřovatelského procesu u seniorůstudent je schopen vysvětlit obsah a pojetí ošetřovatelské péče o seniorystudent je schopen určit diagnostické prvky pro jednotlivce i skupinu na základě individuálního přístupu student ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče o seniorystudent je schopen prokázat a aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči o seniora (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné) student je schopen aplikovat praktické dovednosti v ošetřovatelské péči o seniorastudent je schopen navázat efektivní spolupráci a vzbudit zájem o konkrétní předmět a použít motivační prvky a strategie v ošetřovatelské péči o seniorastudent je schopen určit a provádět diagnostiku potřeb seniorastudent je schopen stanovit priority ošetřovatelské péče na základě anamnestických údajůstudent je schopen hodnotit ošetřovatelský processtudent je schopen pracovat s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádět její analýzu a individuálně přizpůsobit k potřebám seniora

Literatura

Topinková, E. Geriatrie pro praxi. Praha, 2005. ISBN 80-7262-365-6.Brown,J.B., Bedford, N.K., White, J.S. Gerontological Protocols for Nurse Practitioners. Philadelphia. Lippincott-Raven Raven Publishers, 1998. ISBN ISBN 0-7817-1567-.Gruberová, B. Gerontologie, skripta. Č.Budějovice: ZSF JU, 1998. Doenges E. M.: Moorhouse M.F. Kapesní průvodce Zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 1996. Weber, P. a kol. Minimum z klinické gerontologie. Brno: IDV PZ, 2002. Swearingen, p.l. of Medical-Surgical Care. Nursing Interventions and Collaborative. 1994. ISBN 1994 ISBN 0-8016.Kozierová, Erbová, Olivierová. Ošetrovatel stvo. Osveta, Martin, 1995. TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby v ošetřovatelském procesu. IDVPZ, Brno, 2001. Terry,Katzman and Bick. Alzheimer Disease. Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1994. Jirák, R. et al. Alzheimerova choroba. Czech republik: Maxdorf, 1998. ISBN ISBN 80-85800-88-.Eliopoulos, Ch. Gerontological Nursing. Philadelphia: Lippincott-Raven aven Publishers, 1997. ISBN ISBN 0-397-55361-.Štilec, M. Program aktivního stylu života pro seniory. Portál, Praha, 2004. Allender,J.,Rector,Ch. Readings in Gerontological Nursing. Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1998. ISBN ISBN 0-7817-9201-.Tošnerová, T. Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Ústav lékařské etiky 3. LF UK, Praha, 2002. Miller,C.A.:Nursing Care of Older Adults. Theory and Practice. Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1995. ISBN ISBN 0-397-55086-.Bonnie, L. a kol. Vše o léčbě bolesti příručka pro sestry. Praha, 2006. ISBN ISBN 80-247-1720-.

Požadavky

Docházka na přednášky.Plnění stanovených úkolů daných v semináři.Plnění stanovených úkolů daných pro domácí přípravu - samostudium.Aktualizace studijních materiálů a literatury.Vypracování seminárních prací.Nácvik praktických dovedností v péči o seniory.

Garant

MUDr. Jitka CábkováMgr. Jiří KaasPhDr. Věra Stasková

Vyučující

MUDr. Jitka Cábková