Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oš. péče o nemocné v interních oborech 2 (KOP / PVIO2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / PVIO2 - Oš. péče o nemocné v interních oborech 2, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní struktura výuky klinických stavů:A. Část medicínská (diagnostika a léčba):1. Charakteristika klinického stavu (onemocnění) a etiologie2. Příznaky a symptomatologie3. Diagnostické testy a vyšetření4. Medicínský managementB. Část ošetřovatelská (péče) - ošetřovatelský proces:5. Zhodnocení individuálního stavu a potřeb klienta6. Ošetřovatelské diagnózy a intervence7. Standardní plán ošetřovatelské péče8. Realizace péče podle plánu9. Edukace klienta-rodiny10. Vyhodnocení dosažených výsledků ve změně zdravotního stavu11. Zajištění kontinuity léčby a péčeOnemocnění hypofýzy (diabetes insipidus, nádory hypofýzy a hypothalamu)Onemocnění štítné žlázy a příštitných tělísek (hyperthyreóza, hypothyreósa, hyperparathyreoza, hypoparathyreosa)Onemocnění nadledvinek (Addisonova choroba, Cushingova choroba)Diabetes mellitus (hyperglykemie, diabetická ketoacidúoza, hyperosmolární hyperglykemický nonketotický syndrom, hypoglykemie)Onemocnění dutiny ústní a jícnu (stomatitida, hiatová hernie, reflux, esofagitida, achalasie)Onemocnění žaludku a střev (peptický vřed, malabsopce, obstrukční procesy, záněty, divertikly, kolorektální Ca, polypy, ulcerózní kolitidy, Crohnova choroba)Onemocnění jater a žlučových cest (hepatitidy, cirhózy, cholelithiázy a cholecystitidy)Onemocnění pankreatu (pankreatitis, nádory pankreatu)Hematologická onemocnění (anemiez nedostatku železa, perniciózní anemie, hemolytická anemie, hypoplastická enemie, polycytemie, trombocytopenie, hemofilie, disseminovaná intravaskulární koagulace, lynfom, akutní leukemie, chronická leukemie)Transfuze krve a krevních derivátů (typy a účel krevních transfuzí; systém krevních skupin:AB0, RH a HLA; dárcovství krve a krevní banky; vyšetření krve na krevní skupinu a křížový pokus; podání krve a krevních derivátů; posttransfuzní reakce a jiné komplikace)Muskuloskeletální onemocnění (osteoartritidy, dna, revmatické artritidy, benigní a maligní nádory osteoporóza, Pagetova choroba - osteitis deformans)Semináře:dle standardních plánů péče5.- 8. OP u hyperthyreosy, hypothyreosy, hyperparathyreosy, hypoparathyreosy, Addisonovy choroby, Cushingovy choroby, diabetes insipidus, nádor hypofýzy, hyperglykemie, diabetická ketoacidoza, hyperosmolární hyperglykemický nonketotický syndrom, hypoglykemie1.- 4. OP u onemocnění jater, žlučových cest a pankreatu (hepatitida, cirhósa, cholelithiasa, cholecystitida, pankreatitida, nádor pankreatu)9.- 12. OP u glomerulonefritidy, nefrotického syndromu, akutní pyelonefritidy, u ledvinových kamenů, hydronefrózy, stenózy renálních arterií, akutního selhání ledvin, chronického selhání ledvin, peritoneální dialýzy, hemodialýzy)13.- 14. OP u ureterálního kámenu, obstrukce močových cest, karcinom močového měchýře, močová inkontinence, močová retence, neurogenický měchýř15.- 16. OP u hematologických onemocnění (anemie z nedostatku železa, perniciózní anemie, hemolytická anemie, hypoplastická anemie, polycytemie, trmbocytopenie, hemofilie, disseminovaná intravaskulární koagulace, lymfóm, akutní leukemie, chronická leukemie)17.- 18. OP u onemocnění muskuloskeletálního systému (osteoartritidy, dna, revmatická artritida, benigní nádory, maligní nádory, osteoporóza, Pagetova choroba-osteitis deformans)

Získané způsobilosti

Student zná příčiny a projevy interních onemocnění.Student se orientuje a zná specifika v diagnostickém testování a vyšetření nemocných s interním onemocněním.Student prokazuje znalost medicínského managementu u nemocných s interním onemocněním.Student umí vysvětlit obsah a pojetí ošetřovatelské péče o interně nemocné.Student umí určit a obhájit intervence v rámci neinvazivních a invazivních diagnostických i léčebných metod v ošetřovatelské péči u interně nemocných.Student umí aplikovat edukační proces u interně nemocného v rámci primární, sekundární a terciální péče.Student používá kompetence k sebevzdělávání v problematice interně nemocných.Student ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče o interně nemocné.Student umí navázat efektivní spolupráci v multidisciplinárním týmu.Student umí vzbudit zájem o dodržování léčebného režimu a použít motivační prvky a strategie v ošetřovatelské péči o interně nemocného.Student umí stanovit priority ošetřovatelské péče u interně nemocných na základě anamnestických údajů.Student je schopen používat metodu oš. procesu v péči o interně nemocné. Student pracuje s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádí její analýzu a individuálně ji přizpůsobuje k potřebám interně nemocného.Student kontinuálně rozvíjení schopnost aplikace a integrace získaných znalostí, vědomostí a postojů v přístupu k interně nemocným a rozvoji profese.Student je schopen propojovat teoretické a praktické dovednosti a postoje v rámci péče o nemocné na interních odděleních.

Literatura

Šafránková, A., Nejedlá, M. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1148-6.Šafránková, A., Nejedlá, M. Interní ošetřovatelství II. ISBN 80-247-1777-8.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské Diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.Klener , P. et al. Vnitřní lékařství. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-430-X.Vörösová, G., Poledníková, L. a kolektiv. Interné ošetrovatelstvo. Martin: Osveta, 2000. ISBN ISBN 80-8063-051-.Doenges, E.M. Moorhouse, F.M. Kapesní průvodce zdravotní sestry. 7 vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN ISBN 80-247-0242-.SOVOVÁ,E., ŘEHOŘOVÁ, J. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-1009-9.Swearingen,P.L. Manual of Medical - Surgical Nursing Care. Nursing Interventiona and Collaborative Management. St. Louis: Mosby, 1994. ISBN 0-8016-7694-0.Gulanic,M.,Klopp,A.,Galanes,A. Nursing Care Plans. Nursing Diagnosis and Interventions. St.Louis:Mosby, 1994. ISBN ISBN 0-8.Miaskowski,Ch.:. Oncology Nursing. An Essential Guide for Patient Care. Philadelphia: B.Saunders Co, 1997. ISBN ISBN 0-7216-6041-.Kozierová,B., Erbová,G., Olivierová,R. Ošetrovatelstvo 1,2. Martin: Osveta, 1999. ISBN 80-217-0528-0.KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-247- 1830-9.Juřeníková, P., Hůsková, J., Petrová, V.:. Ošetřovatelství 1. Středisko služeb školám, Uherské Hradiště, 1999. BARTOŠ, V., PELIKÁNOVÁ, T. a kol. Praktická diabetologie. Maxdorf Praha, 2003. Teplan, V.:. Praktická nefrologie. Grada, Praha, 1998. Beare,P.G.,Myers,J.L. Principles and Practice of Adult Health Nursing. St.Louis: Mosby, 1994. ISBN 0-8016-6856-5.Adams, B., Harold, C. E. Sestra a akutní stavy od A do Z. 1 vyd.Praha: Grada Publishing, 488s., 1999. ISBN ISBN 80-7169-893-.Baum,G.L.,Celli,B.R.,Crapo,J.D.,Karlinsky,J.B.:. Textbook of Pulmonary Diseases. Philadelphia: Lippincott-Raven Publishers, 1997. ISBN 0-316-08434-4.Drvota, S.:. Úzkost a strach, Avicenum, 1971. Navrátil, L. a kol. Vnitřní lékařství. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2319-8.

Požadavky

Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích min. 80 %, absolvování třech průběžných testů, kdy maximum získání bodů z každého testu je 20, minimální počet bodů pro postup k dalšímu testu je 7 bodů. Absence na průběžných testech je možná pouze po řádné omluvě vyučujícímu, kdy student získá možnost napsání testu v týdnu určeném dle tématického plánu (viz výše). Pro udělení zápočtu je získání celkem 40 bodů. Další podmínkou pro udělení zápočtu je příprava a prezentace zadaného tématu dle požadavků vyučujícího. Maximální počet bodů za přípravu prezentace je 5 bodů, minimální počet bodů pro udělení zápočtu je jeden bod. V případě, že student nesplní podmínku v podobě přípravy prezentace, získá takto nula bodů a nesplní tím podmínky k udělení zápočtu. Požadavky na prezentaci: max. 8 min. na zadané téma.Zkouška: ústní na téma z LS i ZS

Garant

MUDr. Jitka PokornáMgr. Lucie Rolantová, Ph.D.Mgr. Jitka Tamáš Otásková

Vyučující

MUDr. Jitka Pokorná