Předmět Základy ošetřovatelství (KOP / TZTOŠ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOP / TZTOŠ - Základy ošetřovatelství, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky:1.Definice ošetřovatelství, charakteristika oboru jako vědní disciplíny. Odborná terminologie. Obory ošetřovatelství. Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. Charakteristika základních teoretických pojmů.2.Historie ošetřovatelství. Historie medicíny a ošetřovatelství. Začátek profesionálního ošetřovatelství: Florence Nightingalová. Historie českého ošetřovatelství. Rozvoj ošetřovatelského vzdělávání v České republice.3.Mezinárodní aktivity vedoucí k rozvoji ošetřovatelství. WHO Světová zdravotnická organizace a její rezoluce. Zdraví pro všechny do roku 2000, Zdraví 21. Ošetřovatelství v akci.4.Koncepce českého ošetřovatelství, Regulační systém ošetřovatelské praxe a druhy regulace. Registr zdravotnických pracovníků. Zákony a vyhlášky vztahující se k nelékařským profesím.5.Druhy profesní vzdělání a kompetence kvalifikovaných nelékařských pracovníků. Pre- a post- graduální profesní vzdělání v ošetřovatelství, nové kurikulum.6.Profesní organizace sester a nutričních terapeutů u nás a v zahraničí, mezinárodní spolupráce a jejich význam7.Metaparadigma ošetřovatelství. Osoba a ošetřovatelství. Zdraví a nemoc. Zdraví a ošetřovatelství. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči.8.Filosofie ošetřovatelství holismus. Holistické teorie vzniku onemocnění.9.Metodologie ošetřovatelství - ošetřovatelský proces, definice, fáze, realizace a význam. Role nutričního terapeuta v rámci ošetřovatelského procesu.10.Výzkum v ošetřovatelstvíSemináře1. 2.Systémy poskytování zdravotní a ošetřovatelské péče. Charakteristika práce na ošetřovací jednotce. Základní ošetřovatelská terminologie.3. 4.Aplikace ošetřovatelského procesu na konkrétního nemocného. Možnosti ošetřovatelské dokumentace, plány péče, testování.5. 6.Ošetřovatelský proces v péči o hygienické potřeby klienta. Prevence vzniku proleženin.7. 8.Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataci klienta.9. 10.Ošetřovatelský proces v péči o tělesnou aktivitu, sebepéči a soběstačnost klienta.11.-12.Imobilizační syndrom a jeho prevence.13.-14.Fyziologické principy upevňování zdraví: odpočinek, spánek, pohoda, bolest.15.-16.Psychosociální principy podpory zdraví: sebekoncepce, sebeúcta, spirirualita a religiozita.17.-18.Multikulturní přístup v péči o zdraví, zejména se zaměřením na potřebu nutriční péče, odlišností jednotlivých kultur.
Získané způsobilosti
Student je schopen popsat základy holistické filosofie a chápe holistický přístup v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity.Student je schopen vyjmenovat mezinárodní aktivity vedoucí k rozvoji ošetřovatelství.Student chápe základní hodnoty, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe.Student je schopen definovat obsah Koncepce ošetřovatelství.Student chápe a uvědomuje si postavení a profesní roli sester a nutričních terapeutů ve společnosti.Student chápe a umí vysvětlit pojetí zdraví a nemoci v souvislosti s holistickými teoriemi vzniku onemocnění.Student si uvědomuje a obhajuje roli nutričního terapeuta jako součást ošetřovatelského týmu.Student je schopen definovat a obhájit specifické přístupy v nutriční péči.Student zná profesní národní a mezinárodní organizace nelékařských profesí.Student je schopen definovat metodologii ošetřovatelství a je schopen aplikovat ji v ošetřovatelské praxi.Student je schopen poskytovat adekvátní péči vycházející z aktuálních potřeb nemocného.Student se orientuje v ošetřovatelské dokumentaci.Student chápe problematiku uspokojování jednotlivých lidských potřeb v souladu s poskytovanou ošetřovatelskou péčí.Student je schopen prokázat vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb klienta/pacienta.Student je schopen si uvědomit a chápe důsledky neprofesionálních intervencí při poskytování individuální péče.Student chápe význam multikulturního přístupu v péči o zdraví jednotlivce, komunity.
Literatura
VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.Žiaková, K. a kol. Ošetrovatelské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007. Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R. Ošetrovateľstvo I. Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.Farkašová, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.Trachtová, E., et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. ISBN 80-7013-285-X.MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství I. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1997. Česká republika. Zákon č. 96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších právních předpisů. MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské Diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.Česká republika. Vyhláška č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, v platném znění.
Požadavky
90% účast studenta na výuce.Aktivní zapojení studenta do výuky.Individuální příprava studenta na semináře
Garant
Mgr. František Dolák, Ph.D.Mgr. Dominika Průchová, Ph.D.PhDr. Věra Stasková
Vyučující
Mgr. František Dolák, Ph.D.Mgr. Dominika Průchová, Ph.D.PhDr. Věra Stasková