Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Met.vých.vzděláv. a aktiviz.činností 1 (KPP / LLMČ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / LLMČ1 - Met.vých.vzděláv. a aktiviz.činností 1, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. ročník/LSPřednášky:1. - 2. Pojetí speciální pedagogiky, předmět, východiska a klasifikace speciální pedagogiky diagnostické a speciálně pedagogické terapeutické metody - reedukace, kompenzace, adaptace, rehabilitace, komprehensivní (ucelená) rehabilitace a prevence3. Volný čas, instituce mimo vyučování a ve volném čase4. Osobnost pedagoga a vychovatele ve volného času, kompetence sociálního pedagoga5. Možnosti terapií při práci s jedincem se speciálními vzdělávacími potřebami6. - 7. Tvorba výchovného prostředí, typologie prostředí8. Proces socializace osob se specifickými vzdělávacími potřebami9. - 10. Integrovaný pedagogicko-psychologický systém poradenství11. - 13. Komunikace v poradenství, podpory při vedení rozhovoru, komunikace a přístup k jedincům sespeciálními vzdělávacími potřebami14. Základní diagnostické situace - hra, kresba , vyučováníSemináře:1. Plánování přímé výchovně-vzdělávací činnosti2. Pravidla a druhy příprav na výchovně ? vzdělávací činnosti3. Asertivita, zásady, principy a praktická cvičení4. Exkurze do integračního zařízení Pomněnka5. Myšlenkové mapy ? praktická ukázka Brainstormingu6. Nácvik komunikačních dovedností7. Nácvik přístupu a strategií se svízelnými osobami8. Sebepoznávací a tvořivé hry9. Postoje k učení a styly učení ? dotazníková forma, diskuze10. Ukázka IVP ? individuálně vzdělávacího plánu11. Kasuistiky dětí se smyslovým postižením - posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí12. Kasuistiky dětí se souběžným postižením - posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí13. Předvedení vlastních aktivit studentů14. Předvedení vlastních aktivit studentů2. ročník/ZSPřednášky:1. Historie sportu lidí se zdravotním znevýhodněním.2. Sportovní kluby a organizace sdružující handicapované sportovce. Mezinárodní i české sportovní akce.3. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi s tělesným postižením a jejich specifika.4. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi se smyslovým postižením a jejich specifika.5. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi s psychickým mentálním postižením a jejich specifika.6. Pohybové aktivity pro seniory a jejich specifika.7. Ergoterapie a její využití při práci s lidmi se zdravotním znevýhodněním.8. Výtvarná výchova, její cíle a možnosti využití u osob se zdravotním postižením.9. Volba technik, materiálů, základní metody zjišťování výtvarných schopností a dovedností účastníkaspeciální výtvarné výchovy a jejich rozvíjení10. Individuální práce s žákem, resp. účastníkem speciální výtvarné výchovy, jeho motivace.11. Využití výtvarné výchovy s ohledem na místo její realizace (druh a stupeň zdravotního postižení, věkúčastníka)12. Volba vhodných technik, materiálů a metod při zjišťování výtvarných schopností a dovedností osob smentálním postižením. Vlastní proces a produkt jejich výtvarné tvorby.13. Volba vhodných technik, materiálů a metod při zjišťování výtvarných schopností a dovedností osob smotorickým a kombinovaným postižením. Proces i produkt jejich výtvarné tvorby.14. Význam artetefiletiky a arteterapie u osob se závažným zdravotním postižením.Semináře:1. - 3. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi s tělesným postižením.4. - 5. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi se smyslovým postižením.6. Aplikované pohybové aktivity a sporty pro lidi s psychickým a mentálním postižením.7. Pohybové aktivity pro seniory.8. - 10. Nácvik správného použití technik, materiálů, pomůcek.11. - 12. Výtvarné aktivity pro osoby s mentálním postižením.13. - 14. Výtvarné aktivity pro osoby tělesným a kombinovaným postižením

Získané způsobilosti

Získaní orientace v současných trendech a možností začleňování osob se zdravotním či sociálním znevýhodněním do společnosti. Interpretace a reflexe základních faktorů ovlivňujících přípravu a plánování přímé výchovně- vzdělávací práce s dětmi s postižením.

Literatura

HERMOCHOVÁ. Hry pro život. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042.BELLACOVÁ, B. Hry ve tmě. Praha: Albatros,, 2004. ISBN 80-00-01361-4.TRNKA, V. Charakteristika a organizace sportu osob se zrakovým postižením v České republice. Praha:UK,, 2012. ISBN 978-80-246-1958-3.VÍTKOVÁ,M. Otázky speciálně pedagogického poradenství.2.vyd. Brno: MSD,, 2004. ISBN 80-86633-23-3.PÁVKOVÁ, J. A KOLEKTIV. Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. vyd. Praha: Portál,, 2002. ISBN 978-80-7367-423-6.KARÁSKOVÁ, V., HANELOVÁ, Z. Pohybem k integraci osob se zdravotním postižením. Olomouc: FTK UP,, 2002. ISBN 80-244-0535-0.NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál,, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese .Druhé vydání rozšířené a přepracované. Praha: Portál,, 2004. ISBN 80-7178-802-3.RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ,L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého,, 2006. ISBN 80-244-1475-9.KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. Praha: Olympia,, 1992. ISBN 80-7033-233-6.NEUMAN, J. et al. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Portál,, 2000. ISBN 80-7178-391-9.HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha: Portál,, 1994. ISBN 80-85282-79-8.KOPŘIVA, P., KOPŘIVOVÁ, J. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála,, 2006. ISBN 80-901873-7-4.KRAUS.B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,, 2008. ISBN 987-80-7367-383-3.

Požadavky

1. ročník/LSOsobní konzultace s vyučujícím je možná vždy po ukončení přednášky nebo ve standartních konzultačních hodinách vypsaných na internetových stránkách fakulty či emailem. Každý student si připraví zpracovanou seminární práci na téma oblast výchovy a vzdělání jedince s postižením v rozsahu 5 normostran A4 a bude jí prezentovat na seminářích. Každý student odešle písemnou práci emailem vyučujícímu.2. ročník/ZSStudent si připraví a při společném setkání povede vlastní pohybovou a výtvarnou aktivitu určenou lidem s jakýmkoli zdravotním znevýhodněním.Second year / winter semesterStudents prepare for a joint meeting will own physical and creative activities for people with any disabilities.

Garant

Mgr. Veronika Míková

Vyučující

Mgr. Veronika Míková