Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika-somatopedie (KPP / LLPSO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / LLPSO - Speciální pedagogika-somatopedie, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1) Somatopedie jako vědní obor speciální pedagogiky-historie oboru-vztah k příbuzným vědním oborům (interdisciplinární vztahy)2-5) Dítě (klient) se zdravotním postižením, tělesná (motorická) postižení-nejčastější druhy tělesného postižení,-DMO a přidružená postižení-neuromuskulární onemocnění,-stavy po poraněních CNS-ortopedická a jiná somatická postižení,-kombinovaná postižení-diagnostika a léčba těchto postižení6-8) Psychologické aspekty péče o děti se zdravotním postižením-zvláštnosti psychodiagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v somatopedii-proces vyrovnávání se rodičů s narozením dítěte s postižením a jeho přijetí, etické a psychologické konsekvence-problematika vyrovnávání se dospělých osob se závažným somatickým (motorickým) postižením9-10) Integrace (inkluze) osob s tělesným postižením-integrace - inkluze, možnosti a realita-individuální a skupinová integrace ve školách-problémy integrace osob s tělesným postižením-význam pedagogické integrace a integrované edukace dětí a žáků s tělesným postižením-možnosti výchovy a vzdělávání dětí s tělesným postižením11-13) Koordinovaná podpora - ucelený systém rehabilitace-léčebné prostředky uceleného systému rehabilitace-pedagogické prostředky uceleného systému rehabilitace-sociální prostředky uceleného systému rehabilitace-pracovní prostředky uceleného systému rehabilitace14) Význam a postavení NNO v péči o děti (klienty) s tělesným postižením-organizační struktura centra ARPIDA,-návštěva (exkurze) centra ARPIDA-videofilmSemináře:1)historické konsekvence v somatopedii, interdisciplinární vztahy2-5) seznámení s problematikou tělesného postižení - formy a stupně tělesného (motorického) postižení, kombinovaná postižení, diagnostika a terapie těchto postižení6-8) problémy spojené s procesem vyrovnávání se rodičů s narozením dítěte se zdravotním postižením a přijetí dítěte se zdravotním postižením rodinou (coping), problematika procesu vyrovnávání se dospělých osob se závažným somatickým (motorickým) postižením9-10) školní integrace, ustanovení vyhlášky č. 73/2005 Sb. v platném znění11-13) prostředky uceleného systému rehabilitace, postavení a úloha speciálního pedagoga v rámci tohoto systému14) legislativní rámec pro práci NNO, problematika fungování tzv. "občanské společnosti", možnosti odborné činnosti v rámci NNO

Získané způsobilosti

Student chápe význam a postavení somatopedie v rámci speciální pedagogiky a reflektuje interdisciplinární vztahy tohoto předmětu. Orientuje se v široké problematice péče o dítě (osobu) se zdravotním postižením při akcentaci tělesného (motorického) postižení a přidružených poruch. Je seznámen s koordinovanou podporou poskytovanou těmto dětem (osobám) v duchu uceleného systému rehabilitace. Student je tak schopen adekvátně se orientovat v odborných činnostech v rámci koordinované péče multidisciplinárního týmu. V neposlední řadě je seznámen s problematikou integrace (inkluze) osob s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením ve společnosti.

Literatura

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.: . Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Grada, Praha 2005 . Praha, 2005. VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. MU, Brno . MU Brno, 2005. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. 2. doplněné vydání, Triton, Praha 2006 . Triton Praha, 2006. VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Karolinum, Praha 2005 . Karolinum Praha, 2005. KUCHARSKÁ, A. a kol. Základní IObligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. IPPP ČR, Praha 2007 . IPPP Praha, 2007. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Paido, Brno 2006 . MU Brno, 2006. HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha, 2011. VELEMÍNSKÝ, M. Celebritami proti své vůli. Triton Praha, 2011. OPAŘILOVÁ, D. ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. mu bRNO, 2008. OPAŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. MU Brno, 2003.

Požadavky

Ke kolokviu:- předpokladem pro kolokvium je úspěšné splnění požadavků písemného zápočtového testuK zápočtu:- splnění písemného zápočtového testu zaměřeného na orientaci studenta v základních pojmech a poznatcích týkajících se somatopedie

Garant

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.