Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPP / PVVYP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PVVYP - Vývojová psychologie, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. SYSTÉM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIEpředmět vývojové psychologie, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody vývojové psychologie, periodizace duševního vývoje, oblasti (aspekty) psychického vývoje (vývoj somatický, motorický, kognitivní vývoj a vývoj řeči, motivační a citový vývoj, sociální - sociokognitivní vývoj, vývoj osobnosti - holistické pojetí osobnosti)2. PRENATÁLNÍ VÝVOJorganogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, Verny, T. R.: "Skrytý život nenarozeného dítěte", úloha matky, otce, význam kvality sociokulturního prostředí obecně3. RANÉ DĚTSTVÍ - NOVOROZENECporod, základní reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoje, prosociální chování4. RANÉ DĚTSTVÍ - KOJENECvývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence5. RANÉ DĚTSTVÍ - BATOLEjsem to, co mohu svobodně dělat", "jáství"- období prvního vzdoru, snaha o sociální autonomii, oblasti vývoje6. DĚTSTVÍ - PŘEDŠKOLNÍ VĚKjsem to, co učiním", oblasti vývoje (vývoj kresby, grafomotoriky), socializace, hra, základy svědomí a charakteru, počátky identifikace s mužskou a ženskou rolí, školní zralost7. DĚTSTVÍ - MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚKjsem to, co dovedu", oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, identifikace s rolemi, realismus8. DOSPÍVÁNÍ - PUBERTAjsem to, čemu věřím" oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, abstrakce, kreativita, pocit dospělosti - diskrepance (pohlavní zralost versus sociální nezralost), sekulární akcelerace, rozvoj identity, vytváření autonomní morálky, pubescentní krize, patologická puberta9. DOSPÍVÁNÍ - ADOLESCENCEustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, kreativita, trvající vývojové diskrepance, hodnotová orientace, psychosexuální vývoj, adolescentní krize10. DOSPĚLOST - MLADŠÍ (raná, mecitma)jsem to, co miluji" - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina a její funkce (funkční, disociovaná rodina), pracovní realizace11. DOSPĚLOST - STŘEDNÍ (adultium)jsem to, co poskytuji", období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizace12. DOSPĚLOST - POZDNÍ (interevium)počínající stereotypie, krize středního věku ("druhého břehu"), syndrom "prázdného hnízda", oblasti vývoje, involuce, degenerativní změny, menopauza, "sexus necans"13. STÁŘÍ - ČASNÉ (senium)jsem to, co po mně zůstane", období bilancování, změna sociální pozice -"být bez role?", snížení frustrační tolerance, věk kalendářní, demografický, funkční, důchodový, somatické, psychické a sociální změny, vyhranění povahových rysů, změny osobnosti, problém soběstačnosti, změny postojů, sexualita, adjustace na stáří,14. STÁŘÍ - POZDNÍ (senium)pokračování charakteristických změn, degenerace, typická onemocnění, rigidita, rodinná a institucionální péče, finalita života (tanatologie, eschatologie)Semináře:1. SYSTÉM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE2. PRENATÁLNÍ VÝVOJ3. RANÉ DĚTSTVÍ - NOVOROZENEC4. RANÉ DĚTSTVÍ - KOJENEC5. RANÉ DĚTSTVÍ - BATOLE6. DĚTSTVÍ - PŘEDŠKOLNÍ VĚK7. DĚTSTVÍ - MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK8. DOSPÍVÁNÍ - PUBERTA9. DOSPÍVÁNÍ - ADOLESCENCE10. DOSPĚLOST - MLADŠÍ (raná, mecitma)11. DOSPĚLOST - STŘEDNÍ (adultium)12. DOSPĚLOST - POZDNÍ (interevium)13. STÁŘÍ - ČASNÉ (senium)14. STÁŘÍ - POZDNÍ (senium)

Získané způsobilosti

Student je schopen orientovat se v systému vývojové psychologie, zná její předmět, základní teorie, metody a faktory psychického vývoje. Získá základní poznatky z jednotlivých ontogenetických odstavců (období) týkajících se vývoje somatického - motorického, řečového, kognitivního (kognitivní procesy), motivačního a citového. Opomenuty nejsou ani poznatky týkající se vývoje sociálního a vývoje osobnosti (procesu socializace, personalizace a individuace). Student chápe jejich vztahy a vzájemnou podmíněnost.Student též dokáže získané poznatky uplatnit při studiu dalších předmětů, chápe mezipředmětové vztahy a je schopen poznatky z vývojové psychologie uplatnit jak v odborné praxi v rámci studia, tak zejména při výkonu své profese. Dokáže charakterizovat jednotlivá vývojová období, zná v obecné rovině psychosociální potřeby jedince v jednotlivých obdobích a dokáže všechny tyto poznatky uplatnit v praxi.

Literatura

MATĚJČEK, Z. LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha Panorama, 1986. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Praha Karolinum, 2006. ISBN 978-80-246-1318-5.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha : Grada, 1998. Praha Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.Kolář, P., Svoboda, Vl. Logika a eika. Úvod do metaetiky, Filosofia, Praha 1998. Praha, 1990. ISBN 80-7038-158-2.Fedor-Freybergh, P. Prenatálne dieťa. Trenčín, 2013. ISBN 978-80-88952-74-9.STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.Takácz, L., Sobotková, D., Šulová, L.:. Psychologie v perinatální péči: praktické otázky a náročné situace. Praha, Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5127-6.ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený as dokončený. Praha, 1999. ISBN 80-7367-081-X.

Požadavky

K zápočtu-splnění písemného zápočtového testu zaměřeného na orientaci studenta v základních otázkách vývojové psychologieK ústní zkoušce-znalost základních pojmů, chápání vztahů a souvislostí v ontogenezi lidské psychiky, -základní odborná orientace v procesu vývojových změn ve vztahu k jednotlivým -vývojovým etapám (prenatální období až senium) -orientace v odborné literatuře-schopnost aplikovat znalosti a kompetence v praxi

Garant

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.