Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika-somatopedie (KPP / SSPSO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / SSPSO - Speciální pedagogika-somatopedie, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1)Somatopedie jako vědní obor speciální pedagogiky-historie oboru-vztah k příbuzným vědním oborům (interdisciplinární vztahy)2-5)Dítě (klient) se zdravotním postižením, tělesná (motorická) postižení- nejčastější druhy tělesného postižení,- DMO a přidružená postižení- neuromuskulární onemocnění,- stavy po poraněních CNS- ortopedická a jiná somatická postižení,- kombinovaná postižení- diagnostika a léčba těchto postižení6-8)Psychologické aspekty péče o děti se zdravotním postižením- zvláštnosti psychodiagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v somatopedii- proces vyrovnávání se rodičů s narozením dítěte s postižením a jeho přijetí, etickéa psychologické konsekvence- problematika vyrovnávání se dospělých osob se závažným somatickým (motorickým) postižením9-10)Integrace (inkluze) osob s tělesným postižením- integrace - inkluze, možnosti a realita- individuální a skupinová integrace ve školách- problémy integrace osob s tělesným postižením- význam pedagogické integrace a integrované edukace dětí a žáků s tělesným postižením- možnosti výchovy a vzdělávání dětí s tělesným postižením11-13)Koordinovaná podpora - ucelený systém rehabilitace- léčebné prostředky uceleného systému rehabilitace- pedagogické prostředky uceleného systému rehabilitace- sociální prostředky uceleného systému rehabilitace- pracovní prostředky uceleného systému rehabilitace14)Význam a postavení NNO v péči o děti (klienty) s tělesným postižením- organizační struktura centra ARPIDA,- návštěva (exkurze) centra ARPIDA- videofilmSemináře:1)historické konsekvence v somatopedii, interdisciplinární vztahy2-5) seznámení s problematikou tělesného postižení - formy a stupně tělesného (motorického) postižení, kombinovaná postižení, diagnostika a terapie těchto postižení6-8) problémy spojené s procesem vyrovnávání se rodičů s narozením dítěte se zdravotním postižením a přijetí dítěte se zdravotním postižením rodinou (coping), problematika procesu vyrovnávání se dospělých osob se závažným somatickým (motorickým) postižením9-10) školní integrace, ustanovení vyhlášky č. 73/2005 Sb. v platném znění11-13) prostředky uceleného systému rehabilitace, postavení a úloha speciálního pedagoga v rámci tohoto systému14) legislativní rámec pro práci NNO, problematika fungování tzv. "občanské společnosti", možnosti odborné činnosti v rámci NNO

Získané způsobilosti

Student chápe význam a postavení somatopedie v rámci speciální pedagogiky a reflektuje interdisciplinární vztahy tohoto předmětu. Orientuje se v široké problematice péče o dítě (osobu) se zdravotním postižením při akcentaci tělesného (motorického) postižení a přidružených poruch. Je seznámen s koordinovanou podporou poskytovanou těmto dětem (osobám) v duchu uceleného systému rehabilitace. Student je tak schopen adekvátně se orientovat v odborných činnostech v rámci koordinované podpory multidisciplinárního týmu. V neposlední řadě je seznámen s problematikou integrace (inkluze) osob s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením ve společnosti.

Literatura

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Grada, Praha 2005 . Praha, 2005. VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. MU, Brno . MU Brno, 2005. OPAŘILOVÁ, D. ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. MU Brno, 2008. KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. IPPP ČR, Praha 2007 . IPPP Praha, 2007. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Paido, Brno 2006 . MU Brno, 2006. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Somatopedická a psychologická hlediska. 2. doplněné vydání. Praha Triton 2006. Praha, 2006. ISBN 80-7254-730-5.VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Karolinum, Praha 2005 . Karolinum Praha, 2005. HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. pRAHA, 2009. VELEMÍNSKÝ, M. Celebritami proti své vůli. Triton Praha, 2011. OPAŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. MU Brno, 2003.

Požadavky

Ke kolokviu:- předpokladem pro kolokvium je úspěšné splnění požadavků písemného zápočtového testuK zápočtu:- splnění písemného zápočtového testu zaměřeného na orientaci studenta v základních pojmech a poznatcích týkajících se somatopedie

Garant

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.