Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPP / WKVYP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / WKVYP - Vývojová psychologie, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. SYSTÉM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIEpředmět VP, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody VP, periodizace duševního vývoje, oblasti (aspekty) psychického vývoje1. PRENATÁLNÍ VÝVOJ organogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, život jako kontinuum, Verny ("Skrytý život nenarozeného dítěte", úloha matky, otce a vliv kvality sociokulturního prostředí na vývoj dítěte v tomto období)2. - 3. DĚTSTVÍ NOVOROZENEC - (porod, Apgar skóre, nepodmíněné reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoje, prosociální chování) KOJENEC - (vývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence) BATOLE- ("jsem to, co mohu svobodně dělat", jáství, snaha o sociální autonomii, oblasti vývoje) PŘEDŠKOLNÍ VĚK - ("jsem to, co učiním"), oblasti vývoje (vývoj kresby, grafomotoriky), socializace, hra, základy svědomí a charakteru, počátky identifikace s mužskou a ženskou rolí, školní zralost) MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK - ("jsem to, co dovedu"), oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, identifikace s rolemi, realismus4. DOSPÍVÁNÍ ("jsem to, čemu věřím")PUBERTA - oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, abstrakce, kreativita, pocit dospělosti diskrepance, sekulární akcelerace, rozvoj identity, vytváření autonomní morálky, pubescentní krize, patologická pubertaADOLESCENCE - ustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, kreativita, trvající vývojové diskrepance, hodnotová orientace, psychosexuální vývoj, adolescentní krize5. DOSPĚLOSTMLADŠÍ-RANÁ DOSPĚLOST ("jsem to, co miluji") - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina, pracovní realizaceSTŘEDNÍ DOSPĚLOST - ("jsem to, co poskytuji"), období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizacePOZDNÍ DOSPĚLOST - počínající stereotypie, krize středního věku, syndrom prázdného hnízda, oblasti vývoje, involuce, degenerativní změny, menopauza, "sexus necans"6. STÁŘÍ - SENIUM (" jsem to, co po mně zůstane")ČASNÉ STÁŘÍ - bilancování, změna sociální pozice, snížení frustrační tolerance, věk kalendářní, demografický, funkční, důchodový, somatické, psychické a sociální změny, vyhranění povahových rysů, změny osobnosti, soběstačnost, změny postojů, sexualita, adjustace na stáří,POZDNÍ STÁŘÍ - pokračování charakteristických změn, degenerace, onemocnění, rigidita, rodinná a institucionální péče, finalita života (tanatologie, eschatologie)

Získané způsobilosti

Student je schopen orientovat se v systému vývojové psychologie, zná její předmět, základní teorie, metody a faktory psychického vývoje. Získá základní poznatky z jednotlivých ontogenetických odstavců (období) týkajících se vývoje somatického - motorického, řečového, kognitivního (kognitivní procesy), motivačního a citového. Opomenuty nejsou ani poznatky týkající se vývoje sociálního a vývoje osobnosti (procesu socializace, personalizace a individuace). Student chápe jejich vztahy a vzájemnou podmíněnost.Student též dokáže získané poznatky uplatnit při studiu dalších předmětů, chápe mezipředmětové vztahy a je schopen poznatky z vývojové psychologie uplatnit jak v odborné praxi v rámci studia, tak zejména při výkonu své profese. Dokáže charakterizovat jednotlivá vývojová období, zná v obecné rovině psychosociální potřeby jedince v jednotlivých obdobích a dokáže všechny tyto poznatky uplatnit v praxi.

Literatura

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství, dospívání. Praha, Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha, Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. vydání. Praha, Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-124-2.MATĚJČEK, Z., LANGMEIER,J. Počáteky našeho duševního života. 1. vydání. Praha, Panorama, 1986. ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0629-2.KOHOUTEK, J. Psychologie duševního vývoje. 1. vyd. Brno, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7375-185-2.STUART- HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. 1. vyd. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.

Požadavky

K ústní zkoušce-znalost základních pojmů, chápání vztahů a souvislostí v ontogenezi lidské psychiky, -základní odborná orientace v procesu vývojových změn ve vztahu k jednotlivým -vývojovým etapám (prenatální období až senium) -orientace v odborné literatuře-schopnost aplikovat znalosti a kompetence v praxi

Garant

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.