Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciálně pedag. diagn a poradenství (KPP / WSPDP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / WSPDP - Speciálně pedag. diagn a poradenství, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1)Postavení speciálně pedagogické diagnostiky ve speciální pedagogice a její vztah k psychodiagnostice-kompetenční otázky a vztahy-holistické pojetí osobnosti člověka-sledování oblastí (stránek, aspektů) psychomotorického vývoje, somatický vývoj, vývoj motoriky (lokomoce, manipulace), vývoj činností (hra, učení, práce, zájmová činnost), kognitivní vývoj (poznávací procesy - vnímání, představy, fantazie, myšlení), vývoj řeči, motivační a citový vývoj, sociální vývoj, vývoj osobnosti2)Základní diagnostické metody při spec. pedagogické diagnostice-pozorování (zejména dlouhodobé), jeho nezastupitelnost-rozhovor, dotazník-sledování (interpretace) výtvorů dětí, žáků, význam dětské kresby (hodnocení obsahové a technické stránky)-individuální spec. pedagogická diagnostika-orientační vyšetření řeči-orientační vyšetření sluchu a zraku-vyšetření laterality, typy laterality-vyšetření školní zralosti (připravenosti) ve všech oblastech psychomotorického vývoje-vyšetření úrovně čtení (ČQ), psaní (diagnostický diktát) a počtů-PLO (pravolevá orientace), SD (sluchová diferenciace), SAS (sluchová analýza a syntéza)3) Základy psychodiagnostiky-validita - reliabilita - citlivost testových metod-seznámení se základními testovými metodami, testy výkonové (verbální, názorové), testy osobnosti (projektivní techniky), testy speciálních schopností a parciálních funkcí (zejména se zaměřením na organické poškození CNS)-specifika kompetence psychologaCvičení:-doplnění informací z přednášek, seznámení a práce se základní literaturou (vyhledávání relevantních informací a práce s nimi)-praktické ukázky vedení řízeného rozhovoru, dotazník (otevřené a uzavřené otázky)-seznámení s manuálem pro vyšetření laterality, školní zralosti (Jirásek)-příklady (ukázky) výsledků jednotlivých vyšetření ? jejich interpretace i ve vztahu kompetence spec. pedagoga k interpretaci výsledů vyšetření-orientační ukázky základních psychodiagnostických technik (zejména PDW, WISC, TM, IST, AIT, Raven (zejména CPM), dotazníky (DOPEN, JEPI), projektivní testy (BT, ROR, ZTT), testy pro diagnostiku organicity (OT)-skupinové zadání a individuální (anonymní) vyhodnocení testu intelektového potenciálu (TIP)

Získané způsobilosti

Studium předmětu Speciálně pedagogická diagnostika vybaví studenta znalostmi základních pojmů a poznatky, které mu umožní adekvátním způsobem reflektovat význam a postavení speciálně pedagogické diagnostiky s ohledem na interdisciplinárními vztahy tohoto předmětu (zejména ve vztahu k psychodiagnostice). Student bude schopen vnímat problematiku speciálně pedagogické diagnostiky v rámci jednotlivých pedií se zvláštním důrazem na psychopedii, somatopedii a etopedii.Získané poznatky uplatní student jednak při studiu dalších předmětů, přičemž bude schopen citlivě vnímat mezipředmětové vztahy. To se pozitivně odrazí jak v rámci odborné praxe studenta při vlastním studiu, tak zejména při budoucím výkonu profese.

Literatura

Matějček, Z., Klégrová, J., Hájková, V. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.Knotová, D., Klégrová, J., Hájková, V. Školní poradenství. Praha, Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. 2. doplněné vydání. Triton, Praha, 2006. ISBN 80-7254-730-5.Hanák, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. IPPP, Praha , 2005. ISBN 80-86856-10-0.Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Paido, Brno , 2007. Kucharská, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. IPPP, Praha, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.Vítková, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. MU, Brno , 2003. MŠMT ČR. Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění. MŠMT ČR. Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ? v platném znění.

Požadavky

K ústní zkoušce-znalost základních pojmů, chápání vztahů a souvislostí (speciálně pedagogická diagnostika a psychodiagnostika), základní odborná orientace v problematice speciálně pedagogické diagnostiky-orientace v odborné literatuře-schopnost aplikovat znalosti a kompetence v praxiKe kolokviu-předpokladem pro kolokvium je úspěšné splnění požadavků písemného zápočtového testuK zápočtu-splnění písemného zápočtového testu zaměřeného na orientaci studenta v základních otázkách speciálně pedagogické diagnostiky

Garant

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.Mgr. Ivana Slámová

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D.