Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývoj člověka v sociokult. perspektivě (KSO / SSČSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSO / SSČSP - Vývoj člověka v sociokult. perspektivě, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociokulturní perspektiva a vývoj člověka. Seznámení se s vývojovými teoriemi. Počátek života jako filosofická a etická otázka.2. Základní důvěra proti základní nedůvěře. Období prenatální, novorozenecké a kojenecké.3. Problematika deprivace a subdeprivace v raném období.4. Autonomie proti studu a pochybám. Období batolete. Sociální role jako společenský konstrukt (gender perspektiva). Osamostatnění a potřeba sebeprosazení.5. Iniciativa proti pocitům viny. Předškolní období. Problematika vstupu do školy. Vnímání práv - Úmluva o právech dítěte a její význam.6. Problematika vstupu dítěte do školy. Testy školní připravenosti a jejich používání.7. Snaživost proti méněcennosti. Mladší školní věk. Problematika socializace, přináležitosti k vrstevníkům. Oceňování jako motivace a obrana proti méněcennosti. Diskriminace jako obraz společnosti. Multikulturalismus.8. Škola a rodina jako kulturní prostředí. Seberealizace. Identifikace se skupinou vrstevníků stejného pohlaví.9. Identita proti zmatení rolí. Dospívání. Romské děti a jejich hledání identity.10. Dospívání, příprava na partnerství. Hledání smyslu života.11. Intimita proti izolaci. Mladá dospělost. Osamostatnění a zodpovědnost. Mužská a ženská role.12. Generativita proti stagnaci. Střední a starší dospělost. Bilancování minulosti. Nové hledání smyslu života.13. Integrita JÁ proti zoufalství. Stáří.14. Filosofický význam konce života.

Získané způsobilosti

Student bude schopen aplikovat znalosti získané z jiných sociálních a psychologických věd. Student získá bio-psycho-sociálního a spirituálního pohled na vývojové fáze života člověka s důrazem na pochopení krizí a výzev pro práci ve zdravotně sociální oblasti.

Literatura

Říčan, P. Cesta životem, Praha : Panorama, 1990 a další vydání. 1990. Ericson, E. Dětství a společnost. Praha: Argo., 2002. Cross, M. Children with Emotional and Behavioral Diffuculties and Communication Problems. There is always a reason. London, New York, 2004. Vágnerová, M. a kol.:. Vývojová psychologie I. Praha, Karolinum, 1997. Langmeier, Krejčířová:. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 1998. Kovařík, J. et al. Náhradní rodinná péče v praxi. Kapitoly z vývojové psychologie. Výsledky z aktuálních výzkumů. Praha: Portál, 2004. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z.:. Krizová situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada Publishing , 2002. Matějček, Z.:. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha, Grada, 2002. Prekopová J.:. Malý tyran, PORTÁL1996. Ronenová, Z. -. Psychologická pomoc dětem v nesnázích, Praha, Portál, 2000. Matějček, Z.:. Psychologické eseje (z konce kariéry): Karolinum, Praha 2004. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. MATĚJČEK, Z.:. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. Alston, P., Gilmour -Walsh, B. The best Interest of the Child. Praha, Avicenum, 1992.

Požadavky

Seminární práce na vybrané téma. Rozsah práce minimálně 2 stran A4.

Garant

doc. PhDr. Bc. Alena Kajanová, Ph.D.