Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obnova venkova (OBNVEN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OBNVEN - Obnova venkova, Agronomická fakulta, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Počátky programu obnovy vesnice v letech 1991-1998 a jeho legislativní podklady, progem obnovy venkova - novela z roku 1998 - důvody pro novelizaci Osnova studie obnovy venkova - seminární práce s individuálním zadáním. (dotace 2/2)2.Sociologické aspekty obnovy venkova (spolkový a společenský život na vesnici a význam jeho obnovy, mikroregion - důvody a způsoby jeho utvoření, rozvoj venkovské infrastruktury. Upřesnění zadání studie obnovy venkova dle specifik zpracovávaných regionů. (dotace 2/2)3.Rozvoj venkovské infrastruktury - předpoklad demografické stabilizace, analýza chybnosti koncepce střediskových obcí, územní plán a jeho formy, nutnost předřazení územního plánu programu POV. Práce na studii - promítnutí videosnímků s tématikou obnovy venkova. (dotace 2/2)4.Vývoj venkovského prostoru - historické aspekty (do roku 1950), vývoj venkovského prostoru v období 1950 - 1990, škodlivé důsledky socialistické velkovýrobní integrace v letech 1970 - 1990 pro krajinu, možnost řešení nepříznivého stavu krajiny (nedostatek rozptýlené zeleně) v rámci návrhu společných zařízení komplexní pozemkové úpravy. Pokračování na seminární práci- studii obnovy vesnice a přilehlé krajiny, projekce videosnímků s tématikou obnovy venkova. (dotace 2/2)5.Vysvětlení pojmů SWOT, FICHE, TERMS OF REFERENCE, strategie rozvoje zemědělství a venkova v rámci národního rozvojového plánu. Priority národního rozvojového plánu 2007 - 2013. Práce na seminární studii POV, projekce tématicky navazujících videosnímků. (dotace 4/4)6.Příprava mikroregionálních projektů s cílem získání prostředků ze strukturálních fondů EU.Dvouúrovňová projekční příprava, její nejdůležitější kroky, mikroregionální projekt, individuální projekty. Pokračování práce na sem. studii, projekce videosnímků. (dotace 4/4)7.Jednoúrovňová příprava projektu - informační zdroje a podklady, hlavní zásady politiky podpory venkovkého prostoru v EU, princip subsidiarity, urbanistické a architektonické řešení venkovských sídel - minulost a současnost, estetické, sociální a historické aspekty, otázka zachování dědictví lidového stavitelství. Pokračování prací na studii, projekce videosnímků, rozšíření přednášky o krajová specifika lidového stavitelství v rámci Čech a Moravy dle zájmu studentů. (dotace 4/4)8.Hlavní vývojové momenty zemědělství v Záp. Evropě od 2. svět. války po dnešek, situace v obchodě s agrárními produkty ve světě, hlavní znaky ekosociálního zemědělství, mimoprodukční funkce zemědělství (multifunkční přínosy. Dokončovací práce na studii, projekce navazujících videosnímků, rozšíření přednášky dle požadavků studentů. (dotace 4/4)Výstupy předmětu:Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost řešit problémy-tvorba projektů a jejich management-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Schopnost identifikovat potenciál konkrétního venkovského prostoru-Schopnost navrhovat management území v závislosti na identifikovaném potenciálu-Schopnost orientovat se v problematice obnovy venkova.-Schopnost vnímání krajiny v časových a prostorových souvislostech-Znalost problematiky rozvoje venkova včetně fungování veřejné správy na tomto úseku

Získané způsobilosti

Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost řešit problémy-tvorba projektů a jejich management-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Schopnost identifikovat potenciál konkrétního venkovského prostoru-Schopnost navrhovat management území v závislosti na identifikovaném potenciálu-Schopnost orientovat se v problematice obnovy venkova.-Schopnost vnímání krajiny v časových a prostorových souvislostech-Znalost problematiky rozvoje venkova včetně fungování veřejné správy na tomto úseku

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNDAULING, G. -- KLINGBERG, T. -- JANSKÝ, J.Základy ekologie vesnice : výzkumná práce přepracovaná oddělením centrálních úkolů Bavorské správy pro zcelování pozemkůPrahaMinisterstvo životního prostředí České republiky199580-85368-68-4DKNOPP, A.Vesnice : Stavby a krajina mají svůj řádBrnoÚstav územního rozvoje199580-85124-96-3DKOCOURKOVÁ, J.Přírodní prostředí vesnice. Edice Vesnice, sv. 3BrnoVÚVA1993DPERLÍN, R.Program obnovy vesnicePrahaVÚVA 1993DSÝKORA, J.Venkovský prostor: doplňkové skriptum Díl 1, Historický vývoj vesnice a krajiny Praha ČVUT1998DŠKABRADA, J.Lidové stavby : architektura českého venkovaPrahaArgo199980-7203-082-5

Požadavky

Povinná účast na cvičení (max. 2 předem omluvené neúčasti).Zpracování a odevzdání seminární práce v tištěné podobě (25 % výsledné známky). Seminární práce se odevzdává během semestru. Uznání seminární práce je předpokladem k připuštění k ústní zkoušky.Předmět je ukončen ústní zkouškou v délce cca 25 minut (75 % výsledné známky).Podmínkou klasifikace předmětu je účast na terénním cvičení v délce trvání 2-3 dny.

Garant

doc. RNDr. Antonín Vaishar, CSc.

Vyučující

Ing. Jan Prudký, Ph.D.Mgr. Veronika StodolováIng. Miloslava Ševelová, Ph.D.doc. RNDr. Antonín Vaishar, CSc.Mgr. Ing. Hana Vavrouchová, Ph.D.