Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tvorba krajiny a územní plánování (TVKR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TVKR - Tvorba krajiny a územní plánování, Agronomická fakulta, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Rekapitulace krajinně-ekologických souvislostí (struktura, funkce a dynamika krajiny). Krajinotvorné faktory, definice základních pojmů a principů. Udržitelnost rozvoje území (dotace 2/2)2.Legislativa ve vztahu ke krajině a její tvorbě (územní plánování, EIA/SEA, ochrana přírody a krajiny, regionální politika, památková péče; Evropská úmluva o krajině, UNESCO) (dotace 2/2)3.Krajinná a regionální politika, související nástroje tvorby a ochrany krajiny (dotace 2/2)4.Stabilita a potenciál krajiny (stabilní složky krajiny, sítě v krajině; vhodnost krajiny a limity využití území) (dotace 2/4)5.Dynamika a geneze české kulturní krajiny. Vývoj krajinných struktur v čase -- důraz na období průmyslové revoluce a období po II. světové válce. Problémy současné krajiny (dotace 4/2)6.Typologie krajiny v českém a evropském kontextu. Regionální charakteristika České republiky (primární a sekundární krajinná struktura) -- základní přehled (dotace 4/4)7.Ekologie obnovy. Rekultivace různých typů území. Řízená sukcese. (dotace 2/2)8.Veřejná zeleň a jejich význam pro městské prostředí (dotace 2/2)9.Vybrané socioekonomické činnosti a jejich role při tvorbě krajiny (zemědělství, lesnictví, obnovitelné zdroje energie, cestovní ruch) (dotace 2/2)10.Tvorba krajiny a účast veřejnosti. Sociologie krajiny (dotace 2/2)Výstupy předmětu:Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost řešit problémy-týmová práceOborově specifické kompetence: -Být schopen identifikovat základní problémy v krajině-Naučit se navrhnout využití krajiny ve vazbě na její potenciál-Osvojit si principy fungování krajiny a jejich přenos do praxe-Získat schopnost analyzovat a vyhodnotit stav území pomocí SWOT analýzy-Získat schopnost analýzy a syntézy relevantních informací o území-Získat schopnost navrhnout konkrétní opatření pro zvýšení pozitivních účinků vegetace na zdraví člověka-Získat schopnost vytvořit konkrétní mapový podklad pro návrh zařízení ve spolupráci se státní správou

Získané způsobilosti

Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost řešit problémy-týmová práceOborově specifické kompetence: -Být schopen identifikovat základní problémy v krajině-Naučit se navrhnout využití krajiny ve vazbě na její potenciál-Osvojit si principy fungování krajiny a jejich přenos do praxe-Získat schopnost analyzovat a vyhodnotit stav území pomocí SWOT analýzy-Získat schopnost analýzy a syntézy relevantních informací o území-Získat schopnost navrhnout konkrétní opatření pro zvýšení pozitivních účinků vegetace na zdraví člověka-Získat schopnost vytvořit konkrétní mapový podklad pro návrh zařízení ve spolupráci se státní správou

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZMACKOVČIN, P. -- DEMEK, J.DEMEK, J., MACKOVČIN P. (eds.) et al.: Hory a nížiny. Zeměpisný lexikon ČR. – AOPK ČR, Praha, 2006. IPrahaAgentura ochrany přírody a krajiny ČR200680-86064-99-9ZObecná geomorfologiePrahaAcademia1987ZDEMEK, J. -- ZEMAN, J.Typy reliéfu ZeměPrahaAcademia1979ZÚvod do krajinné ekologieOlomoucUniverzita Palackého199980-7067-973-5ZKUKAL, Z. -- NĚMEC, J. -- POŠMOURNÝ, K.Geologická paměť krajinyPrahaČeská geologická služba200580-7075-654-3ZHAUPTMAN, I. -- KUKAL, Z. -- POŠMOURNÝ, K.Půda v České republicePrahaMŽP ČR a MZe ČR200980-7360-456-6ZAtlas krajiny České republikyPrahaMinisterstvo životního prostředí ČR; Praha: Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i.2009978-80-85116-59-5

Požadavky

Povinná účast na cvičení (max. 3 předem omluvené neúčasti).Písemný test v délce 60 minut zařazený na konci cvičení (ve 12. týdnu; 25 % výsledné známky, pro získání kreditu musí být dosaženo alespoň 75 %). Účast na písemném testu je povinná a jeho splnění je předpokladem připuštění k ústní zkoušce.Zpracování a obhajoba projektu (týmová práce 2-3 studentů, 25 % výsledné známky). Projekt se obhajuje v 11. týdnu výuky.Předmět je ukončen ústní zkouškou v délce cca 25 minut (50 % výsledné známky).

Garant

Ing. Jana Podhrázská, Ph.D.

Vyučující

Ing. Silvie Kozlovská, Ph.D.Ing. Helena LincováIng. Jana Podhrázská, Ph.D.Mgr. Ing. Hana Vavrouchová, Ph.D.