Předmět Teorie regionálního rozvoje (RRTRR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu RRTRR - Teorie regionálního rozvoje, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Teorie regionálního rozvoje (dotace 7/7) a.Regionální rozvoj -- vymezení vědní disciplíny; hlavní metodologické přístupy vědy (vyučuje T. Krejčí)b.Hlavní ekonomické teorie a jejich vztah k regionálnímu rozvoji; (vyučuje T. Krejčí)c.Neoklasické a neoliberální teorie regionálního rozvoje; (vyučuje T. Krejčí)d.Teorie jádro-periferie jako odraz keynesiánství v regionálním rozvoji; (vyučuje P.Klusáček)e.Strukturalistické přístupy; (vyučuje P.Klusáček)f.Kriticko-realistické přístupy a institucionální směry regionálního rozvoje (vyučuje O.Konečný)g.Aktuální nástroje a postupy užívané v regionálním rozvoji.(vyučuje O.Konečný)2.Regiony a regionalizace (dotace 5/5) a.Geografický prostor. Teorie formování regionů; (vyučuje T. Krejčí)b.Kvantitativní metody v regionalistce. Regionální analýza;(vyučuje T. Krejčí)c.Vnitřní struktura regionů a regionální taxonomie; (vyučuje T. Krejčí)d.Typologie regionů I (vyučuje P. Klusáček)e.Typologie regionů II -- správní regiony ČR (vyučuje P. Klusáček)
Získané způsobilosti
Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-kapacita k učení se-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-základní profesní znalostiOborově specifické kompetence: -Analyzovat problémy regionu-Koncepčně řešit otázky rozvoje regionu v ekonomických, hospodářsko-politických, environmentálních a sociálních souvislostech-Kvalifikovaně připravovat a zpracovávat projekty na podporu činností v regionu s aktivním využitím znalostí o příslušném regionu-Připravovat a vyhodnocovat návrhy řešení na odstranění regionálních disparit v širších souvislostech
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZBLAŽEK, J. -- UHLÍŘ, D.Teorie regionálního rozvoje : nástin, kritika, klasifikacePrahaKarolinum200280-246-0384-5ZKADEŘÁBKOVÁ, J. -- MATES, P. -- WOKOUN, R.Úvod do regionálních věd a veřejné správyPlzeňVydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o.200480-86473-80-5ZKol.Dějiny ekonomických teoriíPrahaKarolinum200080-7184-991-XZTOUŠEK, V. -- KUNC, J. -- VYSTOUPIL, J. a kol.Ekonomická a sociální geografiePlzeňAleš Čeněk, vydavatelství a nakladatelství2008978-80-7380-114-4ZWOKOUN, R. a kol.Regionální rozvoj : (východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování)PrahaLinde2008978-80-7201-699-0ZPIKE, A. -- RODRÍGUEZ-POSE, A. -- TOMANEY, J.Local and regional developmentNew YorkRoutledge2006978-0-415-35717-3ZKREJČÍ, T. -- KLUSÁČEK, P. -- KONEČNÝ, O. -- RUDA, A.Regionální rozvoj - teorie, aplikace, regionalizaceBrnoMendelova univerzita v Brně2010978-80-7375-414-3ZPEET, R. -- HARTWICK, E R.Theories of development : contentions, arguments, alternativesNew YorkGuilford Press2009978-1-60623-066-4DARMSTRONG, H. -- TAYLOR, J.Regional economics and policyOxfordBlackwell20000-631-21713-4DGIARRATANI, F. -- HOOVER, E.An Introduction to Regional Economicsonline
Požadavky
Výsledné hodnocení z předmětu se skládá ze ZÁPOČTU a ZKOUŠKY ZÁPOČET: vypracování 2 seminárních prací: (a) analýza odborné literatury a dalších informačních zdrojů na zadané téma a pro zadané území, (b) prostorová analýza dat pro zadané území, její kartografické vyjádření a interpretace výsledků. Každá ze seminárních prací je za maximálně 10 bodů, přičemž student musí z obou prací získat MINIMÁLNĚ 50 % bodů, tj. celkem alespoň 10 bodů. Současně platí druhá podmínka - z každé seminární práce musí student obdržet alespoň 2 body. Splněním těchto podmínek obdrží student ZÁPOČET. Udělení zápočtu je podmínkou připuštění ke zkoušce.ZKOUŠKA: zkouška se koná písemně. Maximální počet bodů ze zkoušky je 80. Student musí zkoušku napsat MINIMÁLNĚ na 60 %, tj. 48 BODŮ, aby mohl být pozitivně klasifikován. Zkouška má dvě části: (a) vlastní teorie regionálního rozvoje - maximum bodů je zde 50, (b) vybrané typy regionalizací na různých hierarchických úrovních (např. NUTS 1, 2 a 3 pro EU, LAU 1 pro ČR) testované prostřednictvím vybraných slepých map - maximum bodů je zde 30. Pokud student získá v některé části méně než 50 % bodů (tj. v první části se jedná o interval 0-24,9 bodů a v druhé části se jedná o interval 0-14,9 bodů), tak je hodnocen automaticky stupněm F. Pokud student získá ze zkoušky celkově 48 a více bodů a pokud v každé z obou částí písemné zkoušky získal alespoň 50 % bodů, tak výsledná známka z předmětu je daná součtem bodů získaných ze seminárních prací a z písemné zkoušky. Jednotlivé stupně hodnocení jsou pak následující:A 90,1-100 bodůB 82,1-90 bodůC 74,1-82 bodůD 66,1-74 bodůE 58,0-66 bodů
Garant
Mgr. Petr Klusáček, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Petr Klusáček, Ph.D.Mgr. Ondřej Konečný, Ph.D.Mgr. Tomáš Krejčí