Předmět Pedagogická diagnostika (PDPA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PDPA - Pedagogická diagnostika, Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Vymezení a význam diagnostiky (dotace 2/1) a.Diagnostikab.Diagnózac.Etapy diagnostického postupu2.Strategie, postupy pedagogické diagnostiky (dotace 2/1) a.Klinická strategieb.Psychometrická strategiec.Vhodnost strategií3.Diagnostické metody (dotace 2/1) a.Pedagogická diagnostika - vymezeníb.Didaktická diagnostika - vymezeníc.Metody pedagogické a didaktické diagnostiky4.Osobnost žáka jako struktura dispozicŠirší diagnostické kontexty (dotace 2/1) a.Základní kategorie dispozicb.Systémy ovlivňující vývoj jedincec.Účastníci procesu diagnostiky - jejich charakteristika5.Posuzování komunikační kvality hodinyHodnocení vyučovacího procesu (dotace 2/1) a.Metodika posuzování vyučovací hodinyb.Hodnocené oblasti a jejich významc.Školní klasifikace - klady a zápory6.Pedagogický symptom a následná diagnostická opatření (dotace 2/1) a.Diagnostická rozvahab.Diagnostická hypotézac.Diagnostická opatření - etické hledisko7.Některé oblasti diagnostiky (dotace 2/1) a.Diagnostika sociálních vztahůb.Diagnostika rodinyc.Diagnostika v oblasti aspirační úrovně8.Některé oblasti diagnostiky (dotace 2/1) a.Vztah k vyučovacímu předmětub.Zájmyc.Hodnotová orientace žáků9.Některé oblasti diagnostiky (dotace 2/1) a.Diagnostika v oblasti kognitivníb.Oblast psychosomatických zvláštnostíc.Nadání10.Diagnostika ve specifických situacích (dotace 2/1) a.Kresbab.Hra11.Diagnostika ve specifických situacích (dotace 2/1) a.Školní zralostb.Profesní orientace12.Diagnostika ve specifických situacích (dotace 2/1) a.Slabost nervové soustavyb.Poruchy chování13.Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele, diagnostická způsobilost učiteleAutodiagnostika učitele (dotace 2/1) a.Typologie učitelůb.Diagnostikování učitelec.Sebereflexe učitele14.Diagnostika z hlediska vývojeIndividuální vzdělávací program (IVP) (dotace 2/1) a.Klíčová vývojová období z pohledu diagnostikyb.IVP a jeho tvorbac.IVP a jeho využití
Získané způsobilosti
Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-etické závazky-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost kritiky a sebekritikyOborově specifické kompetence: -diagnostická a intervenční: diagnostikuje studenty se speciálními vzdělávacími potřebami-diagnostická a intervenční: dokáže diagnostikovat sociální vztahy ve studijních skupinách-diagnostická a intervenční: je schopen rozpoznat sociálně patologické projevy-diagnostická a intervenční: ovládá prevenci a nápravu sociálně patologických jevů-diagnostická a intervenční: pracuje se studenty se speciálními vzdělávacími potřebami-diagnostická a intervenční: vede studenty ke kázni-diagnostická a intervenční: zná prostředky pedagogické diagnostiky-didaktická a psychodidaktická: reflektuje a evaluuje vlastní práci-didaktická a psychodidaktická: využívá nástroje hodnocení-manažerská a normativní: dokáže zprostředkovat služby psychologického a kariérního poradenství studentům-profesně a osobnostně kultivující: ovládá techniky sebehodnocení
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZJANDERKOVÁ, D.Pedagogická diagnostikaBrnoMendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně2009978-80-7375-343-6ZJANDERKOVÁ, D.Pedagogická diagnostika : cvičebniceBrnoMendelova univerzita v Brně2014978-80-7375-972-8ZMERTIN, V. -- KREJČOVÁ, L.Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika.PrahaWolters Kluwer Česká republika2012978-80-7357-679-0ZZELINKOVÁ, O.Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací programPrahaPortál2007978-80-7367-326-0ZDITTRICH, P.Pedagogicko-psychologická diagnostikaJinočanyH&H199380-85467-06-2
Požadavky
Zkouška, vypracování seminárního projeku - uplatnění konkrétní diagnostické metody v praxi středoškolského pedagoga(seminární práce - rozsah minimálně 5 normostran - nepočítá se úvodní list).Studenta se pokusí aplikovat osvojené poznatky v modelové siatuaci - objektem bede žák střední školy.
Garant
Mgr. Dita Janderková, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D.Mgr. Dita Janderková, Ph.D.