Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (PEOA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEOA - Základy pedagogiky, Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Předmět pedagogiky, pedagogika a jiné vědy, struktura pedagogiky, význam pedagogiky (dotace 2/1) a.Charakteristika a význam studijního oborub.Místo obecné pedagogiky v systému pedagogických věd. Vztah k ostatním vědním disciplínám.2.Pedagogický výzkum a metody pedagogiky (dotace 2/1) a.Terminologie pedagogikyb.Výčet a aplikace adekvátních metod v praxic.Teorie a praktické využití výzkumu v edukativní sféře3.Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání od starověku po současnost (dotace 4/2) a.Rozdělení přístupů dřívějších myslitelů a pedagogů, jejich význam pro vliv na společenské děníb.Hodnocení jednotlivých období s důrazem na dopady na mladou generacic.Osobnost J.A. Komenského - život, dílo, názory, odkazd.Další představitelé pedagogického hnutí ve světě i ve střední Evropě.Alternativní způsoby výchovného působeníe.Aktuální otázky edukativní teorie a praxe4.Česká výchovně vzdělávací soustava, struktura školství ve srovnání se zahraničím, významné pedagogické dokumenty (Bílá kniha, školský zákon, rámcové vzdělávací programy aj.) (dotace 4/2) a.Vývoj výchovy a vzdělání ve střední Evropě ve 20. a 21. století (akcent na kontakty s okolními zeměmi, včetně Slovenska)b.Konfrontace českého školství se výchovně vzdělávacími soustavami ve vyspělých zemíchc.Charakteristika pedagogických dokumentůd.Aktuální otázky pedagogické teorie a praxe (zejména státní maturity, sociálně patologické jevy apod.)5.Faktory rozvoje lidského jedince (dotace 2/1) a.Význam dědičnosti i sebereflexe, teoretické výbavy i praktických dovednostíb.Schopnost permanentní kultivace jako zdroj podnětů a osobnostního růstuc.Míra vlivu pedagoga na jedince v závislosti na věku a pohlaví, zkušenostech a přístupu6.Pojem výchovy, rysy výchovy, výchovné cíle, výchovné styly (dotace 2/1) a.Pedagogická terminologieb.Cíle, rysy, metody a styly výchovy - proměny v čase7.Činitelé výchovy (vychovatel, pedagog, vychovávaný jedinec, výchovné prostředky) (dotace 2/1) a.Význam profesionality osobnosti i činnosti vychovávajícího elementub.Změny v názorech na žáka a studenta v centru pedagogického vlivuc.Příležitosti a hranice aplikace výchovných prostředků8.Pedagogické principy (dotace 2/1) a.Přehled pedagogických zásadb.Podrobná charakteristika jednotlivých principů9.Osobnost učitele, učitel a etika jeho práce, kompetence pedagoga, standardy učitelské kvalifikace (dotace 2/1) a.UČITEL - jeho postavení, role a podoby jednání. Klady a zápory profese.b.Etický kodex učitele. Standardy kvalifikace pedagogického profesionála.c.Baterie učitelských kompetencí10.Student a školní třída, skupinová interakce, výchovný systém školy (dotace 2/1) a.Student jako osobnost i součást komunityb.Otázky oboustranného vlivu na skupinu, jednotlivé členyc.Možnosti korekce výchovného systému školských zařízení11.Výchovná funkce rodiny, současné problémy v rodinné výchově, spolupráce školy s rodičovskou veřejností (dotace 2/1) a.Platnost rodiny jako základní sociální jednotky a základu výchovného působeníb.Aktuální chápání praxe rodinné výchovy, součinnosti elementů působení v prostředí domova, zákonných zástupců, příbuznýchc.Problémy spolupráce mezi školou a rodinou. Další participující faktory, ovlivňující možnosti příznivého vlivu12.Sociální prostředí mládeže, pedagogické problémy využití volného času. (dotace 2/1) a.Stručné přiblížení sféry volného času v rámci sociálního prostředí mladých lidíb.Šance a omezení prvků pedagogického působení

Získané způsobilosti

Všeobecné kompetence: -kapacita k učení se-schopnost komunikace slovem a písmem v rodném jazyce-schopnost samostatné práceOborově specifické kompetence: -manažerská a normativní: má základní znalosti o zákonech a dalších normách v dokumentech vztahujících se k výkonu profese učitele-pedagogická: orientuje se v kontextu výchovy a vzdělávání na základě znalostí vzdělávacích soustav a trendů jejich rozvoje-pedagogická: podporuje rozvoj individuálních kvalit studentů

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZJŮVA, V. -- JŮVA, V.Stručné dějiny pedagogikyBrnoPaido200380-7315-062-XZJŮVA, V. a kol.Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studiumBrnoPaido200180-85931-95-8ZPRŮCHA, J.Přehled pedagogiky : úvod do studia oboruPrahaPortál200680-7178-944-5ZŠMAHELOVÁ, B. -- SVOBODOVÁ, J.Kapitoly z obecné pedagogiky1. vyd. BrnoMSD s.r.o.2007978-80-86633-81-7DPRŮCHA, J. -- JANÍK, T.Pedagogická encyklopediePrahaPortál2009978-80-7367-546-2DMAREŠ , J. -- PRŮCHA, J. -- WALTEROVÁ, E.Pedagogický slovníkPrahaPortál2009978-80-7367-647-6DPOLÁČKOVÁ, V. -- KRAUS, B.Člověk – prostředí – výchovaBrnoPaido200180-7315-004-2

Požadavky

ústní zkouškaVypracování seminární práce se zaměřením na problematiku výchovy a vzdělávání dětí a mládeže podle zadaného přehledu témat v rozsahu 8 normostran. Úkol bude podléhat jak skupinové kontrole, tak bude vyučujícím z obsahovéhoa formálního hlediska bodově i slovně hodnocen.

Garant

doc. PaedDr. Mojmír Vážanský, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Mojmír Vážanský, CSc.