Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekologie člověka (EKCL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EKCL - Ekologie člověka, Lesnická a dřevařská fakulta, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Úvod: definice člověka a jeho kultury, vědy o člověku podle evironmentálního přístupu (předmět zkoumání, metody, hierarchizace, systemizace dle modelu komplexity a diferenciace světa Hampla); model totálního lidského ekosystému. (dotace 0/2)2.Vliv faktorů životního prostředí (fyzikálních, chemických, biologických a sociálních) na člověka: genetická, fyziologická a kulturní adaptace. (dotace 0/2)3.Dynamika totálního lidského ekosystému: změny v důsledku vztahu mezi kulturou (artefakty a mentefakty) a přírodou (naturfakty); příčiny environmentálních krizí. (dotace 0/2)4.Model fungování mezolitického člověka ve vztahu k přírodě na příkladu výzkumu Semangů (člověk jako znečišťovatel) a Kungů (sociokulturní adaptace k lovu a sběru). (dotace 0/2)5.Přitažlivost způsobu "American way of life" na příkladu horalů z Nové Guineye, kde přestěhování za prací (penězi, uspokojení potřeb) má za následek ztrátu sociální integrace, a souvisí se ztrátou rodové identifikace a následným rozbitím identity osobnosti, včetně zdravotních problémů. (dotace 0/2)6.Vývoj vztahu člověka k přírodě v závislosti na základní myšlenkové orientaci lidstva dané doby, a jeho prokazování (somatopsychická úprava chování) a zobrazování (výtvarné umění). (dotace 0/2)7.Vývoj vztahu člověka k přírodě v závislosti na akcelerující kulturní změně (zemědělská a městská revoluce, průmyslová revoluce, informační revoluce); využívání přírodních zdrojů, energií a informací. (dotace 0/2)8.Současný stav: přelidnění a urbanizace (antropologie vesnice a města); romantický návrat k přírodě vs. lhostejnost; výroba potravin a jejich rozdělování, nevyvážená strava jako rizikový faktor, kontaminace potravin a vliv na výživu. (dotace 0/2)9.Zpráva z výzkumu: Důsledky znečištění životního prostředí pojevivší se na komplexním ukazateli rozvoje organismu (tělesná výška). (dotace 0/2)10.Zpráva z výzkumu: Vnímání změn životního prostředí v závislosti na rodinném pozadí (anamnéza), naplněnosti kognitivní složky (znalosti), na citlivosti a postojích tazatele. (dotace 0/2)11.E Pluribus Unum: Druhová rozmanitost, ale i rozmanitost kulturních a sociálních systémů jsou nutné pro zachování ekologické stability. (dotace 0/2)12.Budoucnost: rozkolísání lhostejnosti vůči životnímu prostředí k obavám; nutnost sebereflexe environmentálního chování; anebo prohlubování krizí, potenciální ekomigrace, ekologický diktát, frustrační agrese; či dokonce posthumánní fáze. (dotace 0/2)13.Kulturní změna v instituci začíná změnou smýšlení jedince. Ochrana a tvorba životního prostředí postavená na ekologické sebereflexi. (dotace 0/2)Výstupy předmětu:Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-etické závazky-interpersonální dovednosti-kapacita k učení se-kapacita přizpůsobovat se novým situacím-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost komunikace slovem a písmem v rodném jazyce-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost kritiky a sebekritiky-schopnost samostatné práce-schopnost vedení-uvědomění si konceptu kvality-vědecko-výzkumné dovednosti-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Interpretace výsledků analýzy dat-Schopnost aplikovat profesní znalosti pro řešení praktických lesnických problémů.-Schopnost propojovat fakta více oborů do systému člověka při práci.

Získané způsobilosti

Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-etické závazky-interpersonální dovednosti-kapacita k učení se-kapacita přizpůsobovat se novým situacím-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost komunikace slovem a písmem v rodném jazyce-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost kritiky a sebekritiky-schopnost samostatné práce-schopnost vedení-uvědomění si konceptu kvality-vědecko-výzkumné dovednosti-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Interpretace výsledků analýzy dat-Schopnost aplikovat profesní znalosti pro řešení praktických lesnických problémů.-Schopnost propojovat fakta více oborů do systému člověka při práci.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNDBurian, A. a kol., Sociologie venkova, MZLU, Brno, 1993.DDuvigneaud, P., Ekologická syntéza, Academia, Praha, 1988.DInternet mining.DMíchal, I., Ekologická stabilita, MŽP ČR, Praha, 1992.DMusil, J., Sociologie soudobého města, Svoboda, Praha, 1967.DŠedivý, V., Anthropometric characteristics of sixteen-years old boys living in various environments, In: Methods of functional anthropology (2). Eddit. V.V.Novotný, S.Titlbachová, pp. 399-402, Universitas Carolina Pragensis, Prague, 1990.

Požadavky

Je vyžadována minimálně 80% přítomnost. Při nesplnění požadavku je možnost napsat seminární práci (esej) na vybrané téma. Na závěr proběhne kolokvium o znalostech získaných z přednášek a cvičení.

Garant

PhDr. Petr Fiľo, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Petr Fiľo, Ph.D.RNDr. Vladimír Šedivý, CSc.