Předmět Sociální komunikace a rétorika (SKR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SKR - Sociální komunikace a rétorika, Lesnická a dřevařská fakulta, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Komunikace I. Vznik a vývoj, tok informací podle kybernetiky versus verbalizované myšlení, interaktivní sdělování a ovlivňování činnosti lidí; 5 úrovní komunikace; etologie - výzkum chování jako produktu kultury. (dotace 2/0)2.Komunikace II. Komplexní popis složek, vliv emocí, kontext okolí; metakomunikace; média a zprostředkující symboly. (dotace 2/0)3.Jazyk I. Slovo: předmět, pojem, znak; konotace-vyjádření a denotace-význam; selektivní vnímání, bariéry komunikačního styku. (dotace 2/0)4.Jazyk II. Různé typy slov a jejich stylové působení; důraz na odborné termíny: defince, fakt, poznatek, pravda, výrok. (dotace 2/0)5.Rétorika: Vznik a vývoj, hlavní představitelé; formy a prostředky společenského projevu: řečnické žánry, rétorické ozdoby, figury a tropy. (dotace 2/0)6.Nonverbální komunikace - srozumitelný signál o emocích a hodnocení situace; proxemika, haptika, posturika, kinezika, gestika, mimika, pohledy, doteky a vůně. (dotace 2/0)7.Dýchání. Jiné způsoby komunikace. Umění přesvědčovat (kolektivní racionalita vs. emotivní atak na jedince; zpráva, která nezapadne, chytáky a připravené odpovědi. (dotace 2/0)8.Komunikační situace: Představení se (já, rodina a sociální pozadí, studium, praxe a dovednosti, trávení volného času), odpovědi na doplňující otázky. (dotace 0/2)9.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Pracovní příkaz (co, jak, čím, kde, kolik času, kolik za to, s kým, ev. bezpečnost práce. (dotace 0/2)10.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Přijímací pohovor a to jak z pozice zájemce, tak z pozice vedoucího. (dotace 0/2)11.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Propouštění. (dotace 0/2)12.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Hodnocení podřízeného. (dotace 0/2)13.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Prezentace individuálního námětu. (dotace 0/2)14.Komunikační situace (včetně hodnocení ostatních - obsah, jazyk, zvuk, řeč těla): Prezentace tezí při obhajobě závěrečné práce (bakalářské, magisterské, doktorandské, projektu). (dotace 0/2)Výstupy předmětu:Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-etické závazky-interpersonální dovednosti-kapacita k učení se-kapacita přizpůsobovat se novým situacím-kapacita vytvářet nové myšlenky (kreativita)-odhodlání k úspěchu-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost komunikace slovem a písmem v rodném jazyce-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost kritiky a sebekritiky-schopnost organizace a plánování-schopnost pracovat v interdisciplinárním týmu-schopnost řešit problémy-schopnost samostatné práce-schopnost vedení-uvědomění si konceptu kvality-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Schopnost soustředit se na podstatu problému a odhlédnutí od vedlejších faktorů.-Základní prezentační dovednosti
Získané způsobilosti
Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-etické závazky-interpersonální dovednosti-kapacita k učení se-kapacita přizpůsobovat se novým situacím-kapacita vytvářet nové myšlenky (kreativita)-odhodlání k úspěchu-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-schopnost komunikace slovem a písmem v rodném jazyce-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost kritiky a sebekritiky-schopnost organizace a plánování-schopnost pracovat v interdisciplinárním týmu-schopnost řešit problémy-schopnost samostatné práce-schopnost vedení-uvědomění si konceptu kvality-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Schopnost soustředit se na podstatu problému a odhlédnutí od vedlejších faktorů.-Základní prezentační dovednosti
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZŠEDIVÝ, V.Sociální komunikaceBrnoMendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně2009978-80-7375-277-4DHlavsa, J., M. Langová, J. Všetečka, Člověk v životních situacích, Academia, Praha, 1987.DInternet mining.DKohout, J. 1999: Rétorika, umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Managment Press.DLamser, V., Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace, Academia, Praha, 1969.DŠedivý, V. 2009: Sociální komunikace. Skriptum FLD MZLU, BrnoDŠmajsová Buchtová, B. 2005: Rétorika. Praha: Grada PublishingDŠpačková, A. 2003: Moderní rétorika. Praha: Grada PublishingDVašina, L., Lidská komunikace v normě a patologii, Universita J. E. Purkyně, Brno, 1988.
Požadavky
Kolokvium, prezentace individuálního tématu, ev. seminární práce (esej) na vybrané téma. Je vyžadována minimálně 80% přítomnost a prezentace individuálního tématu. Při nesplnění požadavků je možnost napsat seminární práci (esej) na vybrané téma. Na závěr proběhne kolokvium o znalostech získaných z přednášek a cvičení.
Garant
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D.RNDr. Vladimír Šedivý, CSc.