Předmět Teorie měnové integrace v AJ (TEIAC)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TEIAC - Teorie měnové integrace v AJ, Provozně ekonomická fakulta, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Evropská ekonomická a měnová integrace (dotace 2/2) a.Kroky ekonomické a politické integrace v západní Evropě -- od celní k měnové unii.b.Krize eurozóny: příčiny a budoucí podoba2.Teorie optimálních měnových oblastí: analýza nákladů (dotace 4/2) a.Náklady členství v měnové uniib.Rozdílné preference ekonomických cílů: inflace vers. nezaměstnanostc.Rozdílné tempa růstud.Rozdílná reakce fiskálních politik3.Teorie optimálních měnových oblastí: kritika (dotace 4/4) a.Jak významné jsou rozdíly mezi členskými zeměmi?b.Jak účinné jsou národní monetární politiky?c.Nominální devalvace, účinnost v čase a kredibilitad.Náklady členství v měnové unii a otevřenost ekonomiky4.Přínosy společné měny (dotace 2/2) a.Přímé a nepřímé přínosy z elimonace transakčních nákladůb.Odstranění devizového rizika a cenová konvergencec.Devizové riziko a ekonomický růstd.Přínosy ze zavedení společné měny a otevřenost ekonomiky5.Teorie OCA: náklady a přínosy - srovnání (dotace 2/2) a.Optimistický vers. pesimistický pohled, rigidita cen a mezd, mobilita pracovní sílyb.Asymetrické šoky a flexibilita trhu prácec.Náklady a přínosy v dlouhém období6.Nestabilita systému fixních devizových kurzů (dotace 2/2) a.Problém kredibility a likvidity v systému fixních kurzůb.Krize Evropského systému směnných kurzů (EMS) v letech 1992-93c.Měnová unie bez fiskální unie7.Příprava na členství v měnové unii (dotace 2/2) a.Maastrichtská smlouva a konvergenční kritériab.Důvody pro vznik a výběr kritériíc.Alternativní přístupy a hodnocení připravenosti8.Evropský systém centrálních bank (dotace 2/2) a.Institucionální podoba Eurosystému a role ECBb.Nezávislost a inflacec.Budoucí reforma ECB9.Měnová politika v eurozóně (dotace 2/2) a.Měnová politika a řešení asymetrických šokůb.Měnová strategie ECBc.Nástroje měnové politiky ECBd.Role ECB v průběhu krize10.Fiskální politika v HMU (dotace 2/4) a.Fiskální politika a teorie optimálních měnových oblastíb.Fiskální disciplína v měnových uniíc.Dlouhová krize eurozóny a možnosti jejího řešení.11.Budoucnost eurozóny (dotace 4/4) a.Krize eurozóny: příčiny a dynamika krizeb.Konsolidace deficitů a dluhů věřejných rozpočtůc.Koordinace fiskálních a hospodářských politikd.Scénáře budoucího vývoje eurozóny
Získané způsobilosti
Všeobecné kompetence: -dovednosti spojené s využíváním a zpracováním informací-pochopení kultur a zvyků v jiných zemích-schopnost komunikovat s experty v jiném oboru-schopnost rozhodovat-schopnost řešit problémyOborově specifické kompetence: -Přizpůsobit manažerská rozhodnutí aktuálnímu vývoji mezinárodní hospodářské politiky-Schopnost predikce budoucího vývoje základních makroekonomických ukazatelů-Studenti se seznámí se základními tezemi teorie optimálních měnových oblastí -Znalost základních determinantů rozhodování centrálních bank
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZGRAUWE, P D.Economics of monetary unionOxfordOxford University Press2012978-0-19-960557-6ZGRAUWE, P D.Economics of monetary unionOxfordOxford University Press2009978-0-19-956323-4DLACINA, L. -- FIDRMUC, J. -- RUSEK, A.Economic Performance of European Union: Issues, Trends and PoliciesHoundmillsPalgrave Macmillan2008978-0-230-22227-4
Požadavky
Ústní zkouška, které předchází zápočet získaný po úspěšném napsání průběžných testů. Průběžné testy - 3 průběžné testy. Za každý test je možné získat max. 20 bodů, což v součtu činí 60 bodů. Pro udělení zápočtu je nutné dosáhnout min. 36 bodů. Pokud z průběžných testů nezíská student min. 36 bodů nebude muudělen zápočet a nepostupujete tak k ústní části zkoušky. Body získané z průběžných testů započítávají do celkového hodnocení.Student by měl prokázat schopnost analytického i syntetického myšlení. V této části zkoušky je možné získat 40 bodů.
Garant
doc. Ing. Lubor Lacina, Ph.D.
Vyučující
doc. Ing. Lubor Lacina, Ph.D.Ing. Klára Plecitá