Předmět Reformy české a světové ekonomiky (REK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu REK - Reformy české a světové ekonomiky, Mendelova univerzita v Brně (MENDELU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Proč jsou potřeba reformy v 21. století? (dotace 6/2) a.globalizace, konkurence nákladově levných ekonomik, struktura rozpočtů, stárnutí obyvatelstva, financování zdravotní péče, surovinové krize, environmentální problémy atd.2.Teoretická zdůvodnění reforem v soudobých směrech ekonomického myšlení (dotace 4/0)3.Reformy veřejných financí v ČR (dotace 0/2) a.aktuální výzvy vs. realizované reformní kroky4.Stárnutí obyvatelstva a jeho ekonomické dopady (dotace 4/2) a.teoretické koncepty důchodových systémů, teoretické koncepty financování zdravotnictví, ekonomické dopady stárnutí obyvatelstva, alternativní scénáře reforem a jejich realizovatelnost5.Aktuální krize veřejných financí ve vybraných evropských zemích a jejich řešení (dotace 0/2) a.téma bude vždy aktualizováno dle vývoje (2009 Maďarsko, 2010 Řecko apod.); téma představí příčiny a průběh krize, příp. zamýšlené či realizované varianty řešení; důraz bude vždy kladen na zasazení problému do širších souvislostí, např. dopady maďarské krize na důvěru investorů v celý region střední a východní Evropy; dopady řecké krize na kredibilitu projektu jednotné evropské měny apod.6.Příčiny nerealizace reforem v ekonomické teorii (dotace 4/0) a.koncepty behaviorální ekonomie, nové institucionální ekonomie, nové politické ekonomie7.Příčiny nerealizace reforem v ČR a související rizika (dotace 2/2) a.význam volebního systému, který dlouhodobě generuje nestabilní vlády; síla lobbyistických a zájmových skupin v ČR; behaviorální aspekty odmítání změn včetně tradičního paternalizmu8.Znalostní ekonomika (dotace 4/0) a.základní pojmy, teoretická vymezení; znalostní ekonomika a "druhá transformace"; znalostní ekonomika a lisabonská strategie; je tzv. nová ekonomika skutečně "nová"? nebo se jedná pouze o marketingovou značku?9.Znalostní ekonomika ve Skandinávii (dotace 2/1) a.skandinávský model kombinující vysoký stupeň státní intervence při udržení vysoké konkurenceschopnosti; příklady úspěšného rozvoje budování znalostní ekonomiky; fenomén Nokia a strukturální reformy finské ekonomiky10.Rozvoj znalostní ekonomiky v ČR a ve střední Evropě (dotace 2/2) a.konfrontace stavu rozvoje znalostní ekonomiky v ČR, resp. v okolních zemích s předchozími úspěšnými zeměmi; pojmenování příčin zaostávání a diskuse rizik plynoucích z pokračování stávajících trendů11.Pozice Číny a Indie ve světové ekonomice v 21. století (dotace 2/1) a.důraz na komparaci rozvoje lidského kapitálu a prvků znalostní ekonomiky
Získané způsobilosti
Všeobecné kompetence: -kapacita k učení se-schopnost analýzy a syntézy-schopnost aplikace znalosti v praxi-vědecko-výzkumné dovednosti-základní všeobecné znalostiOborově specifické kompetence: -Student je schopen uvažovat jednotlivé ekonomické problémy v širších souvislostech-Student si zlepší schopnost ekonomické argumentace v rámci skupinové diskuse-Student získá znalost alternativních ekonomických konceptů institucionální a politické ekonomie-Student získá znalost nového fenoménu znalostní ekonomiky
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZDVOŘÁK, P.Veřejné finance, fiskální nerovnováha a finanční krizeV PrazeC.H. Beck2008978-80-7400-075-1DKLVAČOVÁ, E. -- MALÝ, J. -- MRÁČEK, K.Základy evropské konkurenceschopnostiPrahaProfessional Publishing2007978-80-86946-54-2-DHOBZA, A.Evropská unie a hospodářské reformyV PrazeC.H. Beck2009978-80-7400-122-2DFUCHS, K.When do politicians want reforms? : political institutions and incentives for economic reforms.Saarbrücken, GermanyVDM Verlag Dr. Müller2008978-3-639-11242-9DMUSIL, P.Globální energetický problém a hospodářská politika : se zaměřením na obnovitelné zdrojePrahaC.H. Beck2009978-80-7400-112-3
Požadavky
Zápočet je udělen na základě vypracování eseje na dané téma. Předmět je ukončen písemnou zkouškou (požadovaná úspěšnost min. 50%), jež může být doplněna ústní částí.
Garant
Ing. Luděk Kouba, Ph.D.
Vyučující
Ing. Aleš Franc, Ph.D.Ing. Luděk Kouba, Ph.D.Ing. Marek LitzmanIng. Michal Mádrdoc. Ing. Petr Rozmahel, Ph.D.