Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekonomika a řízení bank (MKF_EARB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MKF_EARB - Ekonomika a řízení bank, Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí studentů z bankovnictví, konkrétně v oblasti řízení bank. Jeho obsah a struktura je sestavena z pohledu bankovního řízení, řízení bankovní rozvahy, nákladů a výnosů, základů bankovního marketingu s podrobnějším zaměřením na řízení jednotlivých rizik bankovního podnikání. Studenti jeho absolvováním získají celkový přehled o řízení bank. Je proto nezbytné absolvování výchozích předmětů, protože jsou v Ekonomice a řízení bank využívány zkušenosti získané ve výchozích předmětech.Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy řízení banky, se specifickým zaměřením nejen na řízení bankovních aktiv a pasiv, ale současně i s bankovním marketingem s cílem dosažení optimálního hospodářského výsledku. Významnou roli v řízení banky hraje i Risk managament. Předmět navazuje na znalosti, které studenti získali v předmětech Bankovnictví I, Bankovnictví II. Získané zkušenosti potom absolventi využijí na středních manažerských stupních v bankách. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumnět ekonomice řízení bank.Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447).

Osnova

Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):1) Banka jako podnikatelský subjekt Organizace přednášek Organizační struktura banky Finanční řízení v bance Cíle bankovního podnikání Základní prvky ekonomiky banky2) Podstata, význam, cíle a obsah řízení bankovní ekonomiky Řízení ekonomiky banky – její postavení v bance Zaměření a složky bankovního managementu Řízení bankovních aktiv a pasiv3) Řízení bankovní rozvahy, strany aktiv a pasiv Struktura bankovních aktiv Cíle managementu bankovních aktiv Zaměření managementu bankovních aktiv Struktura bankovních pasiv Cíle managementu bankovních pasiv Zaměření managementu bankovních pasiv4) Ekonomika řízení nákladů a výnosů v bance Struktura nákladů a výnosů Řízení nákladů Řízení výnosů Externí audit Interní audit Postavení auditu Kontrola vnější a vnitřní5) Kvalita bankovních služeb Koncepce kvality bankovních služeb Kvalita v bankovních službách Význam kvality v bankách Příspěvky ke kvalitě bankovních služeb Náklady na kvalitu v bankách Návrhy a stížnosti bankovních klientů Jak dosáhnout kvality služeb v bance6) Marketing v ekonomickém řízení banky– úloha klienta v bankovním marketingu Úvod do marketingu v bankovnictví Vývoj podnikatelských koncepcí v bankách Marketingové řízení bank Klient - důvod existence banky Analýza chování klienta Segmenty trhu Segmentace v bankovnictví Strategie cílového bankovního trhu Hodnocení a ocenění obchodního personálu bank Školení a nábor pracovníků bank7) Strategie produktů a služeb v bankách a tvorba cen bankovních produktů a služeb Koncepce, inovace a vývoj nových produktů a služeb v bankách Životní cyklus produktů a služeb v bankách Řízení produktů a služeb v bankách Důležitost ceny bankovních produktů a služeb Metody stanovení cen v bankách Možné formy cen v bankách Cenové strategie bank8) Komunikace a distribuce bankovních služeb Komunikace v bance Vnější bankovní komunikace Vnitřní bankovní komunikace Bankovní reklama Public relations – styk s veřejností Podpora prodeje v bance Přímý marketing (direct marketing) v bankách) Prodej bankovních produktů a služeb Distribuce bankovních služeb Strategické plánování bankovních distribučních cest Bankovní distribuční systémy a druhy bankovní distribuce9) Úvod do Risk managementu Základní složky risk managementu Úvěrové riziko a úvěrový proces Kvalita úvěrového portfolia Úvěrové riziko a řízení bankovní rozvahy Řízení úvěrového rizika Základní modely Risk Managementu Měření úvěrového rizika Úvěrové riziko a právní předpisy ČNB10) Řízení rizik pohybu úrokové sazby a měnového rizika Podstata a obsah řízení rizika úrokové sazby Způsoby řízení rizika úrokové sazby Měření rizika úrokové sazby Riziko úrokové sazby a právní předpisy ČNB Podstata a obsah řízení měnového rizika Měření měnového rizika Měnové riziko a právní předpisy ČNB11) Řízení likvidity a kapitálového rizika Podstata a obsah řízení rizika likvidity Měření rizika likvidity Řízení likvidity bank a právní předpisy ČNB Vlastní kapitál a kapitálové přiměřenost Plánování kapitálu banky Řízení kapitálového rizika a právní předpisy ČNB12) Řízení portfolia cenných papírů a mimobilančního položek Podstata a cíle portfolia cenných papírů Aktivní a pasivní strategie řízení portfolia cenných papírů Řízení investičního portfolia banky výborem ALCO Mimobilanční položky, typy bankovních operací Přehled mimobilančních rizik Řízení mimobilančních rizik Mimobilanční rizika a předpisy ČNB13) Řízení operačního rizika a bankovní pobočky Podstata operačního rizika Jednotlivé typy operačního rizika Řízení operačního rizika Operační riziko a právní předpisy ČNB Cíle řízení bankovní pobočky Výkazy pobočky Rentabilita pobočkyHarmonogram pro kombinovanou formu studia:Týden v semestru aktivityvýstupy1. týden samostudium (1. – 2. téma) zadání POTů2. – 3. týden samostudium (3.- 5. téma) vypracování POTu č.14. – 5. týdensamostudium (6. – 7. téma).příprava na kontrolní test č.11. tutoriál Kontrolní test č.16. – 7. týden samostudium (8. – 9. téma) Kontrolní test č.18. – 12 . týden samostudium (10. – 13. téma) příprava na kontrolní test č.22. tutoriál vypracování POTu č. 213. týden opakování a procvičení látky Kontrolní test č. 2

Literatura

povinná literaturaREVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 5. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2012. 423 s. ISBN 9788072612406. infoPOLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005. 389 s. ISBN 80-7248-287-4. infoJÍLEK, Josef. Finanční rizika. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 635 s. ISBN 80-7169-579-3. infoPAYNE, Adrian. Marketing služeb. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996. 247 s. ISBN 80-7169-276-X. infodoporučená literaturaMISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004. xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. infoPETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovní management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 124 s. ISBN 80-210-3481-5. infoKRAJÍČEK, Jan . Marketing v peněžnictví. MU Brno ESF, 2005. 140 s. ISBN 80-210-3659-1. infoSOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999. 374 s. ISBN 80-7265-024-6. infoVERWILST, Herman. The future of retail banking in Europe: the fortis view. Brussels: The Joint office of the World Savings Banks Institute, 2001. 15 s. infoneurčenoKOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. infoKRAJÍČEK, J.: Ekonomika a řízení bank, ESF MU, Brno 2012, 2. Vydání, ISBN nepřiděleno

Požadavky

Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování všech předmětů předepsaných pro specializaci Bankovnictví a pojišťovnictví.

Garant

Ing. Jan Krajíček, Ph.D.

Vyučující

prof. Ing. Eva Horvátová, CSc.Ing. Jan Krajíček, Ph.D.