Předmět Regionální ekonomie a politika 2 (MKR_REP2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MKR_REP2 - Regionální ekonomie a politika 2, Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Absolvováním tohoto předmětu student bude schopen reprodukovat ucelený přehled teorií regionálního rozvoje, diskutovat prostorovou dimenzi ekonomického rozvoje, aplikovat nabyté znalosti při řešení praktických problémů hospodářské a regionální politiky, analyzovat regionální kvalitu podnikatelského prostředí a formulovat opatření na podporu regionální konkurenceschopnosti.
Osnova
1.Neoklasické a neoliberální teorie regionálního rozvoje (např. růstové účetnictví nová ekonomická geografie a nová teorie růstu) a jejich průmět v regionální politice.2 Keynesiánské teorie (např. Harrod-Domarův růstový model, teorie nerovnoměrného rozvoje) a jejich průmět v regionální politice.3 Strukturalistické a regulační teorie (neomarxistické teorie, kalifornská škola) a jejich průmět v regionální politice.4 Kriticko-realistické a institucionální teorie (teorie územních děleb práce, teorie učících se regionů) a jejich průmět v regionální politice.5 Současná regionální politika ve vazbě na teorie regionálního rozvoje (shrnutí).6 Regionální interdependence a podmíněnost regionálního rozvoje (potenciál ovlivnění a potenciál reakce).7 Mezinárodní spolupráce malých a středních firem (hlavní typy spolupráce, navázání spolupráce, podpůrná infrastruktura).8 Hodnocení kvality podnikatelského prostředí (národní a regionální modely hodnocení), výběr hlavních faktorů a podnikatelské preference.9 Aplikace regionálního modelu hodnocení na příkladě ČR (vývojové změny podnikatelských preferencí).10 Ekonomická integrace prostoru (tvorba územních rozvojových os a podnikatelských sítí).11 Investiční pobídky a jejich systémy (příklady vybraných zemí včetně ČR)12 Regionální marketing, vybrané příklady (typy marketingových strategií, volba marketingového mixu).13 Tržně orientované strategie regionálního rozvoje, teoretická východiska a praktické souvislosti.
Literatura
povinná literaturaVITURKA, Milan . Regionální ekonomie II. První. Brno: ESF MU, 2000. 91 s. ISBN 80-210-2257-4. infoNáhradní obsah: Viturka, Milan a kol.. Náhradní obsah: Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky, Grada : 2010, 238 s., ISBN978-80-247-3638-9.doporučená literatura1. Blažek, J., Uhlíř, D.: Teorie regionálního rozvoje. UK Praha, 2002. ISBN 80-246-0384-5.Armstrong, Harvey, Tayolor, Jim. Regional economics and policy. 3rd ed., Blackwell Publisher 2000,434 p. ISBN 0-631-21713-4.
Garant
doc. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Vyučující
doc. RNDr. Milan Viturka, CSc.