Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Podnikatelská a environmentální etika (MPH_ETPO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MPH_ETPO - Podnikatelská a environmentální etika, Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Obsah předmětu je tvořen třemi tematickými celky, z nichž první, tj. ontologický základ environmentální a podnikatelské etiky i obecná charakteristika etiky tradiční a aplikované, je volným navázáním na výuku základů filosofie v prvním ročníku studia. Další dva tematické celky jsou tvořeny filosofickou analýzou práce a podnikatelskou etikou. Lidská práce, která úzce souvisí s lidskou přirozeností a útočnou adaptivní strategií člověka jako druhu, je tu posuzována z hlediska svého biologického, technologického i kulturně antropologického obsahu. Podnikatelská etika je nejprve charakterizována v obecné podobě, tj. specifikou svého předmětu, funkcí a role v podnikové strategii. V poslední části je věnována pozornost podnikatelské etice v užším smyslu, tj. etice v podnikové praxi. Je zde posuzována společenská zakotvenost podniku, jeho sociální, morální a ekologická odpovědnost. Pozornost se věnuje etice v práci manažerů, etice marketingu a reklamy. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, čím se liší tradiční etika od nově vznikajících etik aplikovaných a čím jsou aplikované etiky ve svém působení na člověka, přírodu i společnost limitovány.Hlavní cíle kurzu jsou:-osvojit si problémy tradiční etiky a její význam pro vznik etiky aplikované- zvládnout teorii současné environmentální etiky včetně světonázorového pochopení vztahu člověka a kultury k přírodě- zvládnout dějiny a strukturu podnikatelské etiky včetně etiky v zaměstnaneckých vztazích a v práci manažerů- kultivovat etické cítění a uvažování budoucích podnikatelů

Osnova

Tematický plán přednášek1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigmafilosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury.2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání.3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika.4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace.5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky.6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace.7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti.8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání.9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby.10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení.11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace.12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů.13. Etické programy organizace, etické kodexy.

Literatura

povinná literaturaPodnikatelská a environmentální etika. Edited by Josef Šmajs. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 184 s. ISBN 978-80-210-4564-4. infodoporučená literaturaŠMAJS, Josef . Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. infoŠMAJS, Josef . Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. první. Brno: Jan Šabata, Doplněk, 2003. 117 s. ISBN 80-7239-152-6. URL infoHAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINSOVÁ. Přírodní kapitalismus :jak se rodí další průmyslová revoluce. Edited by Jan Miřejovský, Translated by Bohuslav Blažek - Vojtěch Svoboda. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003. 476 s. ISBN 80-204-1078-3. infoROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii :metodologické postupy integrace etiky do podnikové strategie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998. 119 s. ISBN 8085834000. infoREMIŠOVÁ, Anna. Úvod do podnikateĺskej etiky. Vyd. 1. Bratislava: Ekonóm, 1996. 205 s. ISBN 80-225-0745-8. infoLUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994. 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info

Garant

prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.PhDr. Ivo Rolný, Ph.D.