Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Podnikání a kulturní odlišnosti (MPH_POKO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MPH_POKO - Podnikání a kulturní odlišnosti, Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Při obchodním a podnikatelském styku s partnery jiných zemí je důležité znát vedle informací makroekonomických a mikroekonomických i informace o svérázu dané kultury. Jde o hodnoty a normy, které si lidé, žijící v dané kultuře, osvojují v průběhu svého života. Jsou předávány z generace na generaci a vytváří tzv. kulturní vzorec ovlivňující chování a jednání každého člena společenství. Mezi atributy kultury patří jazykové zvláštnosti, náboženství, hodnoty a postoje, tradice, vzdělání a výchova, uspořádání vztahů mezi lidmi (sociální organizace společenství lidí), společenské kontrolní mechanismy (právní řád a systém), politika, ekonomika (způsob rozdělování statků, materiální kultura, technologie) a další.Rozdíly v kulturních zvláštnostech různých zemí, které jsou významné pro obchodní a podnikatelskou činnost, jsou v předmětu probírány z hlediska těchto aspektů:- Hodnota času a časová orientace, podle níž se partneři různých kultur orientují buď na krátkodobější pracovní vztahy nebo dávají přednost dlouhodobější spolupráci.- Náboženská orientace, která určuje, zda jsou skutečnosti ovlivněné lidmi dané kultury nebo zda jsou určovány vůlí, která je mimo jejich dosah.- Povahové vlastnosti ovlivňující přístup k obchodnímu partnerovi. Ten je přijímán buď s důvěrou a čestností nebo naopak s opatrností a prověřováním.- Filosofická orientace života buď na výkon (západní kultura), upřednostňující při rozhodování pragmatické a racionální aspekty, nebo na současné prožívání života a mezilidských vztahů s akcentem na emocionální složku bytí (východní kultura).- Týmová spolupráce při pracovním jednání nebo preferování individuálního výkonu.Podrobněji budou v kurzu probírány zvláštnosti společenských konvencí vybraných zemí, které jsou důležité pro obchodní a podnikatelskou činnost českých firem, podniků a institucí. Kulturní specifika se budou týkat:1. etikety (obecných pravidel společenského styku) používaného jednacího jazyka, formy a obsahu vizitky, oslovování, oblékání, společenského stolování, postavení ženy v dané kultuře, náboženství, uznávaných pracovních dnů a svátků, vhodných předmětů k darování, doporučených témat k rozhovoru, zásad písemného styku (obchodní dopisy), forem humoru;2. přípravy na jednání, stylu jednání, způsobu vyjadřování a myšlení, přístupu k rozhodování a realizaci závazků, právního řádu a systému vybrané země.Pro podnikatelskou činnost je důležité znát i spotřebitelské zvyky a odlišnosti dané země, současné politické trendy, hlavní typy obchodních společenství a vnější strukturu řízení.Studenti se seznámí také s důležitými adresami potřebnými pro kontakt v dané zemi v oblasti obchodu a podnikání.Hlavní cíle kurzu jsou:- získat znalosti o odlišnostech jednotlivých kultur důležitých pro oblast podnikání se zahraničními partnery- osvojit si poznatky o obecných pravidlech společenského styku důležitých pro obchodní a podnikatelskou činnost- naučit studenty vnímat kulturní rozdíly v oblasti verbální a neverbání komunikace a tím zvýšit sociální citlivost pro úspěch v obchodní a podnikatelské činnosti- kultivovat společenský projhev a vystupování studentů v mezinárodních obchodních aktivitách

Osnova

Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky)1. Úvodní seminář – obsah a význam studia kulturních odlišností v obchodě a podnikání. Metody a techniky práce v semináři. Představení účastníků kurzu. Rozdělení do týmů.2. Evropa - západníOblast německy mluvících zemí: Německo, Rakousko, ŠvýcarskoFrancouzská oblast: Belgie, Francie, Lucembursko, NizozemíPStáty jižní Evropy: Itálie, Portugalsko, Španělsko3. Velká Británie a IrskoEvropa - severské státy: Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Švédsko4. Státy jihovýchodní Evropy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Jugoslávie, Kypr, Rumunsko, Řecko, Slovinsko,Turecko5. Evropa – pobaltské země: Litva, Lotyšsko, Estonsko6. Státy střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko7. Evropa – státy bývalého Sovětského svazu: Rusko, Bělorusko, Kavkazské republiky - Arménie, Ázerbajdžán, Gruzie; Kazachstán, Ukrajina, Uzbekistán8. Arabské státy: Alžírsko, Egypt, Jordánsko, Kuvajt, Libanon, Libye, Maroko, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty (SAV), Sýrie, TuniskoÍrán a Izrael9. Afrika – vybrané státy: Angola, Etiopie, Jihoafrická republika (JAR), Keňa, Nigérie10. Asie: Čínská lidová republika, Filipíny, Hongkong, Indie, Indonésie, Korejská republika, Malajsie, Pákistán, Singapur, Srí Lanka, Thajsko, Tchaj – wanVietnam - zvláštnosti podnikatelské minority v České republice. Podnikání a obchod ve Vietnamu.11. Asie – Japonsko. Jak úspěšně vyjednávat s Japonci. Specifické vlastnosti Japonců. Význam náboženství, jazykové a kulturní různosti. Kulturní odlišnosti.12. Severní Amerika: Kanada, Spojené státy americké, MexikoJižní Amerika – vybrané státy: Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Venezuela13. Závěrečný písemný test

Literatura

povinná literaturaŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Jiří POKORNÝ . Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU, 2004. 247 s. skripta. ISBN 80-210-3490-4. info

Garant

doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.

Vyučující

Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.